AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 Jeg har to rødvinsflasker liggende, en italiensk Ripasso Valipolicella og en fransk Chateau Lamargue. Hvor lenge kan de ligge før de ikke er gode lenger? De har ligget i et mørkt skap, ikke veldig varmt. I følge vinmonopolets sider holder gjerne rødvin et par år, kan jeg da gå ut i fra at jeg fint kan gi bort disse flaskene uten problemer? Har hatt de liggende i ca 8 mnd..
Supraspinatus Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Jeg har to rødvinsflasker liggende, en italiensk Ripasso Valipolicella og en fransk Chateau Lamargue. Hvor lenge kan de ligge før de ikke er gode lenger? De har ligget i et mørkt skap, ikke veldig varmt. I følge vinmonopolets sider holder gjerne rødvin et par år, kan jeg da gå ut i fra at jeg fint kan gi bort disse flaskene uten problemer? Har hatt de liggende i ca 8 mnd.. Det går nok fint. Hovedregelen er at vin ikke liker temperaturforandringer. Så lenge vinen ligger i et rom som er jevnt kaldere enn romtemperatur så holder de et par år. Det må taes forbehold om vinen allerede er lagret eller om den tåler mer lagring. Normalt er 1 år på flaske helt uproblematisk. Om det er naturkork kan det være greit å smake på den selv før du serverer til andre da korken kan råtne (uavhengig av lagringstid).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå