Gå til innhold

Cheddar. Brukes til hva/hvordan?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et stykke Cathedral City Extra Mature Cheddar. Stykke er på 200 g. Står på pakken at når jeg åpner den så bør det brukes innen en uke.

Så da er spørsmålet. Hva kan jeg bruke cheddar til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Cheddar er et must når vi lager vår hjemmelagede hamburgere.

Steker burgerene, har på et par skiver stekt bacon og 1-2 skiver cheddar på, skrur ned varmen på plata og legger over ett lokk.

Det er vår helgekos hver eneste helg og jeg har en mann som bare går og gleder seg hele uka til den burgeren :fnise:

Skrevet

På scones eller boller. Mmmm.

Skrevet

På hjemmebakte rundstykker med en god slump frisk hakket rosmarin i deigen. Herlig som en del av en brunsj eller kanskje kveldsmat?

Gidder du ikke bake er det kjeks å få kjøpt med rosmarin, i hvertfall på større matbutikker, det er også helt knall sammen med cheddar.

Skrevet

Takker for alle svar :)

Kjøpte den på impuls for å ha på hamburger, men jeg bor alene og da blir 200 gram litt for mye. Derfor jeg prøver å finne andre måter å bruke opp resten av osten på.

Vil gjerne ha flere forslag.

Skrevet

Jeg laget gratinert blomkål i går, der ostesausen var smakt til med gorgonzola, parmesan og engelsk cheddar, og med noen valnøtter på før alt gikk under grillen i ovnen i noen minutter. Supergodt! :spise:

Oppskrifter til inspirasjon. :)

Skrevet

Takk, Aricia.

Skal tråkle meg igjennom oppskriftene for så å planlegge en uke med cheddar. :fnise:

Gjest Ludovie
Skrevet

Enig i at det er en fantastisk ost til gratinering. Og så kan den jo dessuten også gjerne brukes på brødskiva!

Skrevet (endret)

Min yndligssandwich er engelsk cheddar med chilimarmelade og skiver av agurk og litt salat. I mangel av marmelade kan du bruke sweet chili saus, det er knallgodt også! Cheddar er også godt oppi bakt potet.

Men det viktigste er : den kan fryses! All ost kan fryses, det påvirker kun kondistensen. Hvis osten siden skal smeltes, gjør det ingen forskjell. Og cheddar er ofte så kornete at man uansett ikke merker forskjell.

Endret av tineline
Skrevet

Jeg bruker den sammen med norvegia som topping på pizza, og så bruker jeg den når jeg lager ostesaus til pasta, lasagne eller enchiladas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...