Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blomkål suppe med bacon terninger

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en pose blomkålris å redde, så det blir fiskekaker med mos av potet og blomkål☺️

Skrevet

I går: Etter å ha mesket og flesket oss gjennom masse friterte godsaker på et julemarked, så skrek kropp, tarmtotter, og smaksløker etter noe lettere middagsmat. Det ble derfor:
Kyllingbryst, gresk salat, kolokithokeftedes (zucchini-lapper), og tzatziki. Var vel raus med hvitløken i sistnevnte, så i dag er man lettere sosial inkompatibel :_popcorn_:
Desserten bestod av ristede kastanjer. 

• Liker 4
Skrevet

Spaghetti med blomkål, friske tomater, mykstekt løk, salte ansjos, chili, hvitløk, safran, rosiner, pinjekjerner og parmesan.

Vanligvis sommermat her i huset, men går an i desember også.

Anonymkode: ad006...80d

• Liker 2
Skrevet

Underkjølt regn i morges så jeg fant ut at det var ikke verdt det å ut i butikken når jeg kan få til middag av det jeg har i huset. Blir en form for hyrdepai med kjøttdeig, rester av chorizo, rester av pastasaus og tilsvarende. Potetmoslokk av mandelpotet og diverse osterester på toppen. 

• Liker 1
Skrevet
Hunter7 skrev (På 9.12.2024 den 13.26):

I går: Etter å ha mesket og flesket oss gjennom masse friterte godsaker på et julemarked, så skrek kropp, tarmtotter, og smaksløker etter noe lettere middagsmat. Det ble derfor:
Kyllingbryst, gresk salat, kolokithokeftedes (zucchini-lapper), og tzatziki. Var vel raus med hvitløken i sistnevnte, så i dag er man lettere sosial inkompatibel :_popcorn_:
Desserten bestod av ristede kastanjer. 

Har du en god oppskrift på kolokythokeftedes? Jeg har prøvd å lage det én gang, men fikk dem ikke slik jeg vil ha dem – skikkelig sprø på utsiden og myke og saftige inni.

Skrevet
Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Har du en god oppskrift på kolokythokeftedes? Jeg har prøvd å lage det én gang, men fikk dem ikke slik jeg vil ha dem – skikkelig sprø på utsiden og myke og saftige inni.

Jeg hadde aldri laget slike kolokythokeftedes forut, så jeg fulgte denne oppskriften: https://www.seriouseats.com/kolokithokeftedes-greek-zucchini-fritters-with-tzatziki-recipe

Vil tro at en del av trikset ligger i å salte den revede zucchinien i minst en time og la den "renne" godt av seg.
Jeg blandet ei stor spiseskje havsalt med zucchinien, hadde det i et dørslag over en bolle (man kan også bare sette det i oppvaskkummen hvis plassen tillater det), og rørte lett om et par ganger. 

Og akkurat som når man skal lage pannekaker og vafler, så lønner det seg å la røra få svelle før steking. 

Brukte bare tre spiseskjeer frisk dill (siden jeg ikke er sååå glad i dillsmaken), og økte mengden muskat til en hel teskje. 

----------------------------

Dagens middag: Vet ikke, det er midten av desember og jeg er allerede matlei. Stor sannsynlighet for brødskive-fredag. 

• Hjerte 1
Skrevet
Hunter7 skrev (2 timer siden):

Jeg hadde aldri laget slike kolokythokeftedes forut, så jeg fulgte denne oppskriften: https://www.seriouseats.com/kolokithokeftedes-greek-zucchini-fritters-with-tzatziki-recipe

Vil tro at en del av trikset ligger i å salte den revede zucchinien i minst en time og la den "renne" godt av seg.
Jeg blandet ei stor spiseskje havsalt med zucchinien, hadde det i et dørslag over en bolle (man kan også bare sette det i oppvaskkummen hvis plassen tillater det), og rørte lett om et par ganger. 

Og akkurat som når man skal lage pannekaker og vafler, så lønner det seg å la røra få svelle før steking. 

Brukte bare tre spiseskjeer frisk dill (siden jeg ikke er sååå glad i dillsmaken), og økte mengden muskat til en hel teskje. 

----------------------------

Dagens middag: Vet ikke, det er midten av desember og jeg er allerede matlei. Stor sannsynlighet for brødskive-fredag. 

Takk! De ser perfekte ut på bildet. Dessuten er jeg enig i at man godt kan redusere mengden dill.

• Liker 1
Skrevet
MarianneE skrev (På 13.12.2024 den 14.32):

Underkjølt regn i morges så jeg fant ut at det var ikke verdt det å ut i butikken når jeg kan få til middag av det jeg har i huset. Blir en form for hyrdepai med kjøttdeig, rester av chorizo, rester av pastasaus og tilsvarende. Potetmoslokk av mandelpotet og diverse osterester på toppen. 

Rester I dag 

Skrevet

I går ble det Coop ferdigpizza, tynnbunnet, firkantet type. Ikke prøvd før. Trengte ekstra krydder, men ellers grei.

FQuOaWH2aaEBtpH3bBvm8V.jpg&f=1&nofb=1&ipt=4c90a6c87d5198e85678023291d234ddf0fc83b228dde2853392bd633dd81d67&ipo=images

Nå skal poteter straks settes på, og så blir det oppvarmede fårikålrester :spise:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Samboer laget skrei og risotto med diverse tomater, halvparten risottoris og halvparten blomkålris.

Og dessert. Hjemmelaget konfekt fra samme mann:ninuskapus:

• Liker 1
Skrevet

Salat bestående av:

64608420_meksikansk-kit_270g_ferdig-prep

og

th?id=OIP.XCeNkeWvttn6OtvxgnQklQHaJU%26pid=Api&f=1&ipt=b761d3994e5a43b8a1bc83b8248f6402d4a6e2e703ecf640c29d2fd10b30b63e&ipo=images

(3 oppklippede og godt stekte pølser blandet i salatmiksen, som kommer med tacochips, revet ost og dressing)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Falaffel i lomper med crispisalat og naturellyoghurt.

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 1
Skrevet

Pølsegryta fra i går. 👍

Skrevet

Alt for mye penger på sushi til meg og 17åringen 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Konfiterte andelår, frites av mandelpoteter stekt i andefett i form under andelårene, dampede rosenkål, og hjemmelaget rødkål med revne epler, eplemost, balsamico, kanelstang og stjerneanis. En lagret rød bordeaux å drikke til.

Muligens litt julekaker og konfekt til dessert om en stund.

Anonymkode: ad006...80d

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelagde fiskekaker m/potet, stekte kålrotbiter, purre og paprika. Remulade.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror det blir soppgrateng og kirsebærpai.

(Avlyst festmiddag fordi vi er syke. Hadde handlet inn.. så stay tuned for ukas retter bestående av mye rosenkål, sopp og sellerirot😂)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...