Gå til innhold

Migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter mye med migrene, ontrent en gang i uken. Har brukt imigran tabeletter og nesespray. Nå maxalt. Noen som har erfaring med andre medisiner? Har også prøvd blotrykksmedisin forebyggende... Annen behandling? Har prøvd naprapat, men det hjalp ikke... Legen vil kun skrive ut medisiner, jeg vil bli kvitt dette? Time til nevrolog, har det no hensikt tror dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er mange tråder om dette med all slags tips og anbefalinger.

Saken med migrene er at det er så individuelt... Jeg har selv prøvd fotsoneterpai, osteopat og diverse kostholdsendringer uten at det har hjulpet. MIndre trening, mye trening, etc.

Jeg tror mange ting kan fikses med kosthold, men noen ting kan faktisk ikke løses med mat, det er jeg sikker på. Ok hormoner etc kan kanskje holdes litt i sjakk, men ikke alt kan unngås.

Jeg tror man må bare prøve det man ønsker og se om det kan hjelpe. Noen får migrene av stress (meg selv blant annet) og alltid i dagene før menstruasjonen uansett hva jeg gjør.

Jeg skulle også ønske det var noe annet som hjalp! :(

Si ifra hvis du får noe hjelp av nevrolog..

Skrevet

Jeg er som personen over, og får det av stress og i dagene før mensen! Jeg føler at jeg har prøvd alt av både skolemedisin og alternativ medisin. Jeg har vært hos nevrolog også, men han hadde ikke noen hjelpemidler som ikke fastlegen og har (har en flink fastlege da), men ble tatt MR av, for å utelukke at det kunne være noe som utløste det. har også prøvd blodtrykksmedisin, uten effekt.

Det som har mest å si for meg:

- stressmestringskurs

- kosthold, reagerer ikke på spesielle matvarer, men det hjelper å holde blodsukkeret ganske gjevnt. Spise regelmessig, og aldri gå lenge å være sulten.

- Ellers så fungerer immigran i sprøyteform mye bedre på meg, enn hva piller/ nesespray gjorde, og det burde det ikke være noe problem å få testa ut!

Gjest smoothie22
Skrevet

Jeg begynner og få ganske god erfaring med migrene desverre.

For tiden går jeg på antidepressiva sarotex 30 mg om kvelden hver kveld,dette skal gjøre at musklene slapper mer av og at jeg sover bedre, dette er forebyggende.

I tillegg driver jeg med opptrapping av antiepileptika topimax og tar nå en tablett om morgen og en om kvelden-foreløpig vet jeg ikke om den virker,fordi den er nokså nyoppstartet, og er også forebyggende.

Betablokkere som inderal og atacand funka ikke for meg. Jeg har også vært i mr maskin og hos nevrolog uten at det har hjulpet meg..

I tillegg går jeg på p-pillen ceracette for og unngå "mensen-migrenen".

Anfallsmedisin: relpax,maxalt,zoomig og pinex forte kan også hjelpe om jeg tar den ultratidlig.

Som deg,vil jeg helst slippe alle medisiner,og har prøvd trening,fysio osv osv.. Migrene er en idiotisk sykdom..

Skrevet

Nå har jeg hatt migrene siden fredag kveld. Jeg er drittlei! Jeg har tatt mine nesesprayer, og forebyggende hver dag men hjelper ikke, migrenen går bort i et par timer, for så å komme tilbake igjen, og jeg må ta ny osv. Dette blir dyrt i lengden!

Får ikke gjort noe, og nå har jeg bestilt ny resept, denne pakka fløy jo bort på 123 :(

Lyst å slå meg selv i pannen med en jernstang!

Skrevet

Når det kommer til medisiner så er jo atacand forebyggende medisin. Den har hjulpet mange, da den er nyere og gir mindre bivirkninger. Så er det zomig som er en anfalls medisin og du kan få imigran som sprøyter. Har du ikke prøvd Magnesium før, så er det virkelig et sted å begynne. Vidunderkur for migrene.

Ellers kan det hjelpe mye å kutte ut sukker, sjokolade, godter, brus og raske karbohydrater. Enkelt forklart all mat som påvirker blodsukkeret ditt for mye. Melk kan også være en ting du kan prøve å utelukke for å se om du merker forskjell.

Bare husk å ta en ting av gangen. Men viktigst av alt er å føre en migrenedagbok over alle anfall, medisiner, vitaminer og mineraler du tar eller ikke tar. Dette gjelder også mat. Se etter mulige mønster.

Skrevet

takk for mange flotte svar:)har prøvd inderal og atacand forbyggende. vet at å holde hlodsukret stablilt virker litt, men ikke helt og da gir jeg opp. Har vært i samtaletimer for å lære teknikk for å ikke ta smerten psykisk innover meg, virket jo litt men migrenen forvinner jo ikke:( Har 3 barn og full jobb, så blir veldig deppa, føler meg grusøm mot familen når jeg har disse dagene mine. Antidepresiva forebyggende har jeg ikke tenkt på, kan jo hende det løser mye for min del, men tørr jeg det da???

Skrevet

Hvordan skal man IKKE ta smerten psykisk innover seg selv? Når man ligger der som et slakt er det ganske vanskelig å ha kontroll over tankene sine sånn sett!

Jeg tør ikke antidep. medisiner iallefall. Jeg leste også om en dame som hadde tatt mye magnesium, og hadde ikke hatt migrene på mange herrens år. Lurer på om jeg ikke skal kjøre på...

Gjest smoothie22
Skrevet

antidepressiva forebyggende virker ikke mot depresjon men mot kroniske smerter:) fordi det er i små doser.

men depresjon derimot kan jo påvirke migrene og forsterke den, om man er det. det er noe annet igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...