Fanta Exotic Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter #21 Skrevet 1. oktober 2010 Magen hennes virker ikke så stor, så tror egentlig hun bare har fått litt kjukk pels, siden hun har vært ute så lenge.. men hun er litt skitten i pelsen (har tross alt vært i byen). Jeg har alltid vært litt i mot å vaske katter, men bør jeg gjøre det? Hun har vel tatt med seg en del bakterier inn?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #22 Skrevet 2. oktober 2010 Nei, sannsynligheten er stor for at hun er drektig, men det er jo ikke sikkert. En gang hadde jeg ei ukastrert, voksen pusi i krisehjem som hadde gått ute en hel sommer - midt i byen - uten å bli drektig. Hun var rett og slett en skikkelig bitch og nektet andre katter å komme i nærheten. Uansett bør du ta med katten til veterinær for å undersøke den når den har vært borte en stund. Ring nå, og bestill time til om et par-tre-fire dager, når katten har fått roet seg litt ned hjemme. Den trenger sannsynligvis ormekur etter å ha bodd utendørs en stund, og da må den andre katten din også ha det (Profender er enkelt og greit, dryppes bare i nakken på katten). Så kan det jo være greit å få en generell helsesjekk for å se om hun har vært utsatt for noe annet rart. Har hun parret seg kan hun ha fått sykdommer av det (hannkattene er ikke så flinke til å bruke kondom... ). Og så trenger du å få stadfestet om hun er drektig eller ei, uansett om dere velger å beholde kattungene. I så tilfelle bør du lese deg opp på drektighet, fødsel og nyfødte i forkant, kjøpe inn morsmelkerstatning og forberede deg på noen uker med våkenetter og mating hver andre time eller noe sånt, siden katten din er litt for ung og ikke nødvendigvis orker ansvaret for et kull kattunger. Skriv opp nødtelefonnummeret til veterinæren i tilfelle en kattunge setter seg på tverra og fødselen går i stå klokken 03.00 en lørdagskveld (og sett av penger til det, om katten ikke er forsikret går det fort 3-4 tusen kroner - eller mer). Og kjøp inn kattungemat og gi mammakatten, den trenger all den ekstra næringen den kan få om den skal ha overskudd til et ukjent antall firbente parasitter som kommer til å kreve oppmerksomhet 24 timer i døgnet de neste 12 ukene. Husk at katten din ikke er voksen selv enda. Den er ikke mentalt moden til å oppdra egne kattunger og gi dem den omsorgen, støtten og oppdragelsen de trenger - derfor risikerer du å måtte gjøre mye av jobben selv. Om du velger å ta abort er det billigere (og ikke minst mindre slitsomt, både for deg og kattene dine) enn eventuell akuttoperasjon under fødsel med påfølgende 12 uker som multi-småbarnsmamma. Når det gjelder å vaske katten ville jeg ventet litt. Katter som har det travelt med å finne trygge steder å sove og aldri vet hvor neste måltid kommer fra rekker ikke å vaske seg skikkelig. Sannsynligheten er stor for at hun får vasket seg selv når hun skjønner at hun er kommet hjem og kan slappe av. I mellomtiden kan du kanskje bare vaske henne med en fuktig klut, hvis det ikke stresser henne. Hun har mer enn nok å takle når hun nå er kommet hjem, mulig drektig, og funnet et fremmed inntrenger i sitt eget hjem.
Fanta Exotic Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #23 Skrevet 2. oktober 2010 Takk for svar:) Jeg har hatt kattunger tidligere med en annen katt da jeg bodde hos mamma, så jeg har litt peiling Kjenner forsåvidt en veterinær også, jeg kan slå på tråden til. Hun trenger nok en helsesjekk, ja. Jeg skal ringe veterinæren og høre om en ledig time, så snart som mulig:)
Green Lady Skrevet 2. oktober 2010 #24 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg vil bare si at det er estimert at det fødes rundt 60 000 kattunger hvert år, og 40 000 av disse får aldri noe (godt) hjem. Tenk også på fremtiden til kattungene dersom dere velger å få dem dersom pus er drektig.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #25 Skrevet 4. oktober 2010 Bra. Oppdater etterhvert som du finner ut noe, da =) (Hilsen hun med det lange svaret )
Fanta Exotic Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter #26 Skrevet 9. oktober 2010 Katten er ikke drektig, og de to pusene har blitt bestevenner nå De leker hele dagen, og når de blir slitne sover de sammen:) De er så nydelige Jeg er glad de har hverandre når vi er på jobb. Før har jeg hatt dårlig samvittighet, fordi hun har vært alene på dagtid
Miss Puddel Skrevet 10. oktober 2010 #27 Skrevet 10. oktober 2010 Katten er ikke drektig, og de to pusene har blitt bestevenner nå De leker hele dagen, og når de blir slitne sover de sammen:) De er så nydelige Jeg er glad de har hverandre når vi er på jobb. Før har jeg hatt dårlig samvittighet, fordi hun har vært alene på dagtid så flott! skikkelig happy ending!
Gjest Opus Skrevet 11. oktober 2010 #28 Skrevet 11. oktober 2010 Så bra :D Håper du får kastrert begge pusene etterhvert da
NovaFlare Skrevet 11. oktober 2010 #29 Skrevet 11. oktober 2010 Husk at hankatten vil markere inne etterhvert og at hokatta 90% får kreft om ho går på p-piller, så best om dere kastrerer begge to ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå