Gå til innhold

Er vi egentlig alle mordere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg retter en pistol mot et annens menneskes hode og trekker av. Da er jeg en morder. Ingen tvil i det vil jeg tro.

Men hva om jeg skriver ei bok, feks om en seriemorder og at at noen dreper da etter å ha lest boka. Er jeg da en morder, eller i hvertfall skyldig? Det trenger ikke å være ei bok så klart, det kan gjelde alt mulig. Og ikke nødvendigvis mord heller.

Eller hva med oss i Norge som kjøper varer, gjerne laget av barnearbeidere. Er vi skyld i at barna må jobbe, at de kanskje har det vondt?

Vil du si at vi er mer eller mindre skyld i at ndre mennesker har det vondt på grunn av ting vi kjøper og diverse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ditt første spørsmål; Viss du skriver en bok om et drap og noen begør det drapet etterpå er du etter min mening ikke skyldig i det drapet. Det var bare fantasi fra din side, at noen velger å sette det ut i live, er ikke din feil, det er nok andre årsaker og grunner til at det skjer.

Andre; Viss jeg vet at buksa jeg kjøper er laget av barn, men alikevel kjøper den, så er jeg vel på en måte skyldig i det. For da støtter jeg barnearbeid(mener ikke moralsk støtter det, men støtter som i å gi griske folk penger for å bruke barn). Viss jeg ikke vet det og ikke har mulighet for å vite det, så er jeg ikke noe særlig skyldig. Men viss jeg ikke vet det, men kanskje burde visst det, så støtter jeg dem ubevisst.

Skrevet

Du er ikke skyld i andre menneskers valg eller ugjerninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...