Gå til innhold

Druer


LukaFrost

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt skikkelig dilla på druer i det siste. Det går fort en pakke druer pr dag og druer merker jeg har en avførende effekt på magen. Når det jeg spiser går fortere gjennom systemet, rekker da kroppen å ta opp like mye næring som ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn jeg har forstått det tas næringen opp umiddelbart, og at det er derfor det er meningsløst å kaste opp maten man har spist. Hvis folk skal være dumme, bør de i allefall være informert dumme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at man ikke får i seg næring hvis det er snakk om kolera, prosjektil diare (novo) og lignende hurtigvirkende saker. Nettopp derfor skal jenter som går på p-piller være obs på evt nedsatt absorpsjon av virkestoffene hvis vedkommende får en omgang med oppkast og/eller diare.

Det er drueskallet som har den mildt lakserende effekten, og skallet innholder i tillegg kraftige antioksidanter (phytokjemikalier, cyaniner). Derfor er rødvin i moderate mengder svært sunt og beskytter mot kardiovaskulær sykdom. Det at du kjenner denne lakserende effekten betyr at de virksomme stoffene har passert magesekk og tynntarm (hvor absorpsjon skjer), men avfallet går ganske raskt gjennom tykktarm (ingen absorpsjon, men bulking av fæces og dannelse av såkalte short chain fatty acids, SCFAs).

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det tas næringen opp umiddelbart, og at det er derfor det er meningsløst å kaste opp maten man har spist. Hvis folk skal være dumme, bør de i allefall være informert dumme ;)

Dette handler da ikke om å kaste opp med vilje. Det handler om mat som går fortere gjennom systemet enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik at kaloriene taes opp i kroppen, men ikke alle næringstoffene gjør det. Hvis ting går for fort igjennom tror jeg det er slik at man kan få mangel på vitaminer og mineraler. Men dette er sikkert ved alvorlige tilfeller, det skal nok mer til enn å spise druer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...