Gå til innhold

kiropraktor

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg trenger behandling hos kiropraktor. trenger jeg henvisning fra lege eller kan jeg bare bestille time hos kiropraktor? og hva koster det. går det på egenandelskort 1 eller 2?

Videoannonse
Annonse
Gjest smoothie22
Skrevet

Man kan vel ikke henvises til kiropraktor fra lege? Det kunne ihvertfall ikke jeg.

Skrevet

Kommer helt an på om du skal til en privat eller offentlig. Skal du ha egenandelskort må det være en offentlig, og da må du ha henvisning fra fastlege.

Skrevet

Du kan ta kontakt selv både til private og offentlige kiropraktorer.

Skal legen henvise deg må det vere til en offentlig som har refusjonsrett.

Enkelte leger henviser ikke til kiropraktor siden de ser på det som alternativ behandling / kvakksalver og har ikke tro på den type behandling. Men enkelte sterder er de mer annerkjente.

Selv har jeg god erfaring og tro på min kiropraktor. Uten han hadde ikke kroppen min fungert.

Pass på at han har godkjenningspapirene og har gått riktige skoler. De som har det er flinke til å reklamere for det selv. Ellers er det bare å spørre.

Enkelte som kun har tatt et lite kurs kan det fort bli flere plager å gå til.

Har du mulighet til å velge blant flere kiropraktorer er det lurt å forhøre seg litt rundt hvilke rykte de har. Andres erfaringer ets.

Enkelte steder er slik at når en først kommer innenfor døren så blir en værene til behandling "av behov"? i evigheter. Mens de som er seriøse gjerne gir timer -etter- behov. Er en blidt bedre tar det lengre tid mellom behandlingene, går det andre vei blir det flere behandlinger. Kiropraktoren sier også i fra om de ikke kan hjelpe eller at du ikke trenger flere behandlinger.

Jeg tok kontakt med min kiropraktor selv siden "min" lege ikke har tro på slik behandling.

Han jeg har er offentlig.

Første time betalte jeg 560,-kr

De første 16 timene 360,-kr (da får en dekket 40,-kr i egenandelen automatisk)

Etter det har det vært 400,-kr timen.

Men dette kan sikkert variere rundt i landet og hvem du går til.

Det varierer veldig hvor ofte jeg har time. Han tar det etter behov. I starten var det flere ganger i uken, så øket han avstand mellom timen etterhvert. Nå er det ca 1 gang i mnd.

Har jeg akkutt behov (låsning i ryggen bla) får jeg time i løpet av dagen eller dagen etter.

En får ikke skrevet opp på egenandelskortet hverken 1 eller 2, siden kiropraktor ennå regnes som alternativ behandling. Kun de 40,-kr de første 16 timene i året.

Ja. det blir dyrt om en har et langvarig problem som trenger tid på å behandles. Jeg hadde som sagt ikke klart meg uten akkurat nå.

Skrevet

Nei, du trenger ikke henvisning uansett. Dette står det på hjemmesida til kripraktoren jeg går til:

"Dine nye rettigheter

Det er ikke lenger nødvendig å ha med seg henvisning fra lege for å få trygderefusjon hos kiropraktor. Nå får alle refusjon, det er derfor blitt billigere å gå til kiropraktor. Trygderefusjonen blir automatisk trukket fra i prisen ved besøk hos kiropraktoren.

Fra 1. januar 2006 kan kiropraktorene sykemelde deg inntil 8 uker og henvise deg til spesialist om nødvendig".

Der jeg går koster det ca. 300 tror jeg, men første gangen er litt dyrere, for da bruker de lang tid på å undersøke deg.

Skrevet

ok takk for at dere tok dere tid til å svare :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...