Gå til innhold

Ultralyd av mageregionen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ta ultralyd av magen og lurer på hva man kan oppdage. Kan man se f.eks kreftsvulster på en ultralyd eller er apparatet for dårlig til å fange opp det?

Og om apparatet kan fange opp svulster (små/store) og de ikke finner noe, kan man da være trygg på at det ikke er noe?

Håper på svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt ann på.

Noe syns godt, andre ting syns ikke så bra.

For å være på den helt sikre siden, så burde man vel kanskje ta røngten i tillegg, muligens med kontrasvæske, men er litt usikker der.

Skrevet

Kommer litt ann på.

Noe syns godt, andre ting syns ikke så bra.

For å være på den helt sikre siden, så burde man vel kanskje ta røngten i tillegg, muligens med kontrasvæske, men er litt usikker der.

Så hvis man både tar ultralyd og røngten så kan man være trygg på at man har fått en skikkelig utredning (for evt. svulst)?

Skrevet

jeg tok ultralyd av halsen for å finne svulsten som var der, men jeg vet dessverre veldig lite om dette her.......

dersom det er snakk om fordøyelsesrelaterte svulster(magesekk/tynn/tykktarm etc) så må man vel ta gastroskopi og/eller endoskopi hvor de kikker med kamera.

Gjest Villemy
Skrevet

Både ultralyd og røntgen kan påvist svulster. Det er vanlig å starte med ultralyd fordi det ikke er stråling ved bruk av dette. CT er veldig vanlig dersom man ønsker å utrede mer. Da får man snittbilder av området og kan avdekke det meste.

Skrevet

Det er som gjest over her sier, CT er best for å finne evnt svulster. UL kan også finne noe, men er ikke så sikkert. Men man begynner gjerne med UL, ingen stråling og billigere.

• Liker 1
Skrevet

Det spørs helt hva som er problemet. Om man har en svulst, så spørs det hvor denne sitter. Sitter det en liten svulst i tarmen, er både UL og CT dårlige undersøkelse - mens coloscopi evt colografi (en spesiell type ct undersøkelse/ ikke "vanlig" CT av magen) vil være gode undersøkelser. Om man har svulst i lever, så er ultralyd med kontrast ofte bedre en CT. Har man en svulst i hjernen er MR bedre enn CT, og har man forandringer i benvevet vil CT være bedre enn MR. Listen er lang....

CT og ultralyd er beggge gode undersøkelser, men gir ofte svar på litt ulike ting. Og det finnes ingen radiologisk undersøkelse der man "ser alt".

Skrevet

Jeg var til utralyd og CT med kontrast for magen for en del år tilbake.

Magen har vært veldig "skjev" siden sist graviditet (buler ut på ene siden).

Sistemann ble tatt med "jordmorgrepet"

De misstenkte at jeg hadde fått brokk.

Men i stedenfor fant de ut at jeg har 3 vannblærer på levren.

Dette kan en vist ikke gjøre noe med, så jeg får bare gå med min skjeve mage.

Skrevet

Takk så mye for svar dere!

Ja ble sendt på ultralyd først siden det er en forholdsvis enkel undersølelse og i tillegg uten stråling og sånn. Men da forstår jeg at om det ikke skulle finnes noe på ul så kan det være greit å få tatt røngten og/eller CT og/eller gastroskopi/endoskopi i tillegg.

Skulle ønske det fantes en "mirakel-maskin" som gjorde jobben for alle disse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...