Gå til innhold

Kikhullsoperasjon kne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ta en såkalt kikhulls-operasjon av kneet mitt.

ALLE erfaringer mottas med takk :) alt av interesse (hvor lenge smerter, hvor lenge på krykker, hvor lenge sykmeldt når man har kontorjobb o.l)

TAKK!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hva du skal opperere i kneet.

Både hvor lang tid du har gått -før- du blir opperert, hvor mye/ og langvarige smerter det er etterpå, hvor lang tid det tar med krykker, opptrening etterpå og sykemelding.

Skrevet

Ingen erfaringer å dele? :roll:

Skrevet

Eg tok ein kikholsoperasjon i kneet for nokon år sidan. (Fjerning av brusk...) Kan ikkje hugse at eg hadde noko smerter, og gikk heller ikkje på krykker.:) Så vil tru det varierer veldig alt etter kva slags operasjon det er.

Skrevet

Jeg hadde også en kikkehullsoperasjon i kneet for noen år siden. 6-7 år, kanskje? For å fjerne betent vev.

Jeg måtte ha en natt på sykehuset etterpå, fordi jeg skulle ta fly hjem, og jeg måtte bruker krykker i et par uker etterpå (mulig for å ikke trigge ny betennelse)

Men spesielt vondt var det ikke. Tror jeg ble operert en mandag, og var i bryllup lørdagen etterpå uten problemer.

Ei på jobb hadde kikkehullsoperasjon for å fjerne arrvev i kneet i vår, og hun er fremdeles ikke 100% i jobb (men fysisk jobb det da)

Så dette er veldig avhengig av hvorfor du skal ha denne operasjonen

Skrevet

Det kommer og an på hvor lenge du har gått før opperasjonen.

Jeg gikk i ca 3 1/2 år før jeg fikk artoskopi etter en kneskade. Hadde store smerter i kneet hele denne tiden og ble bare verre og verre med årene. Gikk med krykker mesteparten av tiden. Har til og med sittet i rullestol en del av tiden også.

Har fått en god del følgeplager, slitarsjeskader og betennelser på grunn skjev/feil belastning i så og si hele kroppen. Og selvfølgelig stort muskeltap i benet og resten av kroppen pga. innaktivitet.

De fjernet brusk og skyllet kneet, ikke veldig store greiene, men det var tydeligvis det lille som skulle til :-)

Fikk et "nytt kne".

En helt ubeskrivelig følelse å kunne gå igjen uten ubeskrivelige store smerter og uten at kneet kolaps hele tiden etter så mange år.

Gikk bare på smertestillende den første dagen. Hadde mye smerter lang tid før opperasjonen og synes heller det var mindre smerter en det jeg var vant med.

Var noe hoven, sår og stiv der de hadde gått inn i kneet første ukene.

Gikk på krykker i 2 uker og har fremdeles veldig mye trening fremfor meg før jeg kan tenke på jobb igjen. Hadde et fysisk tungt arbeid, så det heller nok mot omskolering.

Det ironiske er at jeg nå sliter mer med følgeplagene/skadene nå en selve kneet som var årsak til problemet.

Skrevet

OK takk for svar!

Det er snakk om å fjerne noe brusk/vev inni menisken. Vet ikke så mye annet.

Har ikke veldig vondt nå, men har hatt kneplager i minst 10 år. Men ikke mer plager enn at det er ubehagelig/småvondt å sitte trangt på f.eks fly og i kinosaler. Nå derimot har det blitt verre og det gjør vondt inni kneet bare jeg skal bøye kneet. Så det må gjøres noe.

Jeg er litt pysete og gruer meg for smertene. Har man krav på fysio-gjenopptrening i ettertid, evt hvor lenge har man dette gratis?

Skrevet

Jeg har meniskoperert begge knærne. Dvs de har gått inn via kikkhull, knust meniskene som var skadet og sugd de ut, i tillegg til at de støvsugde ren knærne for brusk og vev som ikke var der det skulle. Epiduralbedøvelse, utskrevet samme dag, hadde en sykedag hjemme før jeg var på på skolen/jobb igjen. Brukte noe smertestillende samme natt som jeg var blitt operert. Krykkene ble kastet etter ca en uke, trente fotball igjen etter et par uker. Fullt restituert etter ca en måned. Ingen behov for opptrening hos fysioterapeut.

Skrevet

Jeg har meniskoperert begge knærne. Dvs de har gått inn via kikkhull, knust meniskene som var skadet og sugd de ut, i tillegg til at de støvsugde ren knærne for brusk og vev som ikke var der det skulle. Epiduralbedøvelse, utskrevet samme dag, hadde en sykedag hjemme før jeg var på på skolen/jobb igjen. Brukte noe smertestillende samme natt som jeg var blitt operert. Krykkene ble kastet etter ca en uke, trente fotball igjen etter et par uker. Fullt restituert etter ca en måned. Ingen behov for opptrening hos fysioterapeut.

WOW :-) så bra! Håper på det samme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...