AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Hvis jeg retter en pistol mot et annens menneskes hode og trekker av. Da er jeg en morder. Ingen tvil i det vil jeg tro. Men hva om jeg skriver ei bok, feks om en seriemorder og at at noen dreper da etter å ha lest boka. Er jeg da en morder, eller i hvertfall skyldig? Det trenger ikke å være ei bok så klart, det kan gjelde alt mulig. Og ikke nødvendigvis mord heller. Eller hva med oss i Norge som kjøper varer, gjerne laget av barnearbeidere. Er vi skyld i at barna må jobbe, at de kanskje har det vondt? Vil du si at vi er mer eller mindre skyld i at ndre mennesker har det vondt på grunn av ting vi kjøper og diverse?
Inger88 Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Ditt første spørsmål; Viss du skriver en bok om et drap og noen begør det drapet etterpå er du etter min mening ikke skyldig i det drapet. Det var bare fantasi fra din side, at noen velger å sette det ut i live, er ikke din feil, det er nok andre årsaker og grunner til at det skjer. Andre; Viss jeg vet at buksa jeg kjøper er laget av barn, men alikevel kjøper den, så er jeg vel på en måte skyldig i det. For da støtter jeg barnearbeid(mener ikke moralsk støtter det, men støtter som i å gi griske folk penger for å bruke barn). Viss jeg ikke vet det og ikke har mulighet for å vite det, så er jeg ikke noe særlig skyldig. Men viss jeg ikke vet det, men kanskje burde visst det, så støtter jeg dem ubevisst.
Mann 42 Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Du er ikke skyld i andre menneskers valg eller ugjerninger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå