Gå til innhold

Chili con carne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har du lyst å dele din oppskrift på chili con carne? Jeg har lyst å prøve, men vet ikkje hvilken oppskrift jeg skal velge :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør slik:

- steker en pakke kjøttdeig i en kasserolle.

- Steker en halv eller hel løk sammen med kjøttet (spørs hvor glad man er i løk).

- Tømmer over en hermetisert boks med grovhakkede tomater.

- Tømmer oppi en boks brune bønner (kidneybønner?). hvis din butikk selger chilibønner, bruk gjerne det!

- En halv eller hel paprika av eget valg, delt i små biter.

- En boks mais.

- Evnt. sjampinjong.

- Masse krydder! Jeg har også oppi to teskjeer med Sambal Oelek.

- Du kan selv velge om du vil ha ris oppi, pasta, nachos ved siden av eller hva som helst. Funker også med foccaciabrød!

Og selvfølgelig en dæsj rømme oppi den ferdigdanderte retten til slutt ;)

I mine øyne kan man lage chili con carne akkurat som man vil! Det er en fin måte å bruke opp restegrønnsaker.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Deler med glede favoritt-oppskriften:)

Krydringen er det essensielle ved en skikkelig god chili synes jeg, og denne har spisskummin som setter prikken over i'en :)

Skrevet

Krydringen er det essensielle ved en skikkelig god chili synes jeg, og denne har spisskummin som setter prikken over i'en :)

Enig med deg mht spisskummen. :tommelsmil: Oppskriften i lenken ser bra ut.

Mht tilbehør liker jeg en enkel grønn salat, rømme og guacamole. Evt brød, om man vil.

Skrevet

Mmm ja, spisskummin er essensielt i chili!

Jeg krydrer også gjerne med oregano, paprikapulver, koriander, chilipulver, cayennepepper og litt salt. Noen røde chilier eller jalapenos er godt i, og om du gidder så er det digg å flå og grille/bake paprika og ha i. Jeg bruker også helst øl i stedet for vann. Et par spiseskjeer maizena til slutt tykner sausen. Pleier å bruke kjøttdeig, men det er også veldig godt å bruke oksekjøtt skjært i terninger (må koke litt lengre da).

For en ekstra spiss kan du hive i en bit bitter mørk sjokolade til slutt!.

Chili er kjempegodt, bare å lære seg det grunnleggende så utvikler man til slutt sin egen favorittversjon. Min versjon er temmelig sterk, kutt ut den røde chilien og vær forsiktig med cayennepepperen om tunga di lett tar fyr.

Jeg pleier å ha pasta, rømme, hjemmelaget guacamole, hele jalapenos (Trappeys!) og revet cheddarost til. Men om du foretrekker ris eller nachos så funker det like bra!

Skrevet

Jeg har hørt at den hemmelige ingrediensen er en liten bit mørk sjokoloade, men har ikke prøvd det selv.

Skrevet

Jeg pleier å følge oppskriften til Lille-pus, men har også i litt gulrot, sellerirot og et laurbærblad.

Skrevet

mmm, gleder meg til å prøve :)

Skrevet

Mmm ja, spisskummin er essensielt i chili!

Jeg krydrer også gjerne med oregano, paprikapulver, koriander, chilipulver, cayennepepper og litt salt. Noen røde chilier eller jalapenos er godt i, og om du gidder så er det digg å flå og grille/bake paprika og ha i. Jeg bruker også helst øl i stedet for vann. Et par spiseskjeer maizena til slutt tykner sausen. Pleier å bruke kjøttdeig, men det er også veldig godt å bruke oksekjøtt skjært i terninger (må koke litt lengre da).

For en ekstra spiss kan du hive i en bit bitter mørk sjokolade til slutt!.

Så enig i alt du skriver! Jeg vet hva det blir til middag i dag. Men har kyllingkjøttdeig for anledningen. Det får gå.

Skrevet

Jeg har laget denne flere ganger, og får alltid voldsomt masse skryt!

Det viktigste med chilli con carne er at den skal koke lenge. Minst en time! I tillegg synes jeg det blir bedre smak om man bruker kjøttdeig og ikke karbonadedeig - selv om begge deler definitivt funker.

Sjokolade er veldig godt i noen chillier. Jeg har prøvd det i denne, og det ble litt overkill faktisk. Alle smakene slo hverandre litt ihjel. Men har man en som ikke har fult så mange ingredienser i, er det godt med litt kakao eller 70% sjokolade i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...