Gå til innhold

Hvilken p-pille ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det finnes en nettside der det står informasjon om de ulike p-pillene som finnes i dag? Jeg skal begynne på pillen, men er usikker på hvilke merke jeg bør bruke...

Eller kanskje noen av dere kan fortelle litt om hvilket merke dere bruker/og eller erfaringene deres med de ulike merkene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt Synfase i 2 år nå. Er under 20, så får de helt gratis enda. Har aldri hatt noe som helst problemer med de. Det eneste jeg merket var at jeg fikk økt appetitt av disse, men ellers er de supre :)

Skrevet

Det beste er å diskutere dette med legen din, de har den nødvendige kunnskapen for å finne det riktige merket til deg. Ellers trur jeg Yasmin er det de oftest skriver ut i dag. Hvilke bivirkninger man får av ulike merker er veldig individuelt, så det er viktig med en god løpende dialog med fastlegen.

Skrevet

Vet om mange som har hatt mye bivirkninger ved bruk av Yasmin, blant annet depresjoner og mindre sexlyst. Ville prøvd å styre unna disse! Selv bruker jeg Microgynon og har aldri hatt noen bivirkninger.

Skrevet

Vet om mange som har hatt mye bivirkninger ved bruk av Yasmin, blant annet depresjoner og mindre sexlyst. Ville prøvd å styre unna disse! Selv bruker jeg Microgynon og har aldri hatt noen bivirkninger.

Jeg hadde ingen bivirkninger. Mistet kvisene og fikk mer stabilt humør, samt at jeg kunne gå på de tre måneder i strekk uten mens. Så det er nok veldig individuelt.

Skrevet

Ikke så rart når de er den p-pille merket med flest brukere. Jo flere brukere, jo flere innrapporterte bivirkninger. Dette betyr ikke at det er noen større prosent som opplever bivirkninger med disse enn med andre p-piller.

Jeg har brukt Yasmin i 6,5 år nå. Kunne ikke tenkt meg å bytte til noe annet.

Skrevet

Jeg går på mercelon, fungerer supert. Har ikke hatt noe problemer med de. Gikk på cerazette (husker ikke hvordan man skriver det?) før og da endte det med mensen i 5 uker i strekk.. Så fikk heldigvis bytta ;)

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Cerazette! Det er en minipille da, men fungerer superdupert!

Ingen humørsvingninger, ingen mensen, ingen ekstra kviser, ingen ekstra appetitt eller noen ting.

Det eneste er at du kan blø en del i starten. Jeg blødde i nesten en måned før jeg lot være å ta pillen en dag. Da stoppet det opp med en gang :jepp:

Skrevet

P-piller virker forskjellig fra person til person, alt etter hvordan hormonene i kroppen din reagerer. Har prøvd Diane, Yasmin, Yasminelle og Microgynon selv siste 10 år. Sistnevnte Microgynon fungerer best på meg, minst hormoner i dem ifølge fastlege syns jeg å huske. Fikk mye migrene med aura når jeg brukte yasmin og yasminelle, Diane inneholder veeeeeldig mye hormoner så den anbefales ikke til nybegynnere så sant du ikkje vil bli kvitt kviser.

Skrevet

P-piller virker forskjellig fra person til person, alt etter hvordan hormonene i kroppen din reagerer. Har prøvd Diane, Yasmin, Yasminelle og Microgynon selv siste 10 år. Sistnevnte Microgynon fungerer best på meg, minst hormoner i dem ifølge fastlege syns jeg å huske. Fikk mye migrene med aura når jeg brukte yasmin og yasminelle, Diane inneholder veeeeeldig mye hormoner så den anbefales ikke til nybegynnere så sant du ikkje vil bli kvitt kviser.

Jeg er dessverre en av de som er veldig sensitiv og rammes raskt av bivirkninger. Samtidig som jeg "må" gå på p-pille (store blødninger, smerter osv. Kan ikke ha avtaler de første dagene, noe som hindrer arbeid osv.) - Det hele er plagsomt. Har nå prøvd cerazette hvor jeg ble konstant kvalm og vondt i hodet (gikk i 3mnd på dette, så ble rimelig sliten), loette (ødem, svært økt appetitt, kvalme osv osv), diane (som jeg fikk en kjempe reaksjon på og måtte inn på sykehus).. lista er lang! Nå prøver jeg yasminelle, har vondt i hodet og føler meg ganske ør, trøtt og svært kvalm - til tider nesten syk. Men ikke så mye ødem og i forhold til cerazette er jeg ikke så kvalm konstant, dvs at jeg av og til kan være mindre kvalm, før ny "bølge" inntreffer. Har dessverre enda smerter, men ikke så mye som uten - og jeg kan gjøre ting de første dagene også, så har da lurt på om man skal prøve å gå på disse og se om bivirkningene forsvinner? Noen som vet om det er mulig? (eller er det slik at om de er kommet, så forblir de?)

Skrevet

Brukt Loette i 5 år, og er veldig fornøyd.

- Men egentlig spiller det ingen rolle hva som fungerer for alle andre. Du må nesten bare prøve deg fram :)

Skrevet

Brukt Loette i 5 år, og er veldig fornøyd.

- Men egentlig spiller det ingen rolle hva som fungerer for alle andre. Du må nesten bare prøve deg fram :)

Har gått på yasmin i snart 9 år.. Aldri vært plaga med noe, ingen bivirkninger.. Ble kvitt kvisene mine, og kan gå hoppe over pillefri ukene i 3-4 måneder uten å få mens.. Så de er virkelig lykke pillene mine :P Men som sagt, noe passer for meg, noe passer for deg, så du må bare prøve et merke, og funker det ikke får du prøve et annet merke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...