Gå til innhold

Hundemat til katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo sånn da at det finnes mange friske katter og hunder som har levd lange liv uten noe særlig sykdom, og som har gått på billigmat hele livet. Men så er det jo noen mennesker som har spist usunt og røyka hele livet som har blitt godt oppi årene også. Er vel litt tilfeldig.

For det første vil jeg tro at en del katter som går på billigfôr nok har problemer med magen. Hvis kattene da går ute, så er det ikke sikkert eieren ser det. Hunder og katter som går på billigmat eller rester blir nok også syke som alle andre, men det er ikke sikkert man kobler det med maten. F.eks fikk min katt krystallisert urin og urinveisinfeksjon på grunn av billig kattemat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville du gitt marsvinet ditt hundemat bare fordi hundemat er billigere?

Det er større forskjell mellom hund og marsvin, enn mellom hund og katt. Både hunder og katter spiser kjøtt, mens marsvin er veggis. Hvis jeg går tom for kattemat, gir jeg katta hundemat til jeg får skaffet ny kattemat (ca. èn dag), og omvendt hvis jeg går tom for hundemat, selvfølgelig

Skrevet

Jeg har pleid å gå hundemat til katten, når det ikke er mer kattemat igjen og jeg ikke har mulig for å gå på butikken før neste dag. Dette har gått ganske greit :) Samme omvendt, hunden ELSKER kattemat, når han får det :fnise:

Skrevet

hunden ELSKER kattemat, når han får det :fnise:

Det gjør min også! Kattematen står normalt et sted han ikke kommer til, men noen ganger når jeg går for å hente til kattene, så kommer han løpende for å få en munnfull, hehe.

Skrevet

For det første vil jeg tro at en del katter som går på billigfôr nok har problemer med magen. Hvis kattene da går ute, så er det ikke sikkert eieren ser det. Hunder og katter som går på billigmat eller rester blir nok også syke som alle andre, men det er ikke sikkert man kobler det med maten. F.eks fikk min katt krystallisert urin og urinveisinfeksjon på grunn av billig kattemat.

Vi opplevde også problemet med urinveisinfeksjon hos en katt da jeg vokste opp. Kattene fanget fugler og mus og fikk daglig fisk, innmat og kjøtt. En sjelden gang fikk de kattemat kjøpt på Coop. Det er mange år siden og kvalitetsfor var ikke-eksisternde på markedet.

Siden vi hadde tilgang til fisk og råvarer på gården, ble det ikke en stor utgiftspost. Men i dag ville jeg valgt kattemat av kvalitet, fordi katter spiser mindre og får bedre helse. Å velge å servere innmat, kjøtt og fisk og litt hundemat tror jeg også blir ganske dyrt for de fleste pluss at de må sette seg inn i kattens behov og servere en del innmat av ulik slag.

Det koster mer i kilopris å fore en liten hund enn en stor, men heldigvis er de fleste villige til å betale for kvalitet.

Skrevet

Men vi har i alle år hatt katter: de overlevde jo før industriell kattemat ble introdusert. Er dette skremmselspropaganda eller en realitet?

Тaurin finnes i blod. Kattene som jakter og spiser mus/fugler får taurin i seg fra dem. Så som et alternativ kan du fôre katten din med 5 levende mus pr dag. :) (mus må være levende sånn at blod ikke er koagulert).

Det er større forskjell mellom hund og marsvin, enn mellom hund og katt. Både hunder og katter spiser kjøtt, mens marsvin er veggis.

Litt feil. Katter er kjøttetere mens hunder er altetende, som mennesker. Derfor er det bedre å gi kattefôr til hunder enn motsatt. Kattenes fordøyelsessystem er ikke laget for å fordøye alt hunder kan spise - planter, korn, hvete og annet vegetar innhold som det er mye av i hundefôr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...