Gå til innhold

Poenget med barnevogn tur?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn, men helt bortsett fra det praktiske med å frakte barnet fra A til Å uten bil, så er det jo det med sovingen, mors velvære (med mindre hun blir deprimert av å gå tur), men også å venne barnet til forskjellige lyder og sanseinntrykk, skulle jeg tro? Et barn som fra starten av opplever både rare lukter, hører barnelatter og bjeffing, biler, trailere og mopeder, sikkert treffer på folk som vil hilse på og som oppfører seg annerledes en mamma og pappa. Det må jo være en trygghet i det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den første tiden sov babyen min stort sett kun på biltur, oppå meg (eller pappaen) eller på trilletur.

Og det nyttet ikke å rugge på vognen - vi måtte gå.

Så for at hun skulle få seg litt søvn gikk vi tur, dessuten var det godt for meg å komme meg ut å bevege meg (hverdagen med liten baby kan faktisk bli ganske så stillesittende) pluss at det var nesten den eneste pausen jeg fikk i løpet av dagen(resten av dagen hadde jeg jo stort sett baby på armen eller puppen hele tiden)

Nå er hun 4 måneder og sover heldigvis uten stimuli også. Men når jeg pakker henne ned i vognen og ruller avgårde legger hun seg godt til rette i vogna med armene rett opp og nikoser seg :)

Det er grunn god nok for meg til å gå tur + at jeg er veldig glad i å gå tur og vandre rundt uten mål og mening :)

Skrevet

Går tur fordi det er babyens måte å være ute på. Dessuten er det deilig å komme seg ut og se noe annet en stueveggene. :P

Skrevet

Å trille tur for å lufte babyen er tull, for man kan jo bare sette vogna ute. Men å gå tur er hyggelig og man trenger jo litt mosjon. Blir ekstra god morsjon når man triller en vogn i oppoverbakke, så jeg ser poenget med det.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Å trille tur for å lufte babyen er tull, for man kan jo bare sette vogna ute.

:nei:

Skrevet (endret)

Jeg er en ekte ryggsekk- nordmann og elsker å gå turer :)

Jeg ble depresiv av å bare sette vogna utenfor for så å ikke komme meg ut selv hele dagen. Med førstemann så bodde vi i tredje uten heis, så da måtte jeg være ute så lenge han sov. Ofte i 2-3 timer. Jeg trillet en god tur, satt meg på en utekafe og koste meg veldig.

Vi er alle forskjellige, noen liker å strekke på bena i frisk luft, andre hater det.

Endret av Caramba
Skrevet

Jeg er en ekte ryggsekk- nordmann og elsker å gå turer :)

Jeg ble depresiv av å bare sette vogna utenfor for så å ikke komme meg ut selv hele dagen. Med førstemann så bodde vi i tredje uten heis, så da måtte jeg være ute så lenge han sov. Ofte i 2-3 timer. Jeg trillet en god tur, satt meg på en utekafe og koste meg veldig.

Vi er alle forskjellige, noen liker å strekke på bena i frisk luft, andre hater det.

det spørs hvor man bor da, jeg må gå i 2 timer med vogna (en vei) for å komme til den nærmeste cafe/butikk

Skrevet

Det er ikke alle som bor slik til at man kan sette fra seg vognen ute uten tilsyn.

For de fleste er trilleturene en kombinasjon av trim, og mulighet til å komme seg ut og opprettholde en følelse av normalitet i en hverdag der alt ellers dreier seg om gulp, bleieskift og såre pupper...

Det er klart at det kanskje kan være litt stusselig å bare tråkke rundt på asfalt, om man ikke da går på rulleskøyter, det gjorde jeg mye, hadde en skikkelig joggevogn med håndbrems, og dro av gårde med hund og barnevogn, enten på rulleskøyter, eller jeg lempet vogn, unge og bikkje i bilen og kjørte til skogen og gikk turer der.

selv om man bor slik til at man ikke kan gå til skogen, og man ikke har bil til å kjøre til mer spennende områder, så kan man ta buss eller trikk eller tog dit. Få meg seg noen andre å gå tur med og ha en skikkelig venninneprat etc. for meg oppleves det mye mer deprimerende å sitte stille og inne, enn å gå på tur, enten det er med barnevogn da ungene var så små, eller nå, når jeg rir og går på tur sammen med 13 år gamle unger...

Skrevet

Jeg er også opptatt av frisk luft og det er det venner sier til meg det er godt og får litt frisk luft men kan de ikke bare åpne vinduet da?

Hva faen skal en si til dette her da! Jeg går ikke å triller så mye tur enda siden jeg ikke har produsert et innhold til vogna enda. Men jeg går ut for å bevege meg, noe du må ha glemt litt i innlegget ditt. At noen liker å bevege seg også. :gjeiper:

Skrevet

Ikke alle synes det er deprimerende å gå tur (ingen jeg kjenner synes det, faktisk). Jeg synes det er koselig. Vi har fine turløyper her i nærheten. Mye fin natur å se på. Frisk luft. Kanskje jeg har med kamera og knipser litt både av baby og natur. Og så er det jo sunt for kroppen å røre på seg :)

Skrevet

Med fyrste barnet gjekk eg tur for at ungen skulle få sove. Andremann likte ikkje sove i vogn, så då trilla eg berre turar viss eg skulle noko.

Skrevet (endret)

Poenget med å trill på tur, er jo å bevege på flesket, og å få frisk luft både for mor/far og barn.

Frisk luft er viktig hver dag, det er derfor man bør sove med vindu på gløtt om natten, og å lufte ut huset hver dag.

Gammel luft stinker noe grusomt ...

Så er det vel koslig å komme seg ut en tur, og ikke bare sitte inne? Kanskje få noen solstråler på huden, selv om det er overskyet? Føle litt vind eller svak bris i håret?

Når barnet kan begynne å gå selv er det kjempeviktig å gå ut hver dag med barnet. Det må jo lære seg å gå i ulendt terreng og å finne balanse.

Har en nevø jeg pleide å gå på tur med noen ganger når han hadde nettopp lært å gå. Han syns det var kjempegøy!

De første gangene vi skulle gå oppover en bakke, tippet han bakover. Til slutt fant han balansen og kunne gå oppover bakker og nedover bakker uten problem.

Noe av det morsomste vi gjør er å kle på å regntøy fra topp til tå når det regner, og å gå ute i regnet og å hoppe i sølepytter.

Dette gjør jeg og vennene mine også noen ganger, altså, vi tar på oss regntøy og går tur i skogen eller marka/liten fjelltur og prater. Gir en liten lykkefølelse :)

Det er ikke normalt å sitte inne hver dag, det er normalt å gå iallfall en liten tur hver dag.

Jeg blir gal om jeg ikke får komme meg ut litt en dag. :danse:

Endret av meridian
Skrevet

Poenget med å trill på tur, er jo å bevege på flesket, og å få frisk luft både for mor/far og barn.

Frisk luft er viktig hver dag, det er derfor man bør sove med vindu på gløtt om natten, og å lufte ut huset hver dag.

Så er det vel koslig å komme seg ut en tur, og ikke bare sitte inne? Kanskje få noen solstråler på huden, selv om det er overskyet? Føle litt vind eller svak bris i håret?

Når barnet kan begynne å gå selv er det kjempeviktig å gå ut hver dag med barnet. Det må jo lære seg å gå i ulendt terreng og å finne balanse.

Har en nevø jeg pleide å gå på tur med noen ganger når han hadde nettopp lært å gå. Han syns det var kjempegøy!

De første gangene vi skulle gå oppover en bakke, tippet han bakover. Til slutt fant han balansen og kunne gå oppover bakker og nedover bakker uten problem.

Noe av det morsomste vi gjør er å kle på å regntøy fra topp til tå når det regner, og å gå ute i regnet og å hoppe i sølepytter.

Dette gjør jeg og vennene mine også noen ganger, altså, vi tar på oss regntøy og går tur i skogen eller marka/liten fjelltur og prater. Gir en liten lykkefølelse :)

Det er ikke normalt å sitte inne hver dag, det er normalt å gå iallfall en liten tur hver dag.

OT, men hva som er normalt er veldig forskjellig ;) Man MÅ ikke gå ut hver dag, selv om man har barn. Det er heller ikke nødvendig å gå ut på tur absolutt hver dag når barnet begynner å gå eller senere. Ofte, ja, men ikke hver dag.

Skrevet

jeg måtte være hjemme i 4 uker for noen år siden etter en operasjon. Påstår jeg er forsatt normal :popcorn:

Skrevet

Du er helt normal. Men så lager du vel ikke tråder hvor du ikke fatter og begriper at andre enn deg selv liker å gå tur. :)

Skrevet

Jeg forstår at en person som ikke ser meningen i å gå tur selv (noe jeg foressten ikke selv gjorde før heller, men da var jeg 12 år) kan ha problemer med å se meningen med å gå tur med barnevognen...

Men nå er det en gang slik at veldig mange mennesker faktisk liker å gå tur. Det er deilig å bevege seg, få frisk luft, bruke kalorier, se litt natur.

Ofte er det eneste trimmen som er anbefalt for barselkvinner også, for man er ofte i laber form etter en fødsel pga vonde sting, nedpress i underliv, dårlig form generelt etter svangerskap osv... Det er sunt for sjelen og komme seg litt ut. Og ofte er det eneste måte å komme seg ut med baby også. Mye lettere å ta en tur med vognen enn å måtte pakke med seg saker og ting og sette seg i bilen..(ikke har småttisene så godt av å sitte i bilseter heller)

Og babyen må jo få frisk luft...

De fleste er også temmelig motivert for å bli kvitt ekstrakiloene etter svangerskapet, og da nytter det ikke å sitte i sofaen og åpne vinduet. Man må faktisk ut å gå...

Skrevet

Tråden er ryddet.

Kråkesaks.

Skrevet

Jeg kommer nok til å prøve å gå tur så ofte som mulig. Dette for å gi barnet frisk luft (har ikke hage/terrasse/balkong), komme meg ut så jeg ikke blir værende hjemme 24-7 og for TRENINGENS DEL ikke minst! Jeg kommer til å bli sprø/depressiv om jeg skal sitte inne hele dagen gjennom vinteren.. Kan jo ikke lufte så det blir uteluft inne med en liten baby.. Da må han jo ha yttertøy på seg hele dagen, og strømregninga kommer til å bli helt hinsides etter stadig oppvarming. I tillegg vil jeg få rygg og nakkeproblemer av å ikke røre på meg.

Om du ikke er vant til å trene/bevege deg så mye ser jeg jo at det ikke er så interressant. Men for oss som trenger bevegelse for å trives i egen kropp/sinn er det nok mye mer viktig. Så her er det så langt en litt egoistisk side ved det. Men hver sine preferanser! :)

Skrevet (endret)

Dette innlegget var litt merkelig. Jeg hadde aldri sittet og lurt på HVORFOR folk går på tur. Det blir som å spørre "hvorfor trener du?" Hvorfor spiser du hvitost på brødskiva di?"...

Man går tur for å komme i form, for å komme seg ut av huset en gang i løpet av dagen hvertfall, det er deilig å gå tur når det er fint vær ute, for å få frisk luft og for å komme seg fra A til B. Man TRILLER tur fordi babyen ikke kan være alene hjemme mens man går tur ;) Ofte er dette den eneste måten å være i aktivitet når man har småbarn på slep, og de første ukene etter fødsel skal man ikke trene, men får lov å gå tur :)

Triller til og fra barnehagen to ganger om dagen, og hvis jeg ikke har andre planer, går jeg gjerne en lang tur i løpet av dagen også. Jeg synes det er fint å gå tur, og så hører jeg på lydbok mens jeg går :)

Endret av Arielle
Skrevet

Å trille tur for å lufte babyen er tull, for man kan jo bare sette vogna ute.

Du ville kanskje forlatt vogna og babyen i bakgården når du bor i fjerde etasje i en bygård i Oslo uten balkong...? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...