Gå til innhold

La barnet være alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns dere det er ok å la 3 åringen som sover være alene hjemme i 5 minutter mens jeg råkjører ut for å hente pappan på jobben sin?

Jeg mener jo nei, men han mener det ikke er noe problem. Det høljer ute, og ham vil ikke gå hjem i det været...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, tenk om han våkner og blir redd!!!!

Skrevet

Si han kan ringe taxi

Skrevet

5 minutters råkjøring synes jeg ikke noe om å la være barnet alene til; men tar du det med ro og kjører forsiktig i 7-10 minutter synes jeg at en 3 åring fint klarer å være alene hjemme når han sover. ;)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Syns dere det er ok å la 3 åringen som sover være alene hjemme i 5 minutter mens jeg råkjører ut for å hente pappan på jobben sin?

Jeg mener jo nei, men han mener det ikke er noe problem. Det høljer ute, og ham vil ikke gå hjem i det været...

Det går jo fint det. Så sitter du og din mann i bilen på vei hjem. Eneste var han derre polske vogntogsjåføren som ikke så vikepliktskiltet der han bøttet nedbå en liten slant vodka...

Skrevet

I teorien høres det ikke ut som noe problem, men i praksis så blir svaret nei. Sjansen for at det skal skje noe er minimal, men den er der fortsatt og skulle det skjedd noe alvorlig, så ville du aldri kunnet tilgi deg selv.

Si det slik: Hvis barnet ditt lå og sov i barnehagen og den/de som var på jobb av en eller annen grunn måtte ta seg en 5-10 minutters tur ut av barnehagen, hva hadde du tenkt da?

Skrevet

5 minutters råkjøring synes jeg ikke noe om å la være barnet alene til; men tar du det med ro og kjører forsiktig i 7-10 minutter synes jeg at en 3 åring fint klarer å være alene hjemme når han sover. ;)

Enig. Synes også argumenter som at det kan skje en bilulykke blir tullete, for en bilulykke kan jo skje med barnet i bilen også. Eller man kan dette ned trappa og slå seg bevisstløs og bli liggende og råtne i to uker før noen finnet barnet.

5 minutter kjøring bør gå fint, om gutter skulle våkne å bli redd noen som er lite sannsynlig på 5 minutter vil det fortsatt bare være 5 minutter og for kort tid til at barnet kan få traumer.

Før bodde jeg et sted med fellesvaskeri, Da var jeg nede og satt på en vaskemaskin mens niesa mi sov alene i leiligheten. (leiligheten var låst) Er det ok mener dere?

Skrevet

Hur besvärligt är det att ta med sig barnet i bilen?

Alla barn är olika men jag vet att mina barn som 3 åringar kunde bäras ut i bilen, spännas fast, åka med en tur och tillbaka - sovandes till 95% av den korta turen...

Skrevet

Enig. Synes også argumenter som at det kan skje en bilulykke blir tullete, for en bilulykke kan jo skje med barnet i bilen også. Eller man kan dette ned trappa og slå seg bevisstløs og bli liggende og råtne i to uker før noen finnet barnet.

5 minutter kjøring bør gå fint, om gutter skulle våkne å bli redd noen som er lite sannsynlig på 5 minutter vil det fortsatt bare være 5 minutter og for kort tid til at barnet kan få traumer.

Før bodde jeg et sted med fellesvaskeri, Da var jeg nede og satt på en vaskemaskin mens niesa mi sov alene i leiligheten. (leiligheten var låst) Er det ok mener dere?

Jeg går av prinsipp ikke ut av leiligheten, nettopp fordi det da etterhvert kan bli vanskelig å sette grensene for hva som er ok...

Skrevet

Hadde naboen her gjort det og jeg visste om det hadde jeg ringt barnevernet. Kall med gjerne hysterisk men å være hjemme når små barn sover er et minimum som forelder.

Skrevet

Hvis det kun er en 5 minutters kjøretur tur/retur kan det umulig være så langt at mannen din ikke kan gå hjem selv om det regner.. Du får friste han med tørre klær og noe varmt å drikke når han kommer hjem!

Skrevet

Det er jo ikke det det handler om, men at ting kan skje- og derfør bør ikke TS gå fra ungen!

Det er stor forskjell på å gå ned til et fellesvaskeri i samme bygget og sette på en vask mens en unge sover og det å kjøre en tur! Det kommer jo litt an på hvor langt unna fellesvaskeriet er, men siden du skriver at du bodde et sted med fellesvaskeri antar jeg det var i samme bygget, bare noen etasjer ned?

Til TS: NEI! Ikke gå fra ungen for å hente pappaen, la han ta taxi hjem!

Skrevet

Hva om noe skjer på veien, og barnet blir liggende igjen hjemme helt alene uten å vite hvor mamma eller pappa er. I de fleste tilfeller går det bra, men jeg hadde aldri tatt sjangsen. Så fikk far bare ta turen i regnværet, eller så får du vekke barnet og ta barnet med om det er så viktig å få hente far.

Skrevet

Litt regn har aldri skadet noen......la latsabben gå den korte turen!

Neste gang kanskje han husker å ta med paraply :filer:

Skrevet

Hur besvärligt är det att ta med sig barnet i bilen?

Alla barn är olika men jag vet att mina barn som 3 åringar kunde bäras ut i bilen, spännas fast, åka med en tur och tillbaka - sovandes till 95% av den korta turen...

Risikoen ved å ta med et barn ut på kjøretur er mye større en risikoen ved at barnet er 5 minutter alene. Det er sjelden barn før hjemme mens de ligger i sin egen seng, men dødsulykker i bil skjer stadig vekk. Risikoen blir ikke mindre heller av at det regner. Dårlig sikt og fare for vannplaning.

Skrevet

La han gå den korte veien eller spør om en nabo kan sitte hos barnet den korte tiden det tar.

Jeg har selv krasjet bare få hundre meter fra hjemmet. En som ikke overholdt vikeplikten. Skulle bare innom nærbutikken og kjøpe melk før jeg hentet minsten på SFO.

Skrevet

Det er jo ikke det det handler om, men at ting kan skje- og derfør bør ikke TS gå fra ungen!

Det er stor forskjell på å gå ned til et fellesvaskeri i samme bygget og sette på en vask mens en unge sover og det å kjøre en tur! Det kommer jo litt an på hvor langt unna fellesvaskeriet er, men siden du skriver at du bodde et sted med fellesvaskeri antar jeg det var i samme bygget, bare noen etasjer ned?

Til TS: NEI! Ikke gå fra ungen for å hente pappaen, la han ta taxi hjem!

Ting kan alltid skje. Hvis det ikke handler om risiko hva handler det om da? Ja, jeg var bare noen etasjer ned, men men jeg hørte ikke ungen, og hadde hun våknet hadde hun helt sikkert blitt redd. Likevel tok jeg sjansen da jeg var borte 10 minutter, og risikoen for at noe skulle skje var så minimal at jeg egentlig ikke anså det som en risiko. Og dere som argumenterer med at man kan komme utfor en ulykke og barnet blir liggende alene: Da bør man vel prise seg lykkelig for at man ikke tok med seg barnet i ulykken???

Skrevet

Risikoen ved å ta med et barn ut på kjøretur er mye større en risikoen ved at barnet er 5 minutter alene. Det er sjelden barn før hjemme mens de ligger i sin egen seng, men dødsulykker i bil skjer stadig vekk. Risikoen blir ikke mindre heller av at det regner. Dårlig sikt og fare for vannplaning.

Ta det argumentet ovenfor barnevernet, så får vi se hvor lenge du får beholde barna. Om man skulle tenkt som deg, burde barnet være igjen alene hele tiden, siden det er farlig å kjøre bil. Når du har barnet med deg, ahr du i alle fall en mulighet til å kunne gjøre noe om noe skulel skje. Når barnet er helt alene hjemme, har du ikke noen sjangs i det hele tatt, om du skulle havnet ut for en ulykke selv, eller noe skulle skje hjemme. Og jeg hadde aldri tilgitt meg selv, om noe skulle skjedd om noe skjedde mens jeg bare var vekke i fem min.

Og det er lett å tenke slik, at det gikk jo bra sist i fem min, så da går det bra i 10, 15 osv, så hvor lenge er maks et barn kan være hjemme alene i følge deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...