hvitveisiskogen Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Siste drøye året har jeg hatt utallige influensaer. I fjor hadde jeg influendamaratonn, syv ganger på åtte måneder. Vurderer nå og ta influensavaksinen, noen her som har tatt den ? Jeg har hørt at den kan slå begge veier og er litt skeptisk. Men nå har jeg hatt influensa så mange ganger at jeg tror det kan være verdt og ta sjansen. Noen som har hatt ubehagelige bivirkninger etter å ha tatt den ? Det som er litt påfallende er at jeg sluttet å røyke for drøyt et år siden like etter startet denne uendelige rekken av influensa, halsbetennelse og slikt. Tidligere år har jeg hatt det en gang i året og ferdig med det. Jeg tenkte jo at det kan ga en sammenheng med at jeg sluttet å røyke, men nå har det holdt på så lenge at jeg ikke tror det har noe sammenheng lengre. Noen andre som har opplevd lignende etter røykeslutt ?
Pingting Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Med mindre du er allergisk mot noen av virkestoffene eller egg, så er vaksinen helt trygg. Det har vært endel debatt rundt vaksinene i media, men kritikken er som regel basert på misforståelser eller å blåse ting langt ut av proposjoner. det står litt mer om influensavaksinen her. Du kan jo ta vaksinen - men det er ikke normalt å være syk så ofte, altså. Det er noe som heter "Qiutter's flu", men det er såvidt jeg vet noe folk opplever i et par uker etter at de slutter. Har det skjedd noen andre endringer i livet ditt? Spiser du sunt og får nok søvn? Er du flink med håndhygienen? Jobber du med barn?
Pingting Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 (endret) Åja - og gratulerer med røykeslutt forresten! (selv om det er en stund siden) Edit: glemte å skrive at jeg tok vaksinen i fjor. Var helt uproblematisk, var litt støl i armen i noen dager og det var det. Samboeren min som tok den samtidig merket absolutt ingen ting. Endret 29. september 2010 av Pingting
hvitveisiskogen Skrevet 29. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2010 Takker for det og takk for linken Jeg sluttet å røyke under en halsbetennelse, fikk ny halsbetennelse kort tid etter og siden har det gått i ett med øre, nese, hals. Jobber ikke med barn, sitter på kontor store deler av dagen og er siste året blitt svært nøye med håndhygenen (av naturlige årsaker.) Når det gjelder kosthold så spiser jeg variert, prøver å holde kosen til helgen. Har hund og får min daglige mosjon sammen med den, men jeg trener ikke aktivt utenom, noe jeg kanskje brude siden jeg sitter mye i yrke mitt. Når det gjelder søvn er jeg ekstrem B. Det byr på en del utfordringer når jeg må opp kl. 6 for å komme meg på jobb i tide, men føler vel at jeg har innarbeidet brukbare rutiner på det området også. SUKK det er ganske frustrerende å ringe inn syk på jobben og fortelle at jeg har fått influensa ...-igjen ! Det er ikke noe småtterier jeg får heller, det er full pakke hvor jeg går redusert i lang tid etterpå og selve influensaen varer minimum en uke. Kan naturligvis ikke være hjemme hele perioden, men en dag eller to hver gang er ikke til å unngå. I fjor ble nesen så sår etter alle "bygene" at det tok over et halvt år før den var fin igjen. Kunne omtrent ikke ta i den uten at det rev i sårene og jeg begynte å blø. Jeg syter sikkert mye nå, men blir bare så grinete når jeg er syk, så dere må bare ha meg unskyldt. Er ikke noe på tv heller...
Xtra_lilje Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 Nå vet jeg ikke om dette helt stemmer, men har hørt at om du har vært røyker lenge og så slutter, kan man få en periode etterpå hvor kroppen er litt redusert fordi den bruker mye energi på å bygge opp igjen kroppen etter skadene røyken har gjort, og derfor sliter endel eksrøykere med forkjølelser osv en stund etter røykeslutt. Men røyker ikke selv, så aner ikke om det er noe hold i dette eller om det er rent oppspinn.
hvitveisiskogen Skrevet 29. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2010 Jeg har også hørt det, men nå som jeg regnet på det så er det ganske nøyaktig 1,5 år siden jeg sluttet. Hvor mye lenger skal dette pågå, nesten som det er fristende å begynne igjen for å se om det forsvinner da. Ikke at jeg kommer til å gjøre det, men tanken har slått meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå