Gå til innhold

hvem regnes som arabere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men iranere må lære seg arabisk.
Eller alle som er muslimer må lære seg arabisk, for å kunne lese koranen har jeg forstått.
Kjenner en jente som hadde iransk far. Hun måtte lære seg arabisk og arabiske skrifttegn.

Anonymkode: b96ea...360

Det var nok dette som var ment også. Tyrkere, Iranere og Pakistanere snakker ikke arabisk, de har sine egne språk, henholdsvis tyrkisk, farsi og urdu, om ikke fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men iranere må lære seg arabisk.
Eller alle som er muslimer må lære seg arabisk, for å kunne lese koranen har jeg forstått.
Kjenner en jente som hadde iransk far. Hun måtte lære seg arabisk og arabiske skrifttegn.

Anonymkode: b96ea...360

Ja, det tror jeg også. Dersom hukommelsen ikke svikter helt. Nå er arabisk angivelig ikke så lett å forstå, og det kan forsåvidt være én grunn, men historisk er det også en religion som ble introdusert av araberne. 

Det er kanskje litt som med jødedommen, at man resiterer på et eget språk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2010 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

 

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Skulle tro arabere er folk fra Arabia. Dvs. den Arabiske halvøy. Hvilket er Saudi Arabia, og noen småstater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mari Y skrev:

Ja. Du sa det ganske riktig der. F eks Indonesia som huser flest muslimer, eller noe sånt. 

Jepp Indonesia er vel faktisk verdens 4 mest folkerike land hvis jeg ikke husker feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mari Y skrev:

Og det er hvel Midtøsten og Nord- Afrika, som regnes som arabiske? Dette er ca 22 land, mens det er 56 eller 57 som er muslimske eller der muslimene er i majoritet. Og så vet jeg ikke helt antallet muslimer i Vesten, bortsett fra de over 70.000 i Norge, kunne også vært interessant å vite antallet i land som India eller Kina. I Kina har man uigurer, i hvert fall. Og det er hvel en del muslimer også i Afrika, sør for Sahara? 

Det stemmer, men en god del av muslimer her i vesten er vel arabiske av herkomst ihvertfall. Antaglig ikke flertallet i Norge, men vil tro at for eks nesten alle muslimer i Frankrike er av arabisk herkomst ihvertfall. Da brorparten av disse har sin herkomst i de tidligere franske kolonier i Nord Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjetil E skrev:

Det stemmer, men en god del av muslimer her i vesten er vel arabiske av herkomst ihvertfall. Antaglig ikke flertallet i Norge, men vil tro at for eks nesten alle muslimer i Frankrike er av arabisk herkomst ihvertfall. Da brorparten av disse har sin herkomst i de tidligere franske kolonier i Nord Afrika.

Ja. Algerie ble avkolonisert av Frankrike på 1960- tallet, så det er jo sikkert en forklaring. Det finnes en del kabyler fra Algerie, også( de man kaller berbere), men vet ikke hvor mange av dem som er bosatt i Frankrike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Saturday, June 18, 2016 at 15.46, AnonymBruker skrev:

Og folk fra Haugesund. 

Anonymkode: f02e0...fdf

Jaaaa! Tenk at en annen kg-er tenkte likt som meg! 

Anonymkode: 59c75...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HøyMørkog40
21 timer siden, debatant skrev:

Skulle tro arabere er folk fra Arabia. Dvs. den Arabiske halvøy. Hvilket er Saudi Arabia, og noen småstater

 

21 timer siden, debatant skrev:

Skulle tro arabere er folk fra Arabia. Dvs. den Arabiske halvøy. Hvilket er Saudi Arabia, og noen småstater

Du tar ihvertfall feil ang.tyrkere..De er ikke arabere,og heller ikke bosniere..kurdere er blanding,og kommer an på hvilket land dem bor i,men de fleste av dem er arabere tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HøyMørkog40 skrev:

 

Du tar ihvertfall feil ang.tyrkere..De er ikke arabere,og heller ikke bosniere..kurdere er blanding,og kommer an på hvilket land dem bor i,men de fleste av dem er arabere tror jeg...

Hvem sier at Tyrkia er på den Arabiske Halvøy?

Normalt kalles Tyrkia for Lille-Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2016 at 0.31, sara2699 skrev:

ikke alle arabere er muslim? bare fordi en er muslim, betyr ikke at de er araber? 

Når man ser på dagens salafister virker det jo som det å være araber er minst like viktig som å være muslim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎25‎.‎09‎.‎2010 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

 

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Jeg kan ikke få påpekt nok hvor morsomt det er når de etablerte stilles til ansvar som følge av etnisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 25. september 2010 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at ikke alle muslimer er arabere, men at alle arabere er muslimer. Slik jeg har forstått det så er de fleste muslimer arabere. Jeg vet at saudiere, libanesere, syriere, egyptere, palestinere, tyrkere, marokanere, tunisiere, pakistanere og irakere er arabere.

 

Hva med Kurdere?

Bosniere?

Er Kurdere og Bosniere arabere? Det ser ikke ut som om bosniere har arabergener. De fleste er jo lyse. De ligner ikke akkurat på "vanlige" arabere som pakistanere og egyptere.

Bosniere er ikke akkurat lyse, men de er slaviske, akkurat som serbere, russere, polakker osv. Grunnen til forvirringen er at islam ble innført i Bosnia da tyrkerne okkuperte dem for flere hundre år siden. Kurdere er ikke arabere, de er heller en egen etnisk folkegruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...