SmallTalk Skrevet 26. september 2010 #21 Skrevet 26. september 2010 Mulig jeg formulerte meg dårlig, men det var akkurat det jeg skulle frem til! Aha! Da beklager jeg.
Gjest knudsen Skrevet 26. september 2010 #22 Skrevet 26. september 2010 Jeg lager smoothie med kun frosne skogsbær og eplejuice. Det er kjempe godt og veldig enkelt. nammmm
Fanta Exotic Skrevet 26. september 2010 #23 Skrevet 26. september 2010 Når jeg lager smoothie skreller jeg først et eple i små biter og hiver det oppi blenderen med litt vann, til det blir helt jevnt. Så slenger jeg oppi banan og frosne bær! Det blir kjempegodt!
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #24 Skrevet 26. september 2010 Likevel, uansett hva dere skriver, så blir det hele anderledes fra en slankers perspektiv. Når en sjokomuffins og en smoothie er like fulle av karbohydrater, sukker og kalorier og gjør deg like fet, da velger man jo det man har mest lyst på? Jada jada, fem om dagen, smoothie gir næring, men som slanker spiser man ofte masse grønnsaker og salater uansett. Og når du har plass til et mellommåltid på 3-400 kalorier og 30 gram karbohydrater så er muffinsen svært fristende.
SmallTalk Skrevet 26. september 2010 #25 Skrevet 26. september 2010 Likevel, uansett hva dere skriver, så blir det hele anderledes fra en slankers perspektiv. Når en sjokomuffins og en smoothie er like fulle av karbohydrater, sukker og kalorier og gjør deg like fet, da velger man jo det man har mest lyst på? Jada jada, fem om dagen, smoothie gir næring, men som slanker spiser man ofte masse grønnsaker og salater uansett. Og når du har plass til et mellommåltid på 3-400 kalorier og 30 gram karbohydrater så er muffinsen svært fristende. Da har slankeren missforstått noe vesentlig. En muffins er ikke et mellommåltid! Et mellommåltid er noe som skal holde blodsukkeret oppe til neste hovedmåltid, ikke pushe det så mye at det detter ned igjen med en gang.
Pingting Skrevet 26. september 2010 #26 Skrevet 26. september 2010 Likevel, uansett hva dere skriver, så blir det hele anderledes fra en slankers perspektiv. Når en sjokomuffins og en smoothie er like fulle av karbohydrater, sukker og kalorier og gjør deg like fet, da velger man jo det man har mest lyst på? ...bortsett fra at en smoothie ofte inneholder mer fiber og har en lavere glykemisk verdi, slik at du er mett lengre og får en jevnere blodsukkerstigning - noe som igjen er bra for å kontrollere søtsuget.
Gjest Niema Skrevet 26. september 2010 #27 Skrevet 26. september 2010 Det dere som er så positive til smoothien ikke skjønner er hvordan godtesugne folk tenker... Altså med rundt 300 kalorier er smoothien et like kaloririkt måltid som en sjokolademuffins eller Giant-is. Og med alle karbohydratene og fruktsukkeret blir den også helt på lik linje med en muffins etc. Og når du har gått og lengtet etter en muffins, eller en sjokoladebolle i flere dager, og den smaker bedre enn smoothien, og du blir like fet av begge, SÅ VELGER DU MUFFINSEN! Se bort i fra at smoothien har mer næring, og metter mer, isolert sett er f.eks en is/bolle på narvesen og en smoothie to helt like varer når det kommer til hvor fetende det er. Skjønner dere nå? Jeg skjønner veldig godt tankegangen her Og jeg kan ikke se at det er noe galt i å gjøre det slik en gang i blant, så lenge det ikke er hver dag!
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #28 Skrevet 27. september 2010 Kan jeg komme med et spørsmål til dere? Noe jeg har lurt på en god stund? Hvis en halvliter smoothie med bær, frukt, yoghurt og juice inneholder ca 250 kalorier, hvor mye inneholder da en smoothie kjøpt på cafe med de ingrediensene PLUSS melis/sukker og litt iskrem og lignende "ekstra"? 400 kalorier? Kan det komme opp på 500? Altså grunnen til at jeg spør er at jeg drikker en smoothie på cafe ganske ofte, som er veldig god, og lurer på hvor mange kalorier den inneholder sånn cirka i verste fall (altså sett at de tilsetter mye usunt ekstra). Noen ideas?
Pingting Skrevet 27. september 2010 #29 Skrevet 27. september 2010 Jeg trodde liksom at de fleste café-smoothier bare var bær og frukt de og jeg? Jeg synes liksom ikke at de er noe søtere eller mer "fettete" enn de jeg lager hjemme selv. Det lureste du kan gjøre er uansett å spørre - er ikke sikkert de som jobber der vet hvor mange kalorier det er, men de bør vite hva som er i smoothiene. En iskremkule (jeg har forresten ALDRI hørt om noen som putter iskrem i smoothie) er ca. 100 kcal forteller Google meg, og to ss med sukker er ca 90 kcal. Kjører man på med sånt kommer man nok fort opp i 500 kcal ja.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2010 #30 Skrevet 27. september 2010 Jeg trodde liksom at de fleste café-smoothier bare var bær og frukt de og jeg? Sukker og fett er en billigere måte å sette smak på prduktet, enn frukt og bær, så det er mer økonomisk for kafeen å bruke slike ingredienser, og da er det naivt å tro at de ikke gjør det.
Pingting Skrevet 27. september 2010 #31 Skrevet 27. september 2010 Sukker og fett er en billigere måte å sette smak på prduktet, enn frukt og bær, så det er mer økonomisk for kafeen å bruke slike ingredienser, og da er det naivt å tro at de ikke gjør det. Nåja. Jeg vil tro at det er ganske lukrativt for cafeene/bakeriene å hive seg på sunnhetstrenden også, og kan de reklamere med at det er et sunnere alternativ så gjør de vel det. Det beste er vel uansett å gå på et sted hvor de lager smoothien til deg når du bestiller, da har du full kontroll på hva som er i den - enten du vil ha det ene eller det andre.
Rosenrød Skrevet 27. september 2010 #32 Skrevet 27. september 2010 Her i min by har jeg ALDRI sett at noen har puttet sukker/iskrem i smoothien! Og alle stedene her ser man at den lages, så det er lett å følge med på.
Atdetvar Skrevet 27. september 2010 #33 Skrevet 27. september 2010 Min daglige smoothie med 2dl helmelk, 2dl eplejuice, 2dl appelsinjuice, 1.5dl jordbær, banan og litt honning beløper seg på drøye 450kcal à 8,5g protein, 8gram fett og 77 gram karbohydrater. Super før trening.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #34 Skrevet 28. september 2010 Nåja. Jeg vil tro at det er ganske lukrativt for cafeene/bakeriene å hive seg på sunnhetstrenden også, og kan de reklamere med at det er et sunnere alternativ så gjør de vel det. Det beste er vel uansett å gå på et sted hvor de lager smoothien til deg når du bestiller, da har du full kontroll på hva som er i den - enten du vil ha det ene eller det andre. De kan vel både "hive seg på sunnhetstrenden" og reklamere med at de selger et sunnere alternativ OG SAMTIDIG putte melis og sukker i smoothien? Cafeene skjønner jo at de ikke bør skrive "Smoothie med melis" og at det lønner seg mer med "laget av deilige friske bær". Ikke uvanlig at velsmakende ting på cafeer er litt mer fetende enn de later til.
Pingting Skrevet 28. september 2010 #35 Skrevet 28. september 2010 De kan vel både "hive seg på sunnhetstrenden" og reklamere med at de selger et sunnere alternativ OG SAMTIDIG putte melis og sukker i smoothien? Cafeene skjønner jo at de ikke bør skrive "Smoothie med melis" og at det lønner seg mer med "laget av deilige friske bær". Ikke uvanlig at velsmakende ting på cafeer er litt mer fetende enn de later til. Selvfølgelig, men jeg har da også sett cafeer som reklamerer med "uten tilsatt sukker", "100% frukt og bær" etc., og det var de jeg refererte til. Hadde forøvrig vært interessant med en oversikt over hva de ulike cafeene/bakeriene putter i smoothiene sine. Jeg har sett et par tester i noen nettaviser, og der var det kun yoghurt, yoghurtis og honning som var nevnt. Men det kan jo ha like mye å gjøre med hvilke smoothier de valgte å ta med i testen. Noen bakeriansatte som vil komme med yrkeshemmeligheter?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #36 Skrevet 28. september 2010 Jeg har lest tråden og vil nå trekke noen konklusjoner ut av dette: 1. Smoothie er ok, så lenge man ikke går på lavkarbo 2. Smoothie på bakerier inneholder i verste fall 500 kalorier (kan fortsatt være et greit lite måltid, hvis resten av dagsinntaket er normalt) 3. Hvis man lager smoothie hjemme, kan man få en supergod smoothie (som er like deilig som f.eks iskrem) for rundt 200 kalorier, altså mindre fetende enn sjokolade og is fordi det pr. liter er mye mer kalorifattig. Enige?
SmallTalk Skrevet 28. september 2010 #37 Skrevet 28. september 2010 Jepp! Pluss at du kan legge til at: -Smoothie også kan regnes som "en om dagen". -Inneholder fiber og vitaminer.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2010 #38 Skrevet 28. september 2010 Jepp! Pluss at du kan legge til at: -Smoothie også kan regnes som "en om dagen". -Inneholder fiber og vitaminer. Det er vel flere enn en dersom smoothien inneholder f.eks. banan og en (eller) flere kiwier?
SmallTalk Skrevet 28. september 2010 #39 Skrevet 28. september 2010 Det er vel flere enn en dersom smoothien inneholder f.eks. banan og en (eller) flere kiwier? Nope. Ett kolli = en om dagen.
Gjest Coarvi Skrevet 28. september 2010 #40 Skrevet 28. september 2010 Nope. Ett kolli = en om dagen. Huh? Og hva er ett kolli?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå