AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg er en kvinne som sliter litt med at jeg aldri føler att det blir ryddig og rent nok. Jeg rydder og vasker ofte nok, men tror hele tiden at det ikke er bra nok. jeg har ikke tvangstanker, men har blant annet litt liten selvtillit og tror aldri jeg gjør ting bra nok, noe som sliter veldig på meg. Så derfor lurte jeg litt på hvor ryddig dere andre her har det/evt. hvor ryddig venner familie som dere kjenner har det. Er alt helt perfekt hele tiden. Og hva er innenfor normalen? Har liksom et inntrykk av at alle har det så perfekt og at viss ikke alt er skinnende rent og helt ryddig til enhver tid, så er man ikke normal.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Har liksom et inntrykk av at alle har det så perfekt og at viss ikke alt er skinnende rent og helt ryddig til enhver tid, så er man ikke normal. Jeg tror nok at folk flest har det noenlunde rent og ryddig hjemme, men skinnende rent og helt ryddig til enhver tid, nei, det tror jeg ikke er normalt. De som har det slik lider av f.eks "flink pike" syndrom, "støv på hjernen" person, "viktigst med fasaden" person.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 I min familie er jeg og en av mine søstre ryddige av oss; slik at det er helt greit om noen stikker innom på besøk, holder det ryddig og rent, men ikke fanatisk. Søster nr 3 er kanonrotete av seg, det ser aldri ut, og jeg tviler på om det er rent også, hvordan kan en få det rent i alt rotet?!
cindarella Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg er egentlig ikke så veldig ryddig av meg, men bor i en liiten leilighet og liker å ha det ryddig, derfor er det stort sett ryddig her hos meg. Trives ikke i "rotet", men må ofte manne meg opp for å ta det. I det siste har jeg hatt 10-15 veldig effektive minutt hver dag, der jeg tar det verste rotet (er jo bare overflødig stort sett: klær på gulvet, skitne fat osv) veldig kjapt. På den måten er det stort sett alltid ryddig Og jeg slipper at det samler seg opp, og at jeg må bruke to timer en dag på å rydde. Når jeg er hjemme hos min mor er det alltid mer eller mindre strøkent. Står aldri noe fremme, ligger aldri noe rot noen steder, ikke støv, ikke flekker på badespeilet. Skjønner ikke hvordan hun får det til, ettersom jeg aldri ser hun rydde når jeg er der!
Gjest Cipheria Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 Kommer helt an på humøret. Noen ganger er det strøkent (vil påpeke at det er ytterst sjelden jeg vasker innerst og underst i usynlige kroker). Andre ganger flommer det over av rot. Unntaket er selvsagt mat og andre ting som mygler og lukter, disse prøver jeg å fjerne. Hjemme hos foreldrene er det verre. Eller, dvs, både bedre og verre. De rommene gjestene ferdes i er ganske ryddige, resten er stappfulle av rot og gamle ting som aldri kommer til og blir brukt, men som de sparer på "i tilfelle" Mer eller mindre alle i min familie storrydder hver gang noen kommer på besøk- de se ikke slik ut hele tiden!
SmallTalk Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 Her er det ryddig på lørdag og søndag, også blir det mer og mer katastrofeområde frem mot neste helg igjen. Har ikke overskudd eller gidd til å gjøre noe særlig husarbeid eller vasking i ukedagene. Holder meg til å vaske klær og å sette på oppvaskmaskinen.
Capricorn Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Har det veldig ryddig på flatene. Gjester ser ikke at det er rotete her fordi det er i skuffer og skap
The Kitten Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Vi har det ganske ryddig egentlig. Alle i husstanden setter på plass ting etter bruk, og da blir det ikke mye rot.
Dresden Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 Litt som hos SmallTalk hos meg, i uka kan det se helt forferdelig ut, fordi jeg gjerne ikke har noe særlig overskudd. I tillegg bor jeg på en liten hybel, så det blir ganske fort rotete. Kjøkkenet er derimot noe jeg prøver å holde ganske rent og pent, vasker gjerne opp hver dag noen ganger annenhver dag. Hadde felleskjøkken før, og fikk nok av oppvask med matrester som står i flere uker. Men i helga blir det gjerne ryddig igjen. Jeg har venner som har det ganske så rotete, mens noen jeg aldri har sett bøss på gulvet hos. Det samme gjelder egentlig familie, men de fleste der har iallefall et roterom hvor alt blir stuet bort.
Gjest stillness Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Så lenge det er sånn noenlunde rent så bryr jeg meg ikke om det er litt rot her og der,men skitne tallerkner og klær ligger ikke strødd omkring.Er vel heller alt det andre,sånne småting som jeg ikke helt hvor jeg skal legge. Sånn er det egentlig hos resten av familien min også så litt rot plager ikke meg Vet om noen som er helt fanatiske og hjemme hos dem ser det alltid fantastisk ut.Skjønner ikke hvordan de får det til Er da spesielt irriterende når de unnskylder seg for at det er rotete også tenker jeg 'hvor hen da?' Endret 1. oktober 2010 av stillness
sebra Skrevet 1. oktober 2010 #11 Skrevet 1. oktober 2010 mor har støv på hjernen. jeg er et skikkelig rotehue.
FoxyFish Skrevet 1. oktober 2010 #12 Skrevet 1. oktober 2010 Hos oss er det opp og ned som hos de fleste vil jeg tro, men generelt sett liker jeg å ha det ryddig rundt meg. Jeg er imidlertid ikke helt fanatisk, og kan gjerne ha ting som er "i bruk" liggende fremme i flere dager. Dette kan innebære, bøker, filmer og blader, syutstyr og stoffer, spillkontroller, smykker, sminke og lignende. Det gjør meg ingenting så sant det ikke ventes gjester. Jeg misliker sterkt ting som forbindes med noe møkkete, som for eksempel matrester og skitne sokker, og dette fjernes raskt (som oftes) Vi støvsuger omtrent annenhver dag, mye på grunn av kattene. Ellers vaskes og støvtørkes det kanskje hver tiende til fjortende dag, og badet tas ca. én gang i uka.
Miss Puddel Skrevet 1. oktober 2010 #13 Skrevet 1. oktober 2010 Her er det temmelig rotete, jeg bruker å si at jeg deler hus med aper, jeg har to gutter i slyngelalderen, og etter å ha løpt etter dem i diverse år og plukket opp har jeg sagt stopp, jeg har bedre ting å gjøre! Så jeg rydder etter meg selv, prøver å minne dem på å rydde etter seg, noe de sjelden gjør, så i helgen blir de virkelig sparket i gang til å rydde etter seg så jeg får vasket, og det får holde, jeg har som sagt andre interesser enn å være hushelp. Og om folk synes det er rotete her, så får de gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #14 Skrevet 1. oktober 2010 Vi har det alltid relativt rent hjemme, da det vaskes ofte, men jeg kan være fæl til å rote utover ting og tang når jeg holder på med noe, og det kan ligge litt før alt ryddes på plass igjen, men heldigvis er jeg også generelt glad i å rydde og sortere også. Klarer ikke slappe av om det er mye kaos og ting/rot som flyter rundt meg, derfor pleier jeg å begrense rotinga til et sted i huset om jeg holder på med noe som ikke kan ryddes opp med det første. Liker å ha et system ift å plassere ting der de hører til,(etter mitt syn på hva som hører ihop ihvertfall), har ikke f.eks verktøy, bestikk og papirer i samme skuff, eller sysaker, skrivesaker og hårspenner/strikk sammen. Pleier å ha opprydding i skuffer og skap ganske jevnlig da det pleier å hope seg opp med diverse jeg/mannen slenger dit om vi har dårlig tid eller ikke vet hva vi skal gjøre med/av tingene. Pleier å samle reklame i ei skuff og kaste 1 gang i uka eller når vi har sett gjennom det, hvis det ikke er noe som går i søpla med en gang, da. Fordi oppbevaringsmøbler/steder har lett for å fylles opp eller bli rotete, er jeg ikke glad i åpne hyller i veggseksjoner/skjenk/annet, da alt rot vises så alt for godt. Glad i skuffer/skap som kan lukkes igjen!!
Anglofil Skrevet 2. oktober 2010 #15 Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Vi har det ikke spesielt ryddig, ingen av oss liker å rydde. Oppvask og slike ting tas hver dag, men utover det så er det ikke så viktig for meg ihvertfall at alt skal ligge pent på plass. Vi rydder derimot om vi får gjester. Mvh Yvonne Endret 2. oktober 2010 av Yvonne
MissStiles Skrevet 2. oktober 2010 #16 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg og moren min er de ryddige i familien. Alltid hørt at jeg har det ryddig rundt meg. Ikke alltid, men som oftest - så stemmer det. Men siden jeg har bodd alene, så er jeg ikke like nøye med det. Jeg liker å ha det mer eller mindre ryddig rundt men men rydder og vasker ikke hver dag.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #17 Skrevet 2. oktober 2010 Sånn midt i mellom, vil jeg tro... tar oppvasken omtrent hver dag og rydder ting omtrent dit de skal være, støvsuger 1-2 ganger i uka. Bor i en ganske liten leilighet, og selv om vi prøver å gjennomføre at ting har en fast plass har vi fortsatt en del esker stående etter flytting i sommer, fordi vi mangler bodplass. Og disse eskene ser ut til å suge til seg annet rot... Men jeg er generelt en usystematisk person når det gjelder sånne ting som dette - jeg er den som alltid har rotete pult osv.
Hedda-78 Skrevet 2. oktober 2010 #18 Skrevet 2. oktober 2010 Det varierer. Det er ikke alltid det passer å få uannmeldt besøk, for å si det slik... Men har blitt litt flinkere i det siste, da. Jeg støvsuger/mopper ganske ofte, men jeg er fæl til å bare dra kjapt over; støvsuger midt på gulvet og det som vises mest, men glemmer/gidder ikke ta det som ikke synes så godt. Jeg må f.eks. innrømme at jeg ikke har vasket oppå kjøkkenskapene på to år, det er jo ingen som ser der. Kjøkkenbenken og gulvet derimot, ser stort sett bra ut. Jeg har stort hus, så det blir mange rom og flater å rydde. Så når jeg skal ha meg en husarbeids-sjau, så rydder jeg hele huset, og da er jeg så lei at jeg ikke gidder å vaske i tillegg...
Gjest navnelapp Skrevet 2. oktober 2010 #19 Skrevet 2. oktober 2010 Eg har blitt betre med åra. Rommet mitt heime hos foreldra mine såg ut som om det var bomba, med alle kleda utover golvet. I studietida måtte eg storrydde før eg fekk besøk. Men så budde eg først i tre år saman med ei veldig ryddig venninne, og han som eg gifta meg med er også veldig ryddig, så då lærte eg å sjå verdien av ein viss orden. No prøvar eg å ha det nokolunde ordentleg, sjølv om det vert nokre skippertak innimellom. Sidan vi byttar hus i feriane får eg gjort ei grundig opprydding minst ein, ofte to gongar i året. Det er ikkje nødvendig for å bytte, men eg likar å gjere det. Difor er det ikkje så ille her heime. Får eg uventa besøk, og det ikkje er strøkent, så gir eg meg katten i det, og inviterer inn.
Gjest Harriet Skrevet 2. oktober 2010 #20 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg klarer ikke slappe av hvis det er rot rundt meg så jeg har det alltid ryddig. Har vaskehjelp en gang i uken og når hun har vært her så skinner det. BORTSETT fra sønnens rom - der ser det ut som om det har vært bombenedslag. Akkurat som det gjorde da jeg bodde hjemme hos mor og far.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå