Gå til innhold

Hyundai Santa Fe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kikker litt på Hyundai Santa Fe, den nyeste utgaven, dva 2006-modell og oppover.

Vi har ikke fått prøvekjørt noen enda, så er veldig spent på om noen har denne bilen, og har erfaringer med den? Er dere i såfall fornøyd/ikke fornøyd? Hva kunne vært bedre med den, og hva er dårlig?

Vi ønsker en SUV med firhjulstrekk, diesel og automat, og da er det ikke alt for mange alternativer igjen (hvis man ikke har mer penger til overs enn det vi har :sjenert:). Forslag til andre modeller verd å kikke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd Santa Feen selv, så jeg kan ikke komme med erfaringer eller anbefalinger på den, men den er jo veldig tøff å se på, hvis det er vesentlig.

Tiguanen har jo alt dere vil ha, men den er jo ikke så veldig stor. Ellers kan dere jo få tak i en noen år gammel X-trail, men personlig synes jeg ikke en såpass gammel årsmodell av den bilen gir noe særlig kvalitetsfølelse. (Har ikke prøvd siste modellen) Ellers er det som du sier, begrenset utvalg dersom man ikke er Onkel Skrue. Er vel en eller annen Opel (Asantra?? :vetikke: ) som har det dere er ute etter, men når det gjelder Opel er jeg fullstendig clueless :ler:

Jeg ser etter ca samme kvaliteter som deg, bortsett fra at jeg kommer til å gå for en stasjonsvogn istedenfor en SUV,da SUV'ene som regel har mye dårligere baggasjeplass enn stasjonsvognene. OG jeg skal ha en som er ny..

Lykke til med bilkjøp! Bilkjøp er gøy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisklassen får du en grei VW Tiguan. Mye bedre bil enn den søpla av en Hyundai. Koreansk, knirkende hardplast inni, treige automatkasser for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisklassen får du en grei VW Tiguan. Mye bedre bil enn den søpla av en Hyundai. Koreansk, knirkende hardplast inni, treige automatkasser for å nevne noe.

Støtter denne. Har prøvd både Tiguan og SantaFe.

Tiguan oppleves mye mer lettkjørt og gir mye bedre kvalitetsinntrykk. Nabo og kompis hadde SantaFe, og hadde ganske mye trøbbel begge to. Dessuten opplevde de faktisk at som firehjulstrekker var den ganske dårlig på fremkommelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen her!

Tiguan kjenner vi til, og vet at dette er en fin bil. Problemet er at den er mye mindre enn Santa Fe'en, og vi synes rett og slett den blir for snau som familiebil. Vi reiser ofte bort i helger, og pakker bilen ganske full rett som det er, og da har Santa Fe'en så mye fin plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lite annet på størrelse med Santa Fe i den prisklassen med diesel og automat. Hva med en Toyota Landcruiser? 100 ganger bedre bil enn Santa Feen, og varer evig: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24247641

Selv ville jeg nok gått for en Mercedes M-klasse http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=14387129 eller BMW X5 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23616109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krenger kvalmende mye, men mindre stump og ubehagelig enn en del andre bytraktorer. Latterlig system for 4wd, men saktens litt bedre enn ren 2wd. Hvorfor ikke heller kjøpe stasjonsvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Land Cruiser har vi sett på, men synes man betaler uforholdsmessig mye for terrengegenskaper som vi ikke vil få bruk for. Vi kjører ikke akkurat mye i terreng, men ønsker en bil som i det minste er bedre rustet for hytteveier etc enn en vanlig personbil.

Stasjonvogn er og vurdert, men vi liker høyden man får i en SUV.

Takk uansett for tilbakemeldinger. Om noen andre kjenner til Santa Fe'en så kom gjerne med innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk slike biltråder at noen skal overbevise deg om at akkurat det de liker, er det som er best.

Blir sånn "måle penislengde med linjal" opplegg. Min er størst, gå hjem og vogg.

I dette tilfellet ønsker noen en asiatisk bil.

Da kommer det noen og sier at man skal kjøpe X5 eller Mercedes ML.

Begge disse er jo biler der man må ha stor lommebok for å dekke reparasjonskostnader, som i tillegg kommer hyppig, og disse bilene er jo ofte kjørt kjempelangt - og av typisk unge menn med statusbehov som kjører på en "aktiv" måte.

Jeg syntes trådstarter hadde en god plan jeg.

Da bør heller de som svarer på tråden ha konkret erfaring med den konkrete bilen trådstarter etterspør.

Det synes jeg det er lite av i denne tråden.

Selv har jeg kun lest om denne bilen.

Det jeg har fått med meg er at den har et relativt moderne og avansert hjuloppheng som angivelig skal gi gode kjøreegenskaper, produsert i norsk aluminium såvidt jeg husker riktig fra artikkelen jeg leste.

Det jeg har lest om automatkassen er at den mangler såkalt lockout.

Lockout er en funksjon der du i hastigheter over f ex 80km/t, låser den i gir.

Altså, at automatkassen står i et gir når du kjører på motorveien f ex, og ikke driver og girer i hytt og pine i enhver motbakke.

Dette ville være en fordel i forhold til lyd/komfort og drivstoff-forbruk.

At den mangler lockout er selvfølgelig kostnadsbesparende for Hyundai, det er jo billigere å lage uten, men det fremstår jo som noe umoderne at den ikke har det.

Dersom du aksepterer at den bruker bittelitt mer drivstoff grunnet dette, er jo ikke dette nødvendigvis noe problem.

Jeg ser at mange slike Santa Fe'er går som taxier i Oslo. Hva med å spørre en taxisjåfør hva han synes om bilen sin, og om den har hatt mange feil/reparasjoner? Da vil du sannsynligvis får informasjon rett fra levra, de bruker jo bilene hele tiden og kjører MANGE kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krenger kvalmende mye, men mindre stump og ubehagelig enn en del andre bytraktorer. Latterlig system for 4wd, men saktens litt bedre enn ren 2wd. Hvorfor ikke heller kjøpe stasjonsvogn?

Kunne ikke blitt mer enig.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24161482

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22996799

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21676553

Det er riktignok bensin, men til den prisen kan du konvertere den til gass (ca 5 kr/l) og kjøre omtrent like rimelig som en diesel-Polo. 240 bensin er en utrolig fin motor, og bilen i seg selv er milevis bedre enn noen annen SUV fra østen. Kilometerstandene er ikke så fryktelig høye heller...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk slike biltråder at noen skal overbevise deg om at akkurat det de liker, er det som er best.

Blir sånn "måle penislengde med linjal" opplegg. Min er størst, gå hjem og vogg.

I dette tilfellet ønsker noen en asiatisk bil.

Da kommer det noen og sier at man skal kjøpe X5 eller Mercedes ML.

Begge disse er jo biler der man må ha stor lommebok for å dekke reparasjonskostnader, som i tillegg kommer hyppig, og disse bilene er jo ofte kjørt kjempelangt - og av typisk unge menn med statusbehov som kjører på en "aktiv" måte.

Jeg syntes trådstarter hadde en god plan jeg.

Da bør heller de som svarer på tråden ha konkret erfaring med den konkrete bilen trådstarter etterspør.

Det synes jeg det er lite av i denne tråden.

TS igjen her - kunne ikke sagt meg mer enig.

Jeg er selvsagt takknemlig for alle innspill, og ikke minst konstruktive tilbakemeldinger på asiatiske biler, og SantaFe'en spesielt, men når vi ønsker en SUV med diesel, firhjul og automat, så er det en grunn til at vi har konkludert med at dette dekker våre behov, så da er det egentlig unødvendig og komme med forslag til alle andre biler som man selv liker og som passer for akkurat deg. Alle har ulike preferanser når det kommer til bil, og vi kjøper ikke en stasjonsvogn til tross for at det finnes mange gode modeller, når vi ønsker oss en SUV pga ekstra bakkaklaring og enkle terrengegenskaper :) Ei heller kjøper vi en bil til 700 000,- når budsjettet strekker seg til maks 400 000,-. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen her - kunne ikke sagt meg mer enig.

Jeg er selvsagt takknemlig for alle innspill, og ikke minst konstruktive tilbakemeldinger på asiatiske biler, og SantaFe'en spesielt, men når vi ønsker en SUV med diesel, firhjul og automat, så er det en grunn til at vi har konkludert med at dette dekker våre behov, så da er det egentlig unødvendig og komme med forslag til alle andre biler som man selv liker og som passer for akkurat deg. Alle har ulike preferanser når det kommer til bil, og vi kjøper ikke en stasjonsvogn til tross for at det finnes mange gode modeller, når vi ønsker oss en SUV pga ekstra bakkaklaring og enkle terrengegenskaper :) Ei heller kjøper vi en bil til 700 000,- når budsjettet strekker seg til maks 400 000,-. :)

Er også veldig enig i at det er tullete å foreslå en bil til 700 000 her, eller en stasjonsvogn.

Uansett har jeg flere bekjente som har hatt Hyundai Santa Fe. Det er en ok bil, men ikke mer.

Gir litt "billig traktor" følelse, og er slettes ikke feilfri. Flere av de jeg kjenner syntes også den var meget dårlig på vinterføre.

Selv har jeg kjørt den en del, og den virker tung, slapp og billig.

Ville mye heller sett på VW Tiguan, Mitsubishi Outlander, Nissan Quashqai, Honda CRV...finnes masse av disse under 400 000

...og nei, jeg kjører ingen av merkene over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk slike biltråder at noen skal overbevise deg om at akkurat det de liker, er det som er best.

Blir sånn "måle penislengde med linjal" opplegg. Min er størst, gå hjem og vogg.

I dette tilfellet ønsker noen en asiatisk bil.

Da kommer det noen og sier at man skal kjøpe X5 eller Mercedes ML.

Begge disse er jo biler der man må ha stor lommebok for å dekke reparasjonskostnader, som i tillegg kommer hyppig, og disse bilene er jo ofte kjørt kjempelangt - og av typisk unge menn med statusbehov som kjører på en "aktiv" måte.

Altså; I første innlegg ber trådstarter om tips til alternative biler. En ML trenger ikke nødvendigvis å ha høyere driftsutgifter enn en Santa Fe, som ikke akkurat er kjent for å verdens mest driftssikre bil.

Forøvrig ser jeg at du mener trådstarter ønsker en asiatisk bil. Bare for at de har sett seg ut en Santa Fe betyr vel ikke det at asiatisk er et krav? Jeg klarer ikke å se det spesifisert.

Jeg synes det er mange gode innlegg i tråden her. Om kun de som er enige og støtter Santa Fe-ideen skal poste blir det lite som minner om et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei heller kjøper vi en bil til 700 000,- når budsjettet strekker seg til maks 400 000,-. :)

Nå er vel alle forslagene du har fått i denne tråden biler til under 400.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...