Gå til innhold

Dårlig opplevelse hos legen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var hos en lege for å få satt inn hormonspiral i går. Jeg måtte ta med babyen på 3 mnd, dette gav jeg beskjed om på forhånd. Babyen skriker mye, men jeg fikk henne til å sove akkurat da vi hadde time. Dessverre måtte vi sitte 45 minutter på venteværelset, og hun var blitt sutrete da vi fikk komme inn.

Legen var en middelaldrende kvinne. Hun sa at hun ikke brydde seg om at babyen skrek mens vi holdt på, og at det var bra for lungene til babyen å skrike mye (!). Hun sa at jeg måtte slappe av, og at det ikke var vondere enn fødsel (!) Så jeg la meg ned på benken, babyen skrek i vogna ved siden av. Legen skrøt av hvordan hun hadde fått sin egen datter til å slutte å skrike på den måten, ved å la henne ligge i 7 timer og skrike uten å ta henne opp annet enn for skift og mating. Hun mente min baby var veldig utspekulert og bortskjemt siden hun var så vant til å bli tatt opp når hun gråt.

Jeg greide ikke å slappe av, for jeg er veldig redd for å få ting opp i vagina og å være hos legen, hater å ta celleprøve og sånt. Jeg synes alltid det gjør kjempevondt og at det er veldig ekkelt og ydmykende. Dette prøvde jeg å si til legen. Hun sa at jeg hadde jo født vaginalt uten epidural og at dette var langt fra like ille. Hun stakk inn en pinne med en bomullsdott og det syntes jeg var kjempeubehagelig, så jeg spente meg. Hun så på meg med et overrasket, nedlatende blikk. Så stakk hun det metallinstrumentet inn, og det gjorde kjempevondt. Det var en skjærende, brennende smerte og jeg vred meg og pep, jeg greide ikke la være. Legen ble veldig oppgitt, hun tok ut instrumentet igjen, viste meg det og sa at det var ingenting i forhold til å føde. Hun spurte igjen og igjen, på en bebreidende og oppgitt måte, hvorfor gjør dette vondt? Det skal ikke gjøre vondt! Jeg har ikke engang begynt å gjøre noe! Jeg gråt og sa at jeg visste ikke hvorfor det gjorde vondt, også reiste jeg meg fra benken og sa at jeg ikke greide å gjennomføre det. Legen så på meg med forakt. Hun sa at hun nettopp hadde satt inn spiral på en 20 år gammel jomfru uten problemer og hun kunne ikke skjønne at dette skulle være et problem for meg. Jeg bare gråt og ristet på hodet og reiste meg for å ta opp babyen. Hun sluttet å gråte med en gang, og legen ristet på hodet og sa, der ser du, hun er smart, hun vet du tar henne opp når hun gråter.

Så sa hun at jeg ikke burde ha lammeskinn i vognen, for det kunne gi babyen allergi. Så sa hun at babyen lå for lavt i vognen. Jeg følte meg hel knekt, og bare snufset og ville ut av det fæle legekontoret hennes. Da jeg gikk sa hun syrlig at jeg fikk ha en fin kveld. Jeg har opplevd mange slemme leger, men aldri så ille!

Jeg skjønner at hun ble irritert over at jeg var å pysete, og jeg var veldig lei meg selv for det også, hadde veldig lyst på den spiralen (er kjemperedd for å bli gravid igjen, ble det sist fordi jeg glemte p-pillene). Og er fortvilet for at jeg er så redd for å få sånt gjort. Jeg vet jo at det ikke burde være noe problem. Men det gjør virkelig vondt, og det er umulig å slappe av. Og å føde er jo en helt annen opplevelse, at man har gjort det betyr ikke at man synes det er helt ok etterpå med all mulig pirking og romstering, noe jeg faktisk synes er verre (var heldig, hadde en enkel fødsel).

Også synes jeg hun kunne spart seg for all kritikken, jeg følte at hun knuste meg helt. Det er da helt vanlig å ha lammeskinn i vognen, har aldri hørt om at man kan få allergi av det? Og det at det er smart å la babyer ligge og skrike er vel omdiskutert?

Jeg føler meg helt dårlig etter denne opplevelsen. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, bare skrive det ned kanskje. Jeg hadde legeskrekk fra før, det ble litt bedre etter å ha vært gravid og født, men nå er det tilbake. Synes jeg har vært kjempeuheldig med leger, har aldri møtt noen jeg likte og stolte på. Tror jeg aldri kommer til å klare å gå til lege igjen, og ikke ta celleprøve eller gu. Jeg vet at min opplevelse av legen sikkert var farget av den angsten jeg kjente, men likevel, jeg synes hun var helt grusom :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forferdelig opplevelse du hadde hos legen. Skift lege tvert! Selv om hun er lege vet hun ikke alt, kan ikke alt, og burde vite at ikke alle er like.

Har du venninner som kan anbefale en god lege til deg?

Skrevet

Skift lege. Ang spiral, gå til et privat legesenter/en privat lege, og forklar angsten din, og gjerne opplevelsen din hos forrige lege. Jeg anbefaler privat, da min oppfatning er at de tar seg mere tid til pasientene, dog koster det endel mer.

Gjest wild bird
Skrevet

Godt eksempel på et menneske som har havnet i feil yrke! Blir opprørt av å lese om sånn.

Bytt lege tvert. Sånn skal ikke et legebesøk være. Og når det gjelder barn, hadde hun i hvert fall ikke peiling.

Skrevet

Dama høres syk ut. Alt det tullet med å la en baby skrike.... uff for noe tull.

Klag på legen.Du har all rett til dette og din klage skal taes alvorlig.

Skriv ned hva som skjedde,ta med hvordan du opplevde ting,beskriv smerter og tanker

OM du ikke orker å skrive dette i klagen,så gjør det for din egen del.Få tanker og følelser ut av hodet kan lette på trykket.

Selv har jeg klagd på en lege som aldri burde ha med mennesker å gjøre og jeg ble hørt.

Skift lege og finn en som har vettet i behold og ikke minst empati

lykke til

Skrevet (endret)

Jeg har også hatt et par negative opplevelser hos to forskjellige leger. Så kom jeg til en mannlig lege som skulle gjøre gu undersøkelsen, dette var som en helt annen verden for meg. Mye roligere og forsiktigere og det var ikke noe problem. Dette har jeg opplevd med tre mannlige leger.

Nå vet jeg at mange foretrekker å gå til kvinnelige leger pga. det er mest komfortabelt, men de mannlige legene er jo også vant til dette da det er jobben deres. Og for å ikke skjære alle over en kam, det er nok mange flinke kvinnelige leger også, bare at jeg har vært litt uheldig med mine opplevelser...

Edit for å legge til: mine opplevelser gikk jo mest på selve undersøkelsen. Du opplevde jo at legen var motbydelig i tillegg. Jeg ville ha klagd på henne, hun burde hatt et helt annet yrke!

Endret av Ixnay
Skrevet

Godt eksempel på et menneske som har havnet i feil yrke! Blir opprørt av å lese om sånn.

Bytt lege tvert. Sånn skal ikke et legebesøk være. Og når det gjelder barn, hadde hun i hvert fall ikke peiling.

Enig med dette.

Et strålende eksempel på en lege som er blitt så sikker på at hun er "eksert på alt" at hun ikke innser at hun er usympatisk og ufølsom.

Å la et barn skrike i 7 timer er ikke bra for noe barn. Å la en mor ta opp et barn som gåter og trøste tar noen få sekunder. En lege burde vite bedre enn å oppføre seg som dette.

Dessuten er det uetisk av henne å drive å ydmyke deg fordi du syns det hun gjør er ubehagelig. Smerteopplevelse er individuellt og det som gjør vondt for deg trenger ikke være vondt for en annen.Det er elementær kunnskap for en lege, noe hun valgte å se bort fra. Det er grunn god nok til ikke å gå til denne legen igjen.

Det er psykiske årsaker til at noen ikke klarer GU også, noe som også er elementært.

Jeg vet at Anette Sagen fint klarer å hoppe på ski, men det betyr ikke at jeg noen sinne kommer til å klare det...

Bytt lege i dag. Det er fort og greit utført på NAV sine nettsider.

Dessuten er dei ikke utspekulert av en baby å gråte, det er et instingt babyer har for å få vite at mammaen forstatt er tilstede så barnet er trygt.

Varme tanker til deg :klemmer:

Skrevet

Mennesker opplever ting forskjellig. Noen tåler mer smerte enn andre. Noen har nervene mer ute enn andre.

Hun skulle ikke behandlet deg sånn. Jeg er ikke lege, men jeg vet at mennesker reagerer forskjellig på ting.

Det en opplever som helt greit, kan en annen oppleve som helt grusomt.

Hun burde da ha visst dette?

god :klem: til deg

Skrevet

Bytt lege, og bestill time hos en privat gynekolog som kan ta seg tid til deg når du skal få satt inn spiralen.

Forklar på forhånd at du virkelig lider av angst for GU, slik at de er klar over det og kan sette opp nok tid. Bestiller du time privat, får du også raskere behandling enn om du går til en offentlig lege. De har vanligvis lenger ventelister. Spesielt ettersom du er redd for å bli gravid igjen, så bør du få time ganske raskt.

Skrevet

Tusen takk til alle dere som har svart, med støtte og gode råd! Det hjalp veldig å vite at dere også mener legen oppførte seg feil. Selv om jeg visste det selv, men hun fikk meg til å føle meg så veldig dum. Jeg skal garantert aldri gå til henne igjen, og synes synd på de som gjør det.

Hvis jeg orker å gjøre et nytt forsøk med gu og spiral skal jeg gå privat, som flere foreslår. Det er litt ille at det skal være sånn når man har et offentlig helsevesen, men jeg tar ikke sjansen på at jeg skal få en slik opplevelse en gang til. Og går gjerne til en mannlig lege, det har ingen betydning.

Klem til dere alle, håper dere er sterkere enn meg og ikke lar dere knekke av en dum lege!

TS

Skrevet

Jeg synes du burde gjøre et nytt forsøk, og eventuelt i første omgang kun bestille time hos en gynekolog for å prate om hva du sliter med rundt dette. Da får du også vurdert personen, sett hvordan kjemien er, og om du tror du vil klare å få satt inn en spiral hos denne personen.

I tillegg så bør du vurdere om du skal skaffe barnevakt til ungen neste gang du gjør et forsøk på å få satt inn en spiral. Da har du ikke noen forstyrrelser som gjør deg enda mer stressa, og du kan faktisk fokusere på deg selv. Det tror jeg vil hjelpe mye. :)

Bedre lykke neste gang! :)

Skrevet

Bytt lege!

Jeg er også sånn som deg som synes det er vondt, ekkelt og ubehagelig å få ting opp i vagina.

Hadde også en fæl opplevelse hos den første gyn jeg var hos.

Nå går jeg til en som jeg tror eg privat, og han er spesiallist i gyn. Vil anbefale deg å lete etter en spesialist.

Min erfaring er at de hører på deg, og tar bekymringene dine på alvor, også smertene du får av spekulum osv.

Min gyn lar meg styre ALT som skjer ved undersøkelsen, også spekulumet!

:klemmer:

Uff nei, den legen der burde ikke være lege lenger... og ang barn og gråting... herregud! Fæl lege!

Skrevet

Be om henvisning til gynekolog. Denne legen er ikke for deg. Har selv hatt kvinnelig gynekolog og hun var mer hardhendt enn en manlig en.

Bare for å ha det sagt. Hormonspiral har tykkere innføringshylster enn en vanlig spiral. Jeg skulle få satt inn hos fastlegen, men det gikk ikke pga store smerter. Ble da henvist til gynekolog. Han prøvde, men måtte gi opp. Viste seg at jeg hadde sammenvoksinger etter siste fødsel (keisersnitt). Vanlig spiral gikk fint å sette inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...