Gå til innhold

Vi lager to middager...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min vi ha det enkelt å greit i matveien, mens jeg er mer avansert.

Han kan finne på å steke en grandiosa, eller kjøpe pose-gryterett, mens jeg steker kylling-filet eller damper laks og spiser grønnsaker til.

Jeg tåler ikke maten han spiser, og han gidder ikke bruke tid på mat, så derfor spiser vi ofte to middager.

Noen ganger spise vi sammen slik som i helger, men det er fordi vi lager noe som han liker og som jeg kan spise, slik som wok med ris, eller taco, eller kanskje biff.

Jeg syns det er vanskelig å få han over på min side ...

Hvordan gjør dere andre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her løses det enkelt. Vi bytter på å lage middag, og det som blir lagd er det som blir servert. Vil en av oss ha noe annet, så får personen selv lage noe annet til seg selv. Det har hittil ikke skjedd at vi ikke har spist samme mat til middag.

Forøvrig: det blir feil å få samboeren din over på din side. Dere må møtes på halvveien, og du må komme med forslag som han også føler at han er en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pose-gryterett ala Toro poser hvor man tilsetter vann og stekt kjøttdeig er da ikke noe man putter i samme kategori som "grandis" og annen halvfabrikata eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lage til han også da? Det tar jo ikke lenger tid å lage til to enn til én! Så kan han bidra med den tiden han gidder. Eller liker han ikke maten du spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker det veldig bra og helle tillaget posesaus over maten hans. Da spiser han det uansett, så det kan jo være noe å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker det veldig bra og helle tillaget posesaus over maten hans. Da spiser han det uansett, så det kan jo være noe å prøve?

hunden din mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varför lagar du inte bara mat till honom också när du ändå håller på? Ni kan ju köra varannan gång - ena dagen lagar du mat som ni båda äter, andra dagen värmer han på en pizza som ni båda äter. Förmodligen kommer han att vilja avancera lite senare just för att du inte är så förtjust i färdigrätter. :)

Eller så lagar du maten varje dag (som du ändå redan gör), men lagar till honom också. Jag förstår ändå inte varför du inte lagar mat till honom? Tycker han att det är äckligt med lagad mat eller gör du det bara i protest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pose-gryterett ala Toro poser hvor man tilsetter vann og stekt kjøttdeig er da ikke noe man putter i samme kategori som "grandis" og annen halvfabrikata eller?

Jo, Toroposer hører til i kategorien halvfabrikata, grandis er ferdigmat. Selv om det går an en gang i blant, så er det ikke noe jeg ville spist regelmessig og helt sikkert ikke ville laget selv.

TS, det du lager er ikke avansert mat, men om du fremstiller det slik for kjæresten din så vil han kanskje tro at det er mer tidkrevende og vanskelig å dampe grønnsaker og fisk enn å røre sammen en Toropose. Hva med å lage en liten liste med kjappe oppskrifter som krever lite innsats? Hjemmelaget tomatsaus med kjøttdeig eller kylling + pasta er kjapt og greit. Hvis det lages en stor porsjon, så kan dere fryse ned og ha enkel frysemiddag senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg har nok fått samboeren min over på "min side" :sjenert:

For en periode laget jeg alt av maten. Da brukte jeg jo veldig lite salt og sånt, så etter hvert syntes han selv også at alle sånne halvfabrikata smakte bare likt og fryktelig salt. Så nå er vi ganske samstemte mtp mat :)

Men det handlet også om at han syntes det var fryktelig vanskelig å få maten til å smake godt - men etter vi har laget mat sammen en del ganger, har han forstått at det trenges ikke så mye og at det egentlig ikke er noe mer komplisert å lage saus selv enn blande sammen en Toro-pose.

Han lager enklere middager der han bare steker noe kjøtt og har grønnsaker ved siden, jeg lager da ting som er kanskje litt mer 'avanserte', men i hverdagen blir det jo heller ikke noe gourmetmat, for å si det sånn.

Med veldig mange andre ting synes jeg også at man skal møte halvveis, men med mat synes jeg at det gjør de fleste godt å spise litt bedre mat Skal vi en gang stifte familie, skal det ikke være noen halvfabrikata her i huset, basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pose-gryterett ala Toro poser hvor man tilsetter vann og stekt kjøttdeig er da ikke noe man putter i samme kategori som "grandis" og annen halvfabrikata eller?

Jo.

Hvorfor skulle poser være bedre, synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er du som er "flinkest" til å lage mat. Ihvertfall gidder å lage sunn og god mat. Hva med at DU lager maten, og så kan han rydde etter maten? Forutsatt at han liker maten du lager, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i siste taler. Del oppgavene mellom dere slik at du lager mat.

Her liker jeg å eksperimentere, og jeg er motstander av alle halvfabrikata og lager gjerne avansert mat selv til hverdags. Da jeg traff min mann gikk det mye i grandis, men han satte allerede da stor pris på middagene jeg laget, og så hvor sunt det var. Nå lager han selv all mat fra grunnen, men han er nok ikke like glad i matlaging som meg. Vi har løst det med at jeg stort sett lager mat, mens han rydder, vasker og har ansvar for oppvaskmaskin. Det fungerer perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...