AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Som overskriften sier: Hva med å gi hundemat til katten? Er det smart med tanke på at hundemat er mye rimeligere enn kattemat, eller er det ikke mulig, evt hvorfor? Lurer siden Obs har tilbud på hundemat i store sekker, men ikke kattemat i store sekker til like rimelig kilopris.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Ville du gitt marsvinet ditt hundemat bare fordi hundemat er billigere?
barnehagetanten Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Men hva er det i hundematen, som katten ikke kan spise? Med tanke på at katter spiser det de får om de ikke har blitt bortskjemt fra eier.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Men hva er det i hundematen, som katten ikke kan spise? Med tanke på at katter spiser det de får om de ikke har blitt bortskjemt fra eier. Vel, katten kan spise alt, spørsmålet er hva som er sunt for den!
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #5 Skrevet 24. september 2010 Men ER det noe i hundematen som er usunt for en katt?
Cuckold Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 (endret) Men ER det noe i hundematen som er usunt for en katt? Siden en katt normalt spiser vesentlig mindre enn en hund ville det vært svært usunt for de som produserer dyremat om folk skulle kjøpe den samme maten som til hund. Det ville jo bli mye dårligere butikk av sånt. Derfor er det svært viktig at katteiere ikke gir kattene samme mat som hunder. Det er ikke sikkert kattemat er dyrere å produsere enn hundemat, men katteiere er selvsagt like glade i kattene sine som hundeeiere i hundene. Derfor er de villige til å betale omtrent det samme, og dette skaper et marked som det gjelder å utnytte. (min hypotese, har ikke noe vitenskapelig belegg for dette, kanskje jeg gjør dyreforprodusentene urett) Endret 24. september 2010 av Cuckold
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #7 Skrevet 24. september 2010 Hmm: noe alà min teori også; men hva er det i kattemat i forhold til hundemat?
Twink Skrevet 24. september 2010 #8 Skrevet 24. september 2010 (endret) Katter trenger taurin, uten dette blir de syke! Og det finnes hovedsaklig ikke i hundemat, spesielt ikke i den maten man kjøper på Obs. Har man ikke råd til å fore katten, burde man la være å skaffe seg katt (gjelder forsåvidt for alle dyr). Er en grunn til at de lager for tilpasset for hver dyreart, de har forskjellige næringsbehov. Endret 24. september 2010 av Twink
Gjest ThatWoodcut Skrevet 24. september 2010 #9 Skrevet 24. september 2010 Vi gir kattene hundemat hvis vi går tom over helgen eller ikke har råd til kattemat akkurat i det øyeblikket. Jeg vil ikke anbefale og bare gi hundemat til katten, men som en nødløsning ser jeg ikke problemet. Det eneste jeg har lagt merke til er at kattene ikke vil spise first price hundematen, men det vil forsåvidt ikke hundene heller. (Det er visst ikke bare first price menneskemat som smaker rart )
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #10 Skrevet 24. september 2010 Taurin Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk Molekylstrukturen til taurin Taurin (C2H7NO3S) eller 2-aminoetanesulfonsyre er en organisk syre (avledet av aminosyre) som mennesker og dyr danner i gallen. Navnet kommer fra latinsk taurus (tyr), ettersom stoffet først ble oppdaget i gallen til en okse (Bos taurus). Stoffet finnes i alle animalske næringsmidler. Taurin er essensielt for katter, som ikke kan danne dette selv. Taurinmangel hos katter kan føre til alvorlige sykdommer, blant annet sviktende syn og blindhet, hjerteproblemer, og nedsatt fertilitet. Derfor må taurin tilføres i kommersiell kattemat. Taurin har i den senere tid blitt en populær ingrediens i energidrikker, for eksempel Red Bull. Stoffet har imidlertid ingen dokumenterte stimulative effekter. Det er uklart hvorfor taurin inkluderes i energidrikker, men taurin har en lett hemmende effekt på nervesignaler. Dette kan bidra til å dempe skjelving ved inntak av høye doser koffein, som energidrikker gjerne inneholder. Taurin hevdes dessuten å kunne binde vann i hjernen, hvilket kan motvirke den vanndrivende effekten til koffein. Taurin brukes også som ernæringstilskudd for kroppsbyggere i kombinasjon med kreatin, delvis grunnet nyere studier som viser at taurin hos mus motvirker muskeltretthet under fysisk belastning og øker utholdenheten. Det har også vært artikler i flere helse- og treningsmagasiner som hevder at taurin øker blodnivået i kroppen. Dette fører til at musklene lettere får tilførsel av oksygen. En komplementær teori er at populariteten kommer av ordets mannlige karakter (tauris = tyr), og at det derfor skulle ha en placeboeffekt. Men vi har i alle år hatt katter: de overlevde jo før industriell kattemat ble introdusert. Er dette skremmselspropaganda eller en realitet?
Cuckold Skrevet 24. september 2010 #11 Skrevet 24. september 2010 Hmm: noe alà min teori også; men hva er det i kattemat i forhold til hundemat? Det er visstnok forskjeller. Som det står her: http://www.peteducation.com/article.cfm?c=0+1276&aid=1165 Nå har jeg sett mange friske, raske og sunne katter som har levd på mat som ikke er laget for katt overhodet, kattene har levd godt i mange generasjoner før kjæledyrforprodusentene begynte å gjøre forretning på dem. Men kanskje det ville være lurt å spe på med litt fisk og kjøtt i tillegg, for det kan jo tenkes at hundefor ville bli litt proteinfattig. Skal vi tro denne artikkelen.
Twink Skrevet 24. september 2010 #12 Skrevet 24. september 2010 Men vi har i alle år hatt katter: de overlevde jo før industriell kattemat ble introdusert. Er dette skremmselspropaganda eller en realitet? Nå vet jeg ikke hva man foret kattene med før kattemat kom på markedet, men da fantes det sikkert ikke hundemat heller. Taurin finnes naturlig i kjøtt. Katter er rene kjøttetere, mens hunder spiser også andre ting, kan godt spise grønnsaker f.eks.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #13 Skrevet 24. september 2010 Men hundefor er som oftest større biter enn kattemat og de kan slite med å få tygd det....dessuten har de forskjellig næringsbehov....katten kan bli dårlig i magen, tilsutt ender du med en sur dyrlegeregning istedet...verdt det? for man kan virkelig aldri være sikker hvordan en kattemage vil reagere.... Når det gjelder nødløsning har vi og gjort det, men maks en dag.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #14 Skrevet 24. september 2010 Mulig det er mer planteting enn proteinting i hundemat enn kattemat?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #15 Skrevet 24. september 2010 Mulig det er mer planteting enn proteinting i hundemat enn kattemat? Jeg lurer litt på om jeg hørte noe en gang at hunder kan overleve på bare grønnsaker men katter kunne bli alvorlig syk pga for lite næring...(syns å huske at jeg leste det bare, ellers skulle jeg oppgitt kilde men jeg er iallfall 90% sikker på at det var dét) Før i tiden så spiste vel størsteparten huskattene mus og fisk...
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #16 Skrevet 24. september 2010 Men vi har i alle år hatt katter: de overlevde jo før industriell kattemat ble introdusert. Er dette skremmselspropaganda eller en realitet? Katter trenger mer proteiner enn hunder gjør, og godt kattefor innholder dette. Før industriell kattemat spiste de rent kjøtt, noe som er det ideelle for både hunder og katter. Det er også mest økonomisk å kjøpe skikkelig for i dyrebutikken til katten din. Det koster mer per kilo, men siden næringsinnholdet er høyere spiser katten mindre.
la Flaca Skrevet 25. september 2010 #17 Skrevet 25. september 2010 Hvis man gir rent kjøtt utenom så får jo katten i seg nok protein.(blir kanskje like dyrt totalt?) Men taurin og arginin er fortsatt noe mange katter ikke får nok av uten at det er tilsatt i fóret. Det finnes jo i kjøtt (aminosyrer), men antakelig ikke i store nok mengder. Så konklusjonen er at katten fint tåler hundemat, men den vil etter hvert kunne utvikle mangelsykdommer.
Leo Skrevet 25. september 2010 #18 Skrevet 25. september 2010 Så vidt jeg vet er det Pedigree Pal som er på tilbud hos Obs og det ville jeg ikke ha gitt verken hunden eller katten min. Det er vel for så vidt ikke noe i hundemat som katter ikke kan spise, men som det er nevnt flere ganger her, så er katter rene kjøttetere, mens hunder tåler et visst innslag av plantebasert kost. Uansett er etter mitt syn ikke tørrfôr, og spesielt ikke billigvariantene, god ernæring verken for hund eller katt. Det er stort sett laget av avfall og billige kornsorter. (Og det hjelper lite å se på næringsinnholdet. Selv skosåler inneholder protein...). I tidligere tider spiste både hunder og katter det som ble til overs i husholdningen i tillegg til det de fant/fanget selv. For noen individer fungerte dette selvfølgelig helt greit, men gjennomgående ble nok ikke hunder og katter så gamle som de blir i dag og dermed spilte heller ikke kostholdet en like viktig rolle og førte nok også ofte til en tidligere død.
Gjest BabyBlue Skrevet 25. september 2010 #19 Skrevet 25. september 2010 Det eneste som går ned i magen til pusen min er kvalitetstørrfor fra Royal Canin, fluene han fanger inne i stua og ute, og småsnacks som leverpostei og bittelitt tunfisk... Å kjøpe katta mat fra obs kommer ikke på tale. I det föret er det mer korn enn kjøtt, noe som er merkelig, for katter er da egentlig rovdyr? Skal du kjøpe billigere mat til de fra dagligvare butikkene bør du gi de kosttilskudd og mye annet for at de ikke skal få mangelstoffer. Det er dyrere i lengden også, siden de må spise mer av det for å bli mett...
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #20 Skrevet 26. september 2010 Jeg lurer litt på hvor mange katte/hundeeiere som faktisk forer på billigfor fra matbutikken? Selv kvalitetstørrfor for hund er jo ikke akkurat optimalt. Nå kan jeg veldig lite om katter da, men etter egne observasjoner så virker det som om det er mer vanlig at katter får maten sin fra matbutikk. Det kan jo ikke være bra hvis katter bare spiser kjøtt fra naturens side. Det er jo sånn da at det finnes mange friske katter og hunder som har levd lange liv uten noe særlig sykdom, og som har gått på billigmat hele livet. Men så er det jo noen mennesker som har spist usunt og røyka hele livet som har blitt godt oppi årene også. Er vel litt tilfeldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå