Gå til innhold

Orkideene har avblomstret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orkideene mine har avblomstret men de har fått nye grener så hva gjør jeg nå? Ingen blomster enda. På den ene er det to helt nye stilker, og så vokser det ut en ny stilk på den ene stilken som er fra før.

Kommer det da automatisk nye knopper på etterhvert og hvor lang tid vil det isåfall ta, eller må jeg gjøre noe med de nå? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare fortsett som du har gjort, så kommer de nok. :) Bare pass på at de får en del lys, passe med vann, og gjerne litt orkidegjødsel. Hvor lang tid kommer an på, jeg har flyttet i leilighet med innsyn og har derfor gardinene for hele tiden, og nå har mine stoppet helt opp. Når de sto i solvendt vindu vokste og blomstret de som bare det.

Skrevet

Jeg har nettopp oppdaget at på den ene er det allered små knopper! Eller, det ser iallefall ut som knopper! Spennende. Og flere nye stilker på den også. :)Orkidegjødsel ja, finnes det i matvarebutikk eller må jeg på plantasjen for det?

Skrevet

Da kommer de nok snart skal du se. :)

Usikker på om de finnes på matbutikk, har i grunn ikke sett etter. De har ihvertfall på alle plantesentere ala plantasjen, og blomsterbutikker har jeg også sett at har. Trengs ikke så mye, jeg tar en halv kork i kummen, fyller på vann så det går nesten opp til kanten av pottene, og lar de stå 10-15 minutter. Gjør dette ca en gang i måneden, får vanlig vann en gang i uken. Husk å la de renne godt av før de settes tilbake i potteskjulerene.

Jeg tar som regel livet av alt som heter planter (til og med kaktus!), orkideer er det eneste jeg får til. De kommer igjen og igjen, og det er veldig morsomt. :)

Skrevet (endret)

Du er sikker på at det ikke er en rot du ser?

Kanskje jeg misforstår deg, men det hørtes ut som om orkideen din akkurat hadde avblomstret. Det tar gjerne et år før ny blomstring, i alle fall gjør det det på mine.

Endret av Ellevill
Skrevet

Du er sikker på at det ikke er en rot du ser?

Kanskje jeg misforstår deg, men det hørtes ut som om orkideen din akkurat hadde avblomstret. Det tar gjerne et år før ny blomstring, i alle fall gjør det det på mine.

Neida, det er nye stilker på de stilkene som er fra før, og nye stilker som vokser opp, altså er de blitt kjempelange og det er lett å se forskjell på rot og stilk. Noen har tilogmed knopper på!

Det er flere måneder siden de blomstret av, jeg trodde aldri det skulle bli noe mer av de men lot de stå istedet for å kaste de og det var bra jeg ikke gjorde det.

Gjest Stapler
Skrevet

Det er så gøy når orkideene får nye stilker! Jeg kjøpte en tre-grenet orkidè for ett år siden og nå er den 7-grenet!! :jepp:

Også de fleste andre orkidèene mine har fått en eller to nye stilker. Jeg pleier å støtte dem opp ved å feste på "klemmer" slik at de står inntil pinnene - eventuelt kjøpe nye pinner og sette i potten for å støtte opp de nye stilkene.

Skrevet (endret)

Dette var jo oppmuntrende lesning. Har en to-grenet i karmen (i full blomstring i maaange uker nå) som jeg ser ut til å få til. Har hatt en for flere tiår siden, og den kastet jeg etter blomstring. Gjør det ikke igjen! Gleder meg til å se den utvikle seg videre denne gangen. :)

Spørsmål ang. orkidè: blir også bladene større og flere om en klarer å ta vare på den skikkelig, over tid? Akkurat nå holder det på å komme to nye blader på stoltheten min her.

Endret av Margareth
Gjest Nanette
Skrevet

Mine fikk mange nye blader som har blitt veldig store, før stilkene kom. :)

Skrevet

Orkide gjødsel får du i de fleste blomsterbutikker.

Et tips,- la den stå i vann hele tiden. Da blomstrer de mye lengre og får nye stilker oftere. Alle mine står i vann, og de står så mye bedre nå enn hvis man bare vanner 1 gang i uken etc.

Når jeg gjødsler fyller jeg vann i kummen og lar blomsten stå oppi. Så skyller jeg gjennom med vann og gjødsel. Lar den stå slik i ca 15 min, før jeg tar den tilbake i potten og fyller på nytt vann.

Som flere nevner, så er det også stor fordel at den får sol på seg.

Skrevet

Kanskje det finnes orkidè-bok på bioblioteket, som en kan låne? Det skal i alle fall jeg se etter neste gang jeg er der. Rare greier, men den blomsten har jeg ikke hatt mye erfaring med, enda så utrolig vakker den er. Så vidt jeg husker har heller ikke min mor hatt slikt i karmen noen gang.

Skrevet

Orkide gjødsel får du i de fleste blomsterbutikker.

Et tips,- la den stå i vann hele tiden. Da blomstrer de mye lengre og får nye stilker oftere. Alle mine står i vann, og de står så mye bedre nå enn hvis man bare vanner 1 gang i uken etc.

Når jeg gjødsler fyller jeg vann i kummen og lar blomsten stå oppi. Så skyller jeg gjennom med vann og gjødsel. Lar den stå slik i ca 15 min, før jeg tar den tilbake i potten og fyller på nytt vann.

Som flere nevner, så er det også stor fordel at den får sol på seg.

Nå ble jeg nysgjerrig. Alt jeg har lest tilsier at å la orkideen stå med røttene i vann er den sikreste måten å drepe den på. Hvor lenge har du brukt denne metoden? Og hvilken type orkide har du?

Skrevet

Fant denne siden på nett:

http://www.floriss.no/stell_orkide.html

Ikke lett å finne ut av hva en skal tro på, men det eneste er vel å prøve seg frem med egne planter, skulle jeg tro? :)

Der står det blant annet følgende:

"Den beste måten å vanne orkidéen din på, er å holde potta under springen (lunkent vann!) i noen sekunder, så den blir gjennomvannet uten å bli druknet. Pass på at den får renne godt av seg før du setter den tilbake i pyntepotta og vinduskarmen. Den må IKKE stå med røttene i vann!

Dette kan du gjøre ca en gang i uka, oftere når det er varmt i været. Gjødsel er fint en gang i måneden, da bruker du orkidégjødning og følger bruksanvisningen."

Gjest Blondie65
Skrevet

Mine fikk mange nye blader som har blitt veldig store, før stilkene kom. :)

Nye blader er alltid et tegn på at en ny stilk eller gren er på vei. En ny gren eller stilk er alltid et tegn på at nye blomster er i anmarsj.

Orkide gjødsel har jeg aldri sett behovet for da mine vokser og blomstrer som ugress.

Skrevet

Ååååååå. Dette var gode og spennende nyheter!

Jeg skal følge med som en smed. Eller snekker.

Eller hva man nå sier for noe. :biggrin:

Gjest Blondie65
Skrevet

Og jeg "rotbløyter" mine ved å la de stå i vasken etter at jeg har latt det renne vann slik at jeg er sikker på at all barken er våt. Dette tar jeg etter huskemetoden - likevel får jeg altså blomster.

Dette med at det er så vanskelig, en gang i uken, etc - det viktigste er at de får stell med jevne mellomrom og at de får vann slik at barken er våt - jeg tror jeg kan si at hos meg er dette ca 1 gang pr måned eller litt oftere.

Gjest Blondie65
Skrevet

En annen spennende ting er at en av orkideene mine er i ferd med å gro noe jeg aldri har sett før - en ny "stilk" med blader på. Er veldig spent hva dette blir "når den blir stor".

Skrevet

En annen spennende ting er at en av orkideene mine er i ferd med å gro noe jeg aldri har sett før - en ny "stilk" med blader på. Er veldig spent hva dette blir "når den blir stor".

Det er vel det som kalles en keiko, en helt ny plante.

Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig. Alt jeg har lest tilsier at å la orkideen stå med røttene i vann er den sikreste måten å drepe den på. Hvor lenge har du brukt denne metoden? Og hvilken type orkide har du?

Jeg begynte med det i slutten av mai. Prøvde først med 1 orkide. Den stod lenge i blomst. Nå har den en ny stengel med masse knopper på, og stenglene som sto der fra før, har fått hver sine nye forgreininger med knopper. Holder på å sprette ut igjen nå. Da jeg så hvor fint dette gikk, satte jeg resten av orkideene i vann. Fungerer supert. Etter at jeg bgynte med dette, er det ingen av orkideene som har avblomstret uten å få ny stengel, eller avgreining.

Jeg pleide å vanne på den "anbefalte måten" jeg også. Fungerte helt greit, men denne måten fungerer enda bedre. Mer lettvint er det forsåvidt også. Hvorfor man ikke får opplyst denne måten vet jeg ikke. Skulle jo tro at blomsterforhandlere visste dette. Jeg fikk vite det av min svigerfar sin vietnamesiske samboer.

Forklaringen ligger visst i at der orkideene holder til naturlig, blomstrer de rett før det er regntid. Ved å stå i vann hele tiden "narrer" man den til å tro at det er regntid.

De trives i fuktig miljø, så jeg sprayer de med en lett dusj vann jevnlig.

Jeg har den vanligste orkideen,-Phalaenopsis.

Skrevet

Fant denne siden på nett:

http://www.floriss.no/stell_orkide.html

Ikke lett å finne ut av hva en skal tro på, men det eneste er vel å prøve seg frem med egne planter, skulle jeg tro? :)

Der står det blant annet følgende:

" Den må IKKE stå med røttene i vann!

Ang røttene i vann. Da tenker jeg at hvis den blir vannet på den vanlige måten, så må den renne av seg før den kommer i potten. Ikke stå med med føttene i vann, som jeg leste et sted. Men det er sikkert forskjell på det, og at den står i vann hele tiden og da vann helt opp til bladene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...