Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Kruset skrev:

Ah, nei, det var ikke det jeg tenkte på. Mer at koneemne/kjerringemne er kvinnediskriminerende, fordi det spiller på gammeldagse kjønnsroller, og begrenser kvinners egnethet som partner til å dreie seg om den slags egenskaper. Jeg tillater meg å være uenig. Det sagt er "husmormateriale" kanskje et bedre uttrykk :fnise: 

Uansett, nå sporer jeg av tråden. 

Evt plasserer skapet der det skal stå. :tommelsmil:  :mrgreen: 

I tillegg representerer ordet "emne" en objektivering av kvinner. Litt på samme måte som når en mann kaller en ukjent kvinnelig samtalepartner i en middagstråd for "lillekjæresten". Oh well.

Anonymkode: 516cd...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idag blir det restemiddag. Så, skal ha det samme som igår som var en slags hjortekjøttkaker. Lagde kjøttkaker av 500g hjortekjøttdeig og 500g kjøttdeig. Stekte de litt på stekepanna også kokte de seg ferdige i en fyldig viltsaus. Poteter, gulrot, brokkoli og rørte tyttebær til. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Evt plasserer skapet der det skal stå. :tommelsmil:  :mrgreen: 

I tillegg representerer ordet "emne" en objektivering av kvinner. Litt på samme måte som når en mann kaller en ukjent kvinnelig samtalepartner i en middagstråd for "lillekjæresten". Oh well.

Anonymkode: 516cd...921

Jeg tror du misforstår meg litt her. Jeg har hatt en god tone med brukeren ellers på forumet, så det er ikke sånn at han bare har slengt det ut uten videre. Ikke blir jeg fornærmet heller. Koneemne er i mitt hode et uttrykk man bruker litt flåsete, men som sier noe om huslige egenskaper. Så hårsår er jeg ikke, at jeg tar meg nær av det, eller lar meg begrense av slike uttrykk. Tvert imot synes jeg faktisk det omtaler egenskaper jeg ser som positive, uten at det gjør meg mer eller mindre egnet som kone.

Uansett: Takk, @Jerry Lee:takke: Det var egentlig det jeg prøvde å si. Jeg er glad i å lage mat, og tar det hele i beste mening :)

• Liker 2
Skrevet

Mamma og mannen hennes er invitert på middag idag og jeg har grublet lenge på hva jeg skal servere. Etter litt frem og tilbake kom jeg til at jeg ikke fikk bestemt meg så da blir det litt av hvert: Tapas!

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Jerry Lee skrev:

Dum som jeg var tok jeg ut 2 pk kjøttdeig i går kveld fordi jeg trodde jeg hadde lyst på kjøttkaker. 😡

Vel..ris til egen ræv/sjølpålagt ekstraarbeid.

Det får bli det i dag, da.

Med tjukk brun saus, stua kål, mandelpoteter og tyttebærsyltetøy.

Det går nok ned, får jeg tru.

Du nevner den tjukke sausen i blant.

Oppskrift,takk! 😅 Blir alltid så tynn her 👎🏻

Anonymkode: 720d2...9d8

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja...er slett ikke noen mester. Måtte sjøl få tips da jeg irriterte meg over tynn saus. Har vel i det alle bruker : Smør, mel, kjøttkraft/stekesjy.  Salt og pepper.

Jeg justerer konsistensen med mel og/eller lar det putre lenger enn nødvendig. Tjukner som regel ved lengre putring.

Sausen tjukner også ved gjenoppvarming.

Andre har sikkert bedre tips. Men dette funker for meg.  :)

-----

Takk til @Kruset for hyggelige ord.  :)

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Fredag: quesedillas

Lørdag: fish & chips med salat

Søndag: hjemmelaget moussaka med salat 

Idag blir det rester av moussakaen 

Skrevet

Resten av gårsdagens.  ( Da er sausen tjukk, da...  :herremann: )

Lager alltid altfor mye middag. Så da blir det i to dager eller til frysing. Eller begge deler.

Skrevet

Pannekaker med bacon og blåbærsyltetøy :) Barna blir glade i dag :Nikke:

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, MarianneE skrev:

Mamma og mannen hennes er invitert på middag idag og jeg har grublet lenge på hva jeg skal servere. Etter litt frem og tilbake kom jeg til at jeg ikke fikk bestemt meg så da blir det litt av hvert: Tapas!

Det blir såpass med mat at søsteren min med mann og to barn og kommer. 

Vi skal ha: Grønn salat, tzatziki, marinert kylling, tomater, ovnstekt chilipotet med rødløk og paprika, kjøttboller, kyllingklubber, fylte chili, feta, italiensk salami, rundstykker, grønn og rød pesto.

Har ryddet I fryseren og skapet nemlig! 

• Liker 2
Skrevet

Karbonader på mann&barn. Laks på meg. Potet og gulrøtter på alle tre.

• Liker 1
Skrevet

Laksefilet med gulrot- og ingefærpuré :sikle:

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Kruset skrev:

Laksefilet med gulrot- og ingefærpuré :sikle:

Gulrot og ingefærpure? Hvordan lager du det?

Skrevet

Pannekaker med bacon og blåbærsyltetøy :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, MarianneE skrev:

Gulrot og ingefærpure? Hvordan lager du det?

Koker gulrot og ingefær sammen, heller av vannet, har oppi en dæsj smør, litt salt og sitronsaft. Kjører den glatt med stavmikser. Aldri gjort før, men det var i alle fall veldig godt! :)

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelagde kjøttkaker i brun saus med poteter, grønne erter og tyttebærsyltetøy.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Kruset skrev:

Koker gulrot og ingefær sammen, heller av vannet, har oppi en dæsj smør, litt salt og sitronsaft. Kjører den glatt med stavmikser. Aldri gjort før, men det var i alle fall veldig godt! :)

Å, Vesla... :herremann:  ( kjeft forventes  :fnise:)

Dette må jeg prøve. Til laksen, var det?  :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Borte på middag...

Grove, hjemmelagde gjeddekaker med poteter, kål'abistappe, grønnsaker, hvit TJUKK saus. Tyttebærsyltetøy, bacon og en rømmeklatt på si'a.

OMG!!!  :)

Endret av Jerry Lee
Skrevet

4 store gjeddekaker ( fra i går ) lå i kjøleskapet da jeg sto opp i morges. Pent innpakket med påskrift " Kos deg, Jerry. Jeg må jobbe. "

Ååå.. fint, vel....   :jepp:   :spise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...