Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I går: Etter å ha mesket og flesket oss gjennom masse friterte godsaker på et julemarked, så skrek kropp, tarmtotter, og smaksløker etter noe lettere middagsmat. Det ble derfor:
Kyllingbryst, gresk salat, kolokithokeftedes (zucchini-lapper), og tzatziki. Var vel raus med hvitløken i sistnevnte, så i dag er man lettere sosial inkompatibel :_popcorn_:
Desserten bestod av ristede kastanjer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaghetti med blomkål, friske tomater, mykstekt løk, salte ansjos, chili, hvitløk, safran, rosiner, pinjekjerner og parmesan.

Vanligvis sommermat her i huset, men går an i desember også.

Anonymkode: ad006...80d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underkjølt regn i morges så jeg fant ut at det var ikke verdt det å ut i butikken når jeg kan få til middag av det jeg har i huset. Blir en form for hyrdepai med kjøttdeig, rester av chorizo, rester av pastasaus og tilsvarende. Potetmoslokk av mandelpotet og diverse osterester på toppen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (På 9.12.2024 den 13.26):

I går: Etter å ha mesket og flesket oss gjennom masse friterte godsaker på et julemarked, så skrek kropp, tarmtotter, og smaksløker etter noe lettere middagsmat. Det ble derfor:
Kyllingbryst, gresk salat, kolokithokeftedes (zucchini-lapper), og tzatziki. Var vel raus med hvitløken i sistnevnte, så i dag er man lettere sosial inkompatibel :_popcorn_:
Desserten bestod av ristede kastanjer. 

Har du en god oppskrift på kolokythokeftedes? Jeg har prøvd å lage det én gang, men fikk dem ikke slik jeg vil ha dem – skikkelig sprø på utsiden og myke og saftige inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Har du en god oppskrift på kolokythokeftedes? Jeg har prøvd å lage det én gang, men fikk dem ikke slik jeg vil ha dem – skikkelig sprø på utsiden og myke og saftige inni.

Jeg hadde aldri laget slike kolokythokeftedes forut, så jeg fulgte denne oppskriften: https://www.seriouseats.com/kolokithokeftedes-greek-zucchini-fritters-with-tzatziki-recipe

Vil tro at en del av trikset ligger i å salte den revede zucchinien i minst en time og la den "renne" godt av seg.
Jeg blandet ei stor spiseskje havsalt med zucchinien, hadde det i et dørslag over en bolle (man kan også bare sette det i oppvaskkummen hvis plassen tillater det), og rørte lett om et par ganger. 

Og akkurat som når man skal lage pannekaker og vafler, så lønner det seg å la røra få svelle før steking. 

Brukte bare tre spiseskjeer frisk dill (siden jeg ikke er sååå glad i dillsmaken), og økte mengden muskat til en hel teskje. 

----------------------------

Dagens middag: Vet ikke, det er midten av desember og jeg er allerede matlei. Stor sannsynlighet for brødskive-fredag. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (2 timer siden):

Jeg hadde aldri laget slike kolokythokeftedes forut, så jeg fulgte denne oppskriften: https://www.seriouseats.com/kolokithokeftedes-greek-zucchini-fritters-with-tzatziki-recipe

Vil tro at en del av trikset ligger i å salte den revede zucchinien i minst en time og la den "renne" godt av seg.
Jeg blandet ei stor spiseskje havsalt med zucchinien, hadde det i et dørslag over en bolle (man kan også bare sette det i oppvaskkummen hvis plassen tillater det), og rørte lett om et par ganger. 

Og akkurat som når man skal lage pannekaker og vafler, så lønner det seg å la røra få svelle før steking. 

Brukte bare tre spiseskjeer frisk dill (siden jeg ikke er sååå glad i dillsmaken), og økte mengden muskat til en hel teskje. 

----------------------------

Dagens middag: Vet ikke, det er midten av desember og jeg er allerede matlei. Stor sannsynlighet for brødskive-fredag. 

Takk! De ser perfekte ut på bildet. Dessuten er jeg enig i at man godt kan redusere mengden dill.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (På 13.12.2024 den 14.32):

Underkjølt regn i morges så jeg fant ut at det var ikke verdt det å ut i butikken når jeg kan få til middag av det jeg har i huset. Blir en form for hyrdepai med kjøttdeig, rester av chorizo, rester av pastasaus og tilsvarende. Potetmoslokk av mandelpotet og diverse osterester på toppen. 

Rester I dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det Coop ferdigpizza, tynnbunnet, firkantet type. Ikke prøvd før. Trengte ekstra krydder, men ellers grei.

FQuOaWH2aaEBtpH3bBvm8V.jpg&f=1&nofb=1&ipt=4c90a6c87d5198e85678023291d234ddf0fc83b228dde2853392bd633dd81d67&ipo=images

Nå skal poteter straks settes på, og så blir det oppvarmede fårikålrester :spise:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer laget skrei og risotto med diverse tomater, halvparten risottoris og halvparten blomkålris.

Og dessert. Hjemmelaget konfekt fra samme mann:ninuskapus:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat bestående av:

64608420_meksikansk-kit_270g_ferdig-prep

og

th?id=OIP.XCeNkeWvttn6OtvxgnQklQHaJU%26pid=Api&f=1&ipt=b761d3994e5a43b8a1bc83b8248f6402d4a6e2e703ecf640c29d2fd10b30b63e&ipo=images

(3 oppklippede og godt stekte pølser blandet i salatmiksen, som kommer med tacochips, revet ost og dressing)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Konfiterte andelår, frites av mandelpoteter stekt i andefett i form under andelårene, dampede rosenkål, og hjemmelaget rødkål med revne epler, eplemost, balsamico, kanelstang og stjerneanis. En lagret rød bordeaux å drikke til.

Muligens litt julekaker og konfekt til dessert om en stund.

Anonymkode: ad006...80d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir soppgrateng og kirsebærpai.

(Avlyst festmiddag fordi vi er syke. Hadde handlet inn.. så stay tuned for ukas retter bestående av mye rosenkål, sopp og sellerirot😂)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...