Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Burde sikkert skamme meg, men en "carbonara" fra frysedisken, Rema 1000s egne merke. Kosta bare 25 kroner og ble helt ok med masse kvernet pepper og litt ekstra ost. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelagde kjøttkaker med poteter, grønnsaker og rørte tyttebær 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmelaget lasagne, grønn salat og nybakt knafri focaccia med frisk rosmarin.

Anonymkode: ad006...80d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinsabunn, toro pizzafyll med karbonadedeig, juanitatomater, løk, gul paprika og mozarellaost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppelapskaus med pinnekjøttrester fra jul, kjøttpølse, potet, gulrot, kålrot og sellerirot. Flatbrød. Is med karamellsaus til dessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt utrolig tannvondt ved spising i mange dager, som preger meg da jeg liker å lage og spise god mat. 😔 Men har nå fått ned litt middag. Litt grønn torskecurry med ris. Og noen grove havre-yoghurtlapper med plantego sjokao😌

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lun linsesalat (grønne linser, rucola, feldsalat) med fennikel og eple, samt sitron-vinaigrette. Knekkebrød med ulike typer frø til. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shakshuka med ovnsbakt paprika, feta og litt dill. Focaccia til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Curry med ovnsbakt aubergine, blomkål og cashewnøtter i saus av kokosmelk, karamellisert løk, hvitløk, chili, friske tomater, spisskummen, koriander, thai fiskesaus og lime. Pilaffris av basmati, og nystekte yoghurtflatbrød penslet med smør med hvitløk og koriander.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta bolognese (oi, så oppfinnsomt :sarkasme:) til middag, siden jeg bare ikke orket å lage kjøttkaker i brunsaus. Desserten bestod av smuldrepai med hjemmelaget vaniljekrem og blåbær egenhendig nennsomt plukket i september, flankert av fløteiskrem fra butikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spaghetti med ferske reker, fennikel, tomater, chili, hvitløk og persille. 

Til dessert financier (myk mandelkake med brunet smør) med appelsin og pistasjnøtter, pluss vanlijeis til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går ble det  en klassiker fra det franske kjøkken, nærmere sagt bœuf bourguignon, akkompagnert med pappardelle, samt persilledryss og tyttebærsyltetøy. 
Desserten - muligens et kulinarisk helligbrøde i denne sammenhengen - bestod av New York cheesecake fra butikken (Jeg er på en god dag knapt middelmådig på baking av ostekaker)

For spesielt interesserte/Tilberedning:

Spoiler

Som seg hør og bør med mange gryteretter begynte tilberedningen allerede mandagskveld.
Kjøpte et halvannet kilos stykke suppekjøtt hos slakteren og fikk han til å dele det i tre. Disse tre saltede og peprede stykkene freste jeg i gryta, og tok de så ut. I gryta havnet nå grovt kuttet gulrot, pastinakk, sellerirot, hvitløk, og gul løk. Imens kuttet jeg kjøttet i mindre biter, vendte det i mel, og hadde det så tilbake i gryta, etterfulgt av bouquet garni, rødvin, fond, gelatin, og ymse krydderier bl.a. soya- og fiskesaus. Alt fikk et oppkok, og ble så satt i stekeovnen på 150° i noen timer. Satte gryta kjølig over natt. 

I går fisket jeg ut bein, bouquet'en, samt de nå ihjelkokte grønnsakene. Sistnevnte ble purert og hatt tilbake i gryta. Baconet fikk et lite oppkok for å bli kvitt noe av røyksmaken. Det fikk så surre i stekepanna til det var fint og gyllent, og havnet i gryta. Stekte deretter champignon i baconfettet, etterfulgt av terninger av gulrøtter, pastinakk, og sellerirot, samt ei raus spiseskje tomatpuré. Opp i gryta med hele sulamitten pluss perleløk. Kokte ut stekepanna panna med vann, og hadde "kokevannet" i gryta. Nok en gang fikk alt et oppkok, og ble så satt i stekeovnen ved 150° i knappe to timer.
Resultatet ble veldig mørt kjøtt, grønnsaker med fortsatt spenst i, og en kraftig, dog fløyelsmyk saus. 

Med oksekjøtt til gryteretter pleier jeg verken å renskjære det eller fjerne fettlaget som danner seg etter første "kokning", da jeg vil ha fettet og bindevevet i den tro at a) det er smaksgivende, og b) det trolig var normalt å la det koke med i de hine hårde for energien sin del. I min verden er gryteretter og kaloritelling uforenelig. Da går jeg heller en ekstra runde rundt parken - for livet er altfor kort til å fornekte seg god mat i ny og ne :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Chowder av røkt torsk trukket i fløtemelk med bacon, rotgrønnsaker, og frisk timian, toppet med et dryss persille og finrevet sitronskall: https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/recipes/smoked-haddock-chowder-5337728.html

Hadde denne suppen ofte til middag for mange år siden, og har liksom glemt den litt - det smakte godt. :fisk: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Komletorsdag! :spise: 

Hehe. Planen var egentlig vegansk suppe med linser og gryn, men en akutt motivasjonskrise inntraff. Indisk take away ble seriøst vurdert en liten stund, før jeg kom på at vi hadde en hel komlemiddagrest fiks ferdig i fryseren, pluss 2-3 kokefaste poteter igjen nederst i en pose som kunne koke ferdige i kraften mens komleisklumpen tinte sakte i gryten (det tar en stund). 

Så nå har vi hatt deilig hjemmelaget middag med komler, pinnekjøtt, vossakorv, kålrabi og gulrøtter uten å løfte en finger. Gull med rester i fryseren - selv om den ikke akkurat ble noe i nærheten av vegansk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fullkornsspaghetti med brokkoli, knutekål, chili, hvitløk, salte ansjos, pinjekjerner, valnøtter og parmesan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ut med det gamle, inn med det nye"-ryddesjau i kjøleskapet resulterte i: Grønnsakslapper, tzatziki, og grønn salat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...