Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Blir så sliten av denne støyen i ørene til tider. Er som å sitte midt inne i en transformator, det piper høyfrekvent og et evig sus døgnet rundt. Prøver fokusere på alle andre lyder, har på tv eller musikk på lav styrke, såpass at det overdøver lyden litt i det minste. Får ofte hodepine. Mulig det kan komme av at jeg også blir stram i nakken og skuldrene de dagene det er ekstra ille Synes det er verst da jeg skal legge meg og det er stille i huset ellers, men aldri inne i ørene mine. Er det noen som har klart å "bli kvitt" dette problemet ? Eventuelt noe som kan redusere støyen i ørene ?
loppekasse Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Åh, jeg henger meg på den og håper at det er noen som kan komme med svar. Har piping i øret jeg også, og det er SÅ irriterende og ekkelt!
Gjest Tipo Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 Sliter med det samme, begynte med at jeg klaget på høyfrekvente lyder fra tv'en - som er splitter ny og ikke lager en lyd. Det er ikke plagsomt til vanlig, men når jeg har blitt utsatt for støy starter det opp, og etter enkelte dager er det vanskelig å sovne pga susingen.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Blir så sliten av denne støyen i ørene til tider. Er som å sitte midt inne i en transformator, det piper høyfrekvent og et evig sus døgnet rundt. Prøver fokusere på alle andre lyder, har på tv eller musikk på lav styrke, såpass at det overdøver lyden litt i det minste. Får ofte hodepine. Mulig det kan komme av at jeg også blir stram i nakken og skuldrene de dagene det er ekstra ille Synes det er verst da jeg skal legge meg og det er stille i huset ellers, men aldri inne i ørene mine. Er det noen som har klart å "bli kvitt" dette problemet ? Eventuelt noe som kan redusere støyen i ørene ? Hei! Tinuntus er et vanskelig problem å få bukt med. Er du overfølsom for høye lyder og? Det viser seg at mange som plages med tinitus også er overfølsom for høye lyder, og dette bør da behandles sammen. Har du hatt det lenge? Tinnitus har en tendens til å forsvinne like fort som det kom, men varer det over 3-6 måneder kalles det for kronisk tinnitus. Det viser seg at stress kan forværre plagene. Så du bør prøve å stresse ned, og kanskje lære deg noen avslappningsteknikker. Krysser fingere for at dette ikke er kronisk tinnitus hos deg!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 Dette lurer jeg også på. Hvordan oppstår øresus ? Jeg jobbet på et kjøkken for en noen år tilbake, kan ikke huske å ha plager med sus i ørene før det. Det var et lite kjøkken med ikke mindre en 5 kjøleskap i forskjellig størrelse, 2 store frysbokser, en stor kjøledisk + oppvaskmaskin og noen veldig bråkete vifter som gikk konstant hele dagen (Dårlig vifte også for temperaturen på kjøkkenet lå på mellom 26 på vinteren og 32 på sommeren). Alt utstyr var gamle og bråkete og sto inne på kjøkkenet, mye piping og sus 8- 10 timer om dagen. Det var såpass høye lyder at vi måtte et stykke utenfor kjøkkenet for å kunne prate normalt. Inne på kjøkkene måtte vi heve stemmen ganske mye for å høre hverandre. Var så og si "døv" da arbeidsdagen var slutt og fikk ikke hørslen tilbake for flere timer etter ro hjemme. Vet ikke hvor mange ganger vi klagde på lyd og varmen på kjøkkenet, men ble aldri hørt. De skylte på økonomien at de ikke fikk gjort noe med støyen. Er jo ikke noe en får gjort til eller fra med den biten nå. Men hadde jeg bare kunne fått litt fre i ørene noen timer av og til hadde det vært utrolig deilig.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 Dette lurer jeg også på. Hvordan oppstår øresus ? Jeg jobbet på et kjøkken for en noen år tilbake, kan ikke huske å ha plager med sus i ørene før det. Det var et lite kjøkken med ikke mindre en 5 kjøleskap i forskjellig størrelse, 2 store frysbokser, en stor kjøledisk + oppvaskmaskin og noen veldig bråkete vifter som gikk konstant hele dagen (Dårlig vifte også for temperaturen på kjøkkenet lå på mellom 26 på vinteren og 32 på sommeren). Alt utstyr var gamle og bråkete og sto inne på kjøkkenet, mye piping og sus 8- 10 timer om dagen. Det var såpass høye lyder at vi måtte et stykke utenfor kjøkkenet for å kunne prate normalt. Inne på kjøkkene måtte vi heve stemmen ganske mye for å høre hverandre. Var så og si "døv" da arbeidsdagen var slutt og fikk ikke hørslen tilbake for flere timer etter ro hjemme. Vet ikke hvor mange ganger vi klagde på lyd og varmen på kjøkkenet, men ble aldri hørt. De skylte på økonomien at de ikke fikk gjort noe med støyen. Er jo ikke noe en får gjort til eller fra med den biten nå. Men hadde jeg bare kunne fått litt fre i ørene noen timer av og til hadde det vært utrolig deilig. Det er veeeldig mange grunner som gjør at tinnitus kan oppstå.. Støy, musikk, nakkesleng, stivhet i nakken, virus osv.. Bra du ikke fikk noen plager etter å ha jobbet i slik støy
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Hei! Tinuntus er et vanskelig problem å få bukt med. Er du overfølsom for høye lyder og? Det viser seg at mange som plages med tinitus også er overfølsom for høye lyder, og dette bør da behandles sammen. Har du hatt det lenge? Tinnitus har en tendens til å forsvinne like fort som det kom, men varer det over 3-6 måneder kalles det for kronisk tinnitus. Det viser seg at stress kan forværre plagene. Så du bør prøve å stresse ned, og kanskje lære deg noen avslappningsteknikker. Krysser fingere for at dette ikke er kronisk tinnitus hos deg! Er overfølsom for høye lyder ja. Både i lydstyrke og lyder som er høyfrekvent. (lyse lyder er verst) Har hatt dette i mange år, men synes "lydnivået" i ørene har øket mer og mer på de siste årene, det bekymrer meg. Er i starten av 40 årene nå og øker det på like mye fremmover så,, huff Stress har jeg merket at forverret plagnen, så har gjort en del endringer i livssituasjonen min. Noe jeg har undret meg litt på er at jeg av og til får noen kraftige, svært høye og høyfrekvente pip som ikke varer mer en 5-10 sek. Kjennes mer ut som denne lyden kommer litt lengre inn i hodet litt ovenfor tinningen. (grusom lyd, blir helt satt ut) Vet ikke om det har noe sammenheng med den vanlige øresusen eller om det er noe annet ? hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Er overfølsom for høye lyder ja. Både i lydstyrke og lyder som er høyfrekvent. (lyse lyder er verst) Har hatt dette i mange år, men synes "lydnivået" i ørene har øket mer og mer på de siste årene, det bekymrer meg. Er i starten av 40 årene nå og øker det på like mye fremmover så,, huff Stress har jeg merket at forverret plagnen, så har gjort en del endringer i livssituasjonen min. Noe jeg har undret meg litt på er at jeg av og til får noen kraftige, svært høye og høyfrekvente pip som ikke varer mer en 5-10 sek. Kjennes mer ut som denne lyden kommer litt lengre inn i hodet litt ovenfor tinningen. (grusom lyd, blir helt satt ut) Vet ikke om det har noe sammenheng med den vanlige øresusen eller om det er noe annet ? hilsen TS Ah kronisk tinnitus da altså. Det er vanlig både det du beskriver med at både lydnivået øker mer og mer, og at du av og til får en høyere lyd som varer i 5-10 sekund. Har du vært i kontakt med audiograf for utredning? De har som regel bedre peiling enn legen, da de har spesiallisert seg over 3 år kun på øret og hørsel.
Nutte Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg har også kraftig øresus/tinnitus. Har det konstant døgnet rundt. Jeg tror det er en bivirkning av en anti.dep. medisin jeg går på. Fikk samme bivirkning av et annet anti.dep. middel. Jeg ønsker selvfølgelig å slutte, men legen min er ikke enig!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 Ah kronisk tinnitus da altså. Det er vanlig både det du beskriver med at både lydnivået øker mer og mer, og at du av og til får en høyere lyd som varer i 5-10 sekund. Har du vært i kontakt med audiograf for utredning? De har som regel bedre peiling enn legen, da de har spesiallisert seg over 3 år kun på øret og hørsel. Så de kraftige pipingen 5-10 sek hører med... hmm godt at det ikke var noe annet eller mer i det minste Audiograf har jeg ikke hørt om. Må en gå gjennom fastlege eller kan en også gå privat ? Eventuelt hvor kan en finne noen som er flinke med dette ? Har vert hos ø/n/h uten å finne ut noe mer. Han målte trykket med et apparat og tok noen prøver av infeksjon ol. Men disse gå ingen resultater. Har inntrykk av at fastlegen verken har greie på dette eller ønsker ikke gjøre noen undersøkelser ut over ø/n/h. Fikk beskjed om at jeg bare måtte leve med det enkelt og greit.
iskaffe Skrevet 1. oktober 2010 #11 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg har/hadde tinnitus. Levde med en høy pipelyd i ørene mine i flere år som gradvis ble værre. Et år fikk jeg plutselig en høyt suse/durelyd som ikke forsvant. Jeg fikk store problemer med å sove, kunne ikke jobbe og kunne ikke studere. Hadde bare lyst til å stikke ei syl inn i øret slik at jeg kunne bli døv. Har derfor stor sympati med de som må leve med tinnitus hele sitt liv. Jeg derimot, har vært så heldig at jeg klarte å bli kvitt tinnitusen. Hvorfor jeg fikk tinnitus vet jeg ikke, men tror ikke det var pga. høy lyd. Selv har jeg min egen teori at tinnitusen kom av stress og bekymringer. (Leger mener det kan være fordi jeg har en historie med mye ørebetennelser). Jeg var 18år da jeg gradvis begynte å få tinnitus. Da jeg var 20-21 var det på sitt absolutt værste. Nå er jeg 23år og tinnitusen er nesten borte. Var til ø/n/h spesialist og til audiograf. Fikk ikke vite mer en fastlegen min sa. Det var liksom ikke så mye man kunne gjøre med tinnitus da man fremdeles vet veldig lite om det. Fikk tatt en test da, som viser at jeg har nedsatt hørsel og er overfølsom for lav (eller høy?) frekvente lyder som f.eks lave pipelyder. Lyder fra vifta fra pc'en kan være nok til at jeg "mister hørselen" i et par sekunder. Da tinnitusen var på sitt værste oppholdt jeg meg i Italia. Gikk til lege der nede, som hevdet at lydene kunne komme av anspenthet, spesiellt i kjeven. Det tror jeg stemmer best, selv om legene jeg var til i Norge ikke sa noe om det. Jeg har nemlig en tendens til å spenne kjeven når jeg er konsentrert/anspent.(Min mor gjør også dette når hun sover) Fikk piller og nesespray og øvelser jeg kunne gjøre men ingenting hjalp. Men! Tinnitusen har gradvis blitt bedre de siste årene og suselyden er borte. Jeg hører fremdeles en lav pipelyd men den er mye lavere enn før. Tror det er takket være en ny hverdag (flyttet for meg selv, begynte å studere). Så det finnes håp.
iskaffe Skrevet 1. oktober 2010 #12 Skrevet 1. oktober 2010 Noe jeg har undret meg litt på er at jeg av og til får noen kraftige, svært høye og høyfrekvente pip som ikke varer mer en 5-10 sek. Kjennes mer ut som denne lyden kommer litt lengre inn i hodet litt ovenfor tinningen. (grusom lyd, blir helt satt ut) Vet ikke om det har noe sammenheng med den vanlige øresusen eller om det er noe annet ? Det var dette jeg mente da jeg sa at jeg mister hørselen i noen sekunder. Kan få slike plutselige "anfall" der jeg kun hører piping og ingenting annet. Det er ekkelt, men også dette har det blitt mindre av det siste året.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2010 #13 Skrevet 1. oktober 2010 Så de kraftige pipingen 5-10 sek hører med... hmm godt at det ikke var noe annet eller mer i det minste Audiograf har jeg ikke hørt om. Må en gå gjennom fastlege eller kan en også gå privat ? Eventuelt hvor kan en finne noen som er flinke med dette ? Har vert hos ø/n/h uten å finne ut noe mer. Han målte trykket med et apparat og tok noen prøver av infeksjon ol. Men disse gå ingen resultater. Har inntrykk av at fastlegen verken har greie på dette eller ønsker ikke gjøre noen undersøkelser ut over ø/n/h. Fikk beskjed om at jeg bare måtte leve med det enkelt og greit. Audiografer finner du på offentlige og private høresentraler. Alle store byer skal ha audiografer på høresentralen sin på sykehus og du får henvisning gjennom fastlege. Om du vil dra til privat går det nok fortere siden du ikke trenger henvisning. Men kan kanskje være litt vanskelig å finne en audiograf selv, om du ikke får hjelp fra fastlegen, da det ikke er såå fryktelig mange av dem som vi skulle ønsket. Iskaffe, legen din er nok inne på noe om du kan ha fått tinnitus om du har vært mye plaget av ørebetennelse. Mange ørebetennelser kan faktisk føre til at barnet/voksne blir helt døv :o Så om du ikke har vært utsatt for nooe annet, støy eller annen skade, så kan jeg godt se det som sannsynelig!
Sapree Skrevet 8. oktober 2010 #14 Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Hei dere!Er også med i gjengen når det gjelder tinnitus plager. Har hatt øresus på det ene øret siden fødselen men veldig lavfrekvent. Da jeg var i utlandet for to år siden fikk jeg høylytt øresus etter å ha vært på et utested!Så øret er nok blitt ganske så ødelagt av lyd vil jeg tro, for tror ikke øret hadde den beskyttelsen den skulle ha (siden det var det jeg hadde øresus i fra før..) Jeg ble vist til øre, nese, hals lege men det eneste de sa var at jeg kunne bruke hjelpemidler på å dekke bort lyden med kursing eller sove puter som lager lyd, rolig musikk osv i bakgrunnen. Dette er det eneste tilbudet som helse Norge gir: http://norsktinnitus...itus_behandling . Så om dere går til øre, nese, hals lege eller audiograf er nok dette de nevner til dere, for de tilbyr ingenting i Norge som kan fjerne selve susen.. Så jeg bestemte meg for å ikke kaste bort penger og heller lære å takle lyden uten slike hjelpemidler som ikke kunne hjelpe å minske selve susen. Har til nå klart meg bra for man kan lære seg å "glemme" lyden, men man hører den igjen så klart når man tenker på den spesielt på kvelden, natt og morgen..Men ja det er kronisk og det er synn å tenke på å måtte leve med det resten av livet, har hatt det i to år nå og jeg som bare er 25 år:( Bruker musikk propper om jeg skal på utesteder, slike som beskytter øret og som samtidig gjør at du kan høre litt også. Anbefaler slike!De selger de i musikk butikker, bra for alle som ikke vil oppleve øresus enten om det er kortvarig eller kronisk. Har i den siste måneden plutselig begynt å få en liten vibrering i øret også så da bestemte meg etter om og menn med å prøve ut tinnitool. Et ørelaser man bruker i øret selv.Et produkt som er blitt mest testet i Tyskland, norske leger vet ikke så mye om dette. Jeg håper det vil fungere er så klart veldig skeptisk men siden den vibreringen er såpass fersk håper jeg at den kan fjernes selv om jeg kanskje ikke fjerner øresusen. Dere kan lese litt om det her: http://www.earfoon.n...p?page=tinitool Her kjøpte jeg den: http://www.enhancedl...&submit=FIND+IT Her kan dere se en undersøkelse over produktet: http://www.vasogen.sk/fotky5001/Studie_IHA_TinniTool_GB.pdf Jeg kommer med oppdateringer om den fungerer etter noen uker;) Endret 9. oktober 2010 av Sapree
makkapakka Skrevet 9. oktober 2010 #15 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg fikk denne pipingen i ørene for ett år siden, da gikk jeg plutselig ned for telling. Noen dager er det ille andre dager er det roligere, og om natten er det til tider bare piping. Fastlegen spurte hvorfor i helvete han kunne vite det? og ba meg gå hjem og rydde opp i problemene mine med stive skuldrer og stress og depresjon og illusjoner og problem. Siden jeg gradvis er blitt sykere i kroppen og kroppen tar ikke opp næring skikkelig, byttet jeg fastlege som lurte på hvorfor jeg hadde så høyt blodsukker? om jeg nettopp hadde spist før blodprøvetesten... nei sa jeg to timer siden minst...ny blodprøve høyt blodsukker... Nå skal jeg ta sukkertesten på tirsdag... og sannsynligvis der ligger hele problemet mitt med øresus..
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2010 #16 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg er snart 35 år og har hatt dette problemet siden jeg var barn. Det beste som hjelper akkurat nå er faktisk en kaldvifte i rommet. Mannen hater det men jeg sovner så søtt. Da tar jeg og justerer viften slik at den ikke kommer rett mot oss. Pluss den roterer rundt i rommet. Dette startet jeg med etter jeg fikk verre tinitus. Ellers har jeg MP3 spiller og spiller svak musikk når jeg legger meg. Når jeg merker at jeg holder på å sovne, så tar jeg den bort. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2010 #17 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg vil si at jeg har hatt sus konstant i øret. Men forverret med aldren. Jeg er snart 35 år og har hatt dette problemet siden jeg var barn. Det beste som hjelper akkurat nå er faktisk en kaldvifte i rommet. Mannen hater det men jeg sovner så søtt. Da tar jeg og justerer viften slik at den ikke kommer rett mot oss. Pluss den roterer rundt i rommet. Dette startet jeg med etter jeg fikk verre tinitus. Ellers har jeg MP3 spiller og spiller svak musikk når jeg legger meg. Når jeg merker at jeg holder på å sovne, så tar jeg den bort. Lykke til.
Gjest Kaffelattn Skrevet 12. mai 2015 #18 Skrevet 12. mai 2015 Interessant tråd! Merkelig at det ikke finnes behandling som fjerner tinnitus.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #19 Skrevet 12. mai 2015 Tennitus...? Sist jeg sjekket het det Tinnitus... Anonymous poster hash: c0bdc...26b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #20 Skrevet 12. mai 2015 Eralle som klafger over øresus her i tråden grundig undersøkt av lege? Øresus kan ha flere årsaker, så før dere er undersøkt så er det umulig å si hva som kan hjelpe, som legevitenskapen ikke har botemiddel for. Anonymous poster hash: ac3f7...20a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå