Gå til innhold

Synes dere jeg burde slanke meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er 165 høy og veier 54 kilo. Når jeg ser meg i speilet er jeg greit fornøyd men ønsker meg flatere mage, og gjerne litt slankere figur!

Vurderer å begynne å slanke meg, men lurer på; er det noen vits? Hvis jeg ser ut slik når jeg er normalvektig er det vel svært vanskelig å endre det? To-tre kilo i minus (som gjør at jeg får BMI som undervektig) vil jo ikke gjøre noen enorm forskjell heller?

Hva synes dere? Burde jeg prøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du bør ikke slanke deg. Det kan hende du heller trenger en tur til psykologen.

Skrevet

Hvorfor det? Vekt er ikke alt her i livet. Dessuten bør du absolutt ikke gå ned i vekt!

Om du vil endre figur og få slankere mage så kan du jo drive styrketrening. Da kan du forme kroppen mer (selvfølgelig er det meste basert på genene du har).

Du trenger absolutt ikke slanke deg, og det tror jeg du er skammelig klar over selv!

Skrevet

Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å slanke deg. Da vil jeg mye heller anbefale deg å trene styrketrening for å stramme opp kroppen.

Skrevet

Når jeg ser meg i speilet føler jeg meg litt smålubben... Er dette bare innbildning da? Vil jeg bli strammere av å kutte ned på karbohydrater eller blir det ett fett?

Skrevet

Ja du har nok litt problemer, og ser nesten ut som du har utviklet spiseforstyrrelser. Se på vekten din i forhold til høyden. Om du synes du er lubben så har du allerede kommet så langt i forstyrrelsen din at du bør gå til psykolog.

Nei du blir ikke strammere av å kutte ut mat, du blir kun strammere av å drive styrketrening!

Skrevet

Du behøver absolutt ikke å slanke deg. Det er jo en perfekt vekt for den høyden mener jeg. Er selv 165 høy og jeg veier 60 kilo. Har endel muskler og begynner å bli stram, syns vekten min er ganske bra, tenkte bare gå ned et par kilo til. Men jeg vil anbefale deg å trene for å bli strammere og sterkere, ikke for å gå ned i vekt! Da vil du bare se syk ut til slutt.

For å bygge muskler må du spise rikelig slik at du får i deg det du trenger for at musklene skal vokse (men jeg kan love deg at du ikke bli svær av å trene styrke)

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Innlegg slettet ihht til KG's regler om hetsing.

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Når jeg ser meg i speilet føler jeg meg litt smålubben... Er dette bare innbildning da? Vil jeg bli strammere av å kutte ned på karbohydrater eller blir det ett fett?

jo, men det er jo nettopp dette som er poenget med spiseforstyrrelser.

man ser seg i speilet, og føler/ser noe helt annet enn virkeligheten.

du trenger vel mer hjelp til å hindre at de spiseproblemene du nok har utviklet ikke blir til forstyrrelser.

Skrevet

Jeg er like høy som deg og veier akkurat det samme, og føler meg lubben. Har høyere fettprosent enn jeg ønsker. Vil ikke gå ned i vekt, men gå ned i fettprosent. Så jeg har begynt å trene styrketrening:)

Skrevet

Så det dere skriver er at jeg faktisk mest sannsynelig har en spiseforstyrrelse? Og at jeg ser mye tynnere ut enn jeg egentlig tror? At personen i speilet muligens ikke er lik realiteten?

Ja jeg skjønner jo logikken i dette! For at jeg faktisk skulle vært lubben måtte jeg jo nesten ha veid 5 kilo mer.

Takk for svar, fikk litt av et støkk.

Skrevet

eh... 5 kg mer? jeg er samme høyden som deg og veier 5 kg mer enn deg, og jeg er faen ikke lubben!

Skrevet

Hei. Jeg er 165 høy og veier 54 kilo. Når jeg ser meg i speilet er jeg greit fornøyd men ønsker meg flatere mage, og gjerne litt slankere figur!

Vurderer å begynne å slanke meg, men lurer på; er det noen vits? Hvis jeg ser ut slik når jeg er normalvektig er det vel svært vanskelig å endre det? To-tre kilo i minus (som gjør at jeg får BMI som undervektig) vil jo ikke gjøre noen enorm forskjell heller?

Hva synes dere? Burde jeg prøve?

Hvorfor skal du slanke deg hvis du da ifølgw bmi blir undervektig???? Godag mann økseskaft, ja dra en tur til psykolog i stedet..... :filer:

Skrevet

Hvorfor skal du slanke deg hvis du da ifølgw bmi blir undervektig???? Godag mann økseskaft, ja dra en tur til psykolog i stedet..... :filer:

Ja men jeg tenkte egentlig sånn at man kan ha flesk på kroppen og magefett selv om man er undervektig... at siden jeg spiser en del karbohydrater så får jeg flesk på kroppen selv om jeg ikke veier så mye... At karbohydrater påvirker uansett kalorimengde og vekt og gjør deg fetere. Og at jeg må kutte ned for å bli kvitt alt flesket.

Skjønner nå at dette muligens ikke er realistisk. Er disse tankene kokko?

Gjest wild bird
Skrevet

Ja men jeg tenkte egentlig sånn at man kan ha flesk på kroppen og magefett selv om man er undervektig... at siden jeg spiser en del karbohydrater så får jeg flesk på kroppen selv om jeg ikke veier så mye... At karbohydrater påvirker uansett kalorimengde og vekt og gjør deg fetere. Og at jeg må kutte ned for å bli kvitt alt flesket.

Skjønner nå at dette muligens ikke er realistisk. Er disse tankene kokko?

Syns nok du bør sette deg litt inn i kost og ernæring, og prøve å få et litt sunnere forhold til kropp og vekt, i hvert fall. Du ligger nok helt i grenseland for hva som er en sunn tankegang i forhold til vekt og kroppsbilde.

Det er ikke sunt å ikke ha kroppsfett, eller flesk som du kaller det. Fettet har en funksjon, og det er ikke noe mål å ha en kropp ribbet for fett. Da blir man syk.

Vil oppfordre deg å snakke med f.eks helsesøster på skolen, hvis du går på skole. Eller legen din.

Skrevet

Syns nok du bør sette deg litt inn i kost og ernæring, og prøve å få et litt sunnere forhold til kropp og vekt, i hvert fall. Du ligger nok helt i grenseland for hva som er en sunn tankegang i forhold til vekt og kroppsbilde.

Det er ikke sunt å ikke ha kroppsfett, eller flesk som du kaller det. Fettet har en funksjon, og det er ikke noe mål å ha en kropp ribbet for fett. Da blir man syk.

Vil oppfordre deg å snakke med f.eks helsesøster på skolen, hvis du går på skole. Eller legen din.

Så med min BMI, så er det helt umulig at jeg er smålubben og fleskete? Uansett hvor mye karbohydrater etc.?

Skrevet

Så med min BMI, så er det helt umulig at jeg er smålubben og fleskete? Uansett hvor mye karbohydrater etc.?

Ja. Du har en BMI på nedre skala av normalvektig. Da er det ikke fysisk mulig at du er lubben og fleskete.

Skrevet

TS: kroppen er din venn, ikke fiende.

Om du går ned i vekt så mister du nok menstruasjonen, det kan bli vanskelig å bli gravid når du ønsker det, og problemer kan du ha i årevis. Hva med å f.eks faktisk høre på råd fra mennesker som har hatt spiseforstyrrelser? De har ikke vært lykkelige mens det har stått på, og de sier alle at de så seg selv i speilet og synes de var lubne, når de egentlig ikke var det.

Du vil sikkert ha oppmerksomhet fordi det er jo det alle som har spiseforstyrrelser ligger til grunn for, men du bør komme deg til lege fortere enn svint, før du ligger der på sykehuset med intravenøs næring og er på randen til å stryke med.

Skrevet

Du bør ikke slanke deg men heller begynne å trene! Da er det mulig at du går opp i vekt istedenfor (muskler veier mer enn fett), men får finere og strammere figur.

Du er jo sikkert ujevn nå, men kjempe tyne bein/armer, men litt slapp flesk rundt rumpa og midje? Derfor har du en BMI som sier at du er undervektig men samtidig føler du deg feit? Da er det mange som gjør en feil og begynner å slanke seg, mens det de egentlig må gjøre er å spise sunnere og begynne å trene kondisjon og styrke.

Gjest wild bird
Skrevet

Nå har du fått mange svar på dette, og alle sier det samme. Da gjelder det å få hodet ditt til å tro på det. Ingen av oss sitter her å juger, skjønner du.

Rådet om sunn mat og trening er det beste du kan få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...