Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hører stadig vekk folk som kommenterer at politiet gjør en dårlig jobb, at de ikke vet noe, at de er trege eller håpløse osv osv. Sånne kommentarer kommer gjerne fram i store mediesaker.

Politiet verken vil eller kan gå ut med for mye informasjon for tidlig, det er jo direkte skadelig for etterforskningen. Det er vel helt opplagt at politiet (i de aller fleste tilfeller) gjør alt de kan for å løse de ulike sakene og at de sitter inne med langt mer informasjon enn det som kommer ut. Etterforskning er for øvrig en svært tidkrevende prosess, f eks tar jo en DNA-test flere uker. Politiet er nødt til å arbeide grundig, det ville jo vært synd å dømme en person på feil grunnlag.

Synes menigmann ofte har større tillit til aviser og andre medier enn til politiet og det er jo helt merkelig. Det er klart at politiet, som tross alt er proffe, vet hva de må gjøre. Likevel er ikke dette alltid nok til å løse en sak og da blir politiet hoggestabbene.

Jeg vil benytte anledningen til å rose politiet, som stort sett alltid jobber med begrensede ressurser når det gjelder hvor mye tid og antall folk de kan sette på hver enkelt sak.

Hva synes dere andre?12

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig, Babyface.

Det er ufattelig hvor mange folk der ute som faktisk stoler blindt på hva som står i VG og Se&Hør.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Min erfaring med slike "historier" er det fra personer som er "kunde" hos de.

Enten er de blitt beskyldt for noe (ekstra)de ikke har gjort, så er det lang tid i varetekt, de har komt på døra, de har brøyta seg vei igjennom låste døre, husransakelse, stopp i trafikken, bla,bla

selfølgelig har disse en god grunn til å klage. Det viser jo at politi gjør jobben sin.

Skrevet

Enig med deg Babyface!!

Politiet gjør stort sett en BRA jobb! icon_smile.gif12

Skrevet

Jeg er delvis enig i det du sier, det er lett å tro at politiet ikke gjøre noe dersom man stoler for mye på det avisene skriver.

Samtidig er det bra at vi har pressen, som holder øye med maktapparatet som finnes i Norge - både politi, rettsvesen og andre. Ellers ville de jo herjet fritt...

Vil bare legge til at etter at jeg selv hadde innbrudd i hjemmet mitt, har jeg KUN positiv erfaring med Onkel Politi! icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Yatzy den 2002-05-03 20:17 ]

Skrevet

Jeg synes politiet gjør en bra innsats jevnt over, jeg har også fått et mye mer positivt syn på politiet etter at jeg fikk en kamerat som er politi.12

• 9 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tett kontakt med politet i en etterforskningsak som har vært til en stor belastning for oss. De har vært fantastiske! De har holdt en tett kontakt, tatt seg god tid og ivaretatt meg og mine på aller beste vis. Jeg har fått en enorm respekt for politet etter dette. ALL ÆRE!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste i politiet gjør sitt beste med de ressursene de har. Nå har fiksjon som f.eks. CSI-serien gjort at folk nærmest tar det for gitt at det alltid finnes spor å gå etter, og at når politiet ikke klarer å løse en sak så er det pga dårlig innsats. Hallo..

Javisst er det mye som blir lite prioritert, og det er synd, men det er jo politikerne man på rette sin frustrasjon mot. Politiet har ikke nok ressurser. Trist at rike Norge har bestemt at det er helt greit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke alltid enig i prioriteringene til politiet, men ofte er det fordi jeg står midt oppi det som blir nedprioritert og da er det litt vanskelig å skjønne hvorfor noe annet blir prioritert over det. Men generelt synes jeg politiet gjør en kjempeflott jobb, de er hjelpsomme og gjør det de kan. Og folk overvurderer nok dessverre ganske ofte hva politiet kan gjøre.

Skrevet

Jeg er enig med TS. Den ene gangen jeg hadde behov for hjelp fra politiet, var de på plass etter få minutter. Jeg følte at de tok meg på alvor, og samtidig viste medmennesklighet. De løste situasjonen som hadde oppstått, og jeg følte meg trygg igjen.

Selv om mange mener at politiet i Norge er dårlig, så er jeg glad for at vi ikke har slike tilstander som i enkelte andre land, der "alle" ser på politiet som en fiende. Det finnes jo steder der politiet må kjøre rundt i pansrede biler.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg syns politiet gjør en bra jobb. Med nedskjæringer (det står rundt 700 nyutdannede politimenn og kvinner som ikke får jobb i dag...) og dårlige prioriteringer fra statens side, så syns jeg de gjør så godt de kan med de midlene og den bemanningen de har.

Politiet er dessverre nødt for å prioritere sakene om ta de i riktig rekkefølge fra hva som er viktigst til hva som er mindre viktig, og ja, noen ganger prioriterer politiet feil, men de er jo tross alt bare mennesker de også.

Selv har jeg bare god erfaring med politiet, og jeg er en av dem som har vært mye i kontakt med politiet også. Jeg føler at de som klager mest er mennesker som også har ting å skjule for politiet eller som er kriminelle på andre måter.

Media bygger jo under den fordommen mange har mot politiet, og jeg vet ikke hvem jeg syns er dummest. Mediene som gjør dette eller publikum som sluker rått alt hva mediene skriver.

Men samtidig syns jeg også det er godt vi har medier som tar opp saker, selv om de har en tendens til å vinkle ting i sitt favør (for å selge og tjene penger) og selv om mediene i dag ikke er like gravende som tidligere, for dette fører jo til at politiet (og andre som blir omtalt i mediene alà sykehus, skoler etc) blir tvunget til å gjøre en så god jobb som over hode mulig.

Politiet får iallefall alt for mye pepper.

Skrevet

Da jeg ble ranet på vei hjem fra jobb som 21-åring rett utenfor min egen inngangsdør hadde jeg satt pris på å bli tatt alvorlig av politiet. På politistasjonen ble jeg satt i forhør med en bitchy politimann som mer enn noe annet gjorde det tydelig at jeg måtte ha en eller annen form for skyld i dette selv, og at de nok ikke ville klare å finne noen løsning i denne saken. Om de i det hele tatt prøvde vet jeg ikke, men saken ble selvsagt henlagt, og jeg satt igjen med følelsen av at det var min skyld. Gikk rundt og tviholdt på en neglefil utendørs i flere måneder etter det igjen.

Da samboeren min ble truet på livet av doplangerne ved Akerselva fordi han ikke ville kjøpe hasj så hånlo politiet som sto og spiste lunch noen hundre meter lenger bort i samme gate og mente at det ikke var noe problem.

En av bestevenninnene mine ble forsøkt voldtatt i Tøyenparken og satt helt alene hjemme i halvannet døgn og var livredd før hun turte å gå til politiet. De lot henne vente i flere timer på å komme inn til forhør (eller hva enn det heter), og gjorde det deretter tydelig at hun burde ha kommet direkte til politiet. Hun var med tilbake til Tøyenparken og viste hva som hadde skjedd og hvor, og så var saken henlagt to dager etterpå.

At politiet mener at man må regne med å bli ranet eller truet på livet fordi man bor i en bestemt del av byen, og at det ikke er noe poeng i å forsøke å gjøre noe med det engang, det forstår jeg bare ikke. Budsjetter og mangel på midler er én ting, men respekt for de menneskene de blir betalt for å passe på er en helt annen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...