Gå til innhold

Forsvar av Smoothie!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser her flere ganger at Smoothien blir dømt nedenom og ned for at det er fetende og har samme effekten som fløteis på kroppen.

Jeg mener folk overdriver, ihvertfall kalorimengden blir ofte "overvurdert" sterkt. Folk prater om smoothier man kjøper ute (de er vel ofte på rundt 300 ML) og at de inneholder 500 kalorier, noe jeg synes høres alt for mye ut.

Når jeg lager smoothi bruker jeg:

Halvt glass soyamelk - 40 kcal

Halvt glass juice - 50 kcal

En yoghurt - ca 50 kcal

150 gram jordbær - 50 kcal

Dette blir rundt 200 kalorier, og i mengde tilsvarer det "typisk smoothieglass", altså rundt 3-400 ML. Og det er virkelig ikke forferdelig. De fleste har vel plass i kaloribudsjettet til et mellommåltid på 200 kalorier?

Og ja, jeg vet at smoothiene man kjøper på cafè ofte er tilsatt både honning, iskrem og til og med sukker, men i en smoothie på 40 ML kan det umulig bli særlig mer enn 350 kalorier? Fortsatt ikke grusomt mye og jeg vil nok påstå at man like gjerne kan innta dette som to skiver grovbrød med pålegg eller knekkebrød.

Dette er bare mitt synspunkt. Poenget er at kalorimengden i smoothies er begrenset. Noen som er uenige/enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også lurt på hva folk putter i de smoothiene sine som inneholder like mye kalorier som en hel middag. Jeg lager smoothie av bær, en vaniljeyoghurt 0.0% og en klunk eplejuice - og kommer heller ikke over 200-250 kcal på et solid glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager smoothies har jeg :

1(kanskje 2) egg oppi

Bær (selvfølgelig)

Tyrkisk yoghurt

1 ss olje

Kanskje litt kremfløte

...ypperlig måltid for min del, hvis jeg ikke har mulighet for en bedre frokost!

Kanskje ikke den type smoothie som Grete Roede jubler over? Både olje og kremfløte i *sjokk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på hva folk putter i de smoothiene sine som inneholder like mye kalorier som en hel middag. Jeg lager smoothie av bær, en vaniljeyoghurt 0.0% og en klunk eplejuice - og kommer heller ikke over 200-250 kcal på et solid glass.

Ja nettopp! Det å lage en smoothie på 500 kalorier skal faktisk mye til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er fasinerende..

Skal ikke smoothies ovedsakelig lages av brukt og bær?

I frukt og bær er det veldig lite kalorier, men MASSE godt for kroppen..

Jeg driter langt i hvor mange kalorier jeg spiser hver dag. Helt seriøst.. Så lenge jeg vet at det jeg putter i meg er sunt og godt synes jeg det er viktigere enn å telle kalorier.

Dersom en spiser sunt (frukt/grønt/proteiner/gunstig fett/fullkorn osv..) skal det godt gjøres å få i seg altfor mange kalorier. Er vel egentlig i "drittmaten" kaloriene faktisk sitter..

Derfor spiser jeg en stoooooooor bolle med fruktsalat hver dag med goooooood samvittighet (samme som shoothie bare ikke most :gjeiper: )

Blenderen er uheldigvis godt i stykker :trist:

Endret av Charlie28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en smoothie skal består av frukt, litt jus og eventuelt litt youghurt og isbiter.

tar du is og gudene vet hva annet i er det en milkshake/dessert.

jeg tiner mine bær litt og bruker fersk appelsin eller kiwi som væskegrunnlag. eventuelt bittelitt juice, tilsvarende et halvt glass.

hvordan det blir samme energiinnhold som en sjokolade lurer jeg veldig på.

smoothien jeg kjøper i butikken inneholder halvparten juice og resten purè/fersk frukt.

null sukker utover det som evt er i juicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er smoothie en tykk fruktjuice. Man har oppi forskjellig frossen frukt/bær og en dæsj med youghurt i en blender og mikser det sammen. Dette er da virkelig ikke usunt!

Hva innbiler en del mennesker seg at smoothien egentlig er? En milkshake med fruktsmak?

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smoothie kan jo uansett regnes som et mellommåltid og man får i seg næringsstoffer, man kan faktisk føle seg mett osv. Og dette tatt i betrakning så er det jo mer lønnsomt å drikke en smoothie med 200 kcal enn å spise en liten muffins med 150 kcal :P Spiser du en muffins med litt mindre kcal så vil du sannsynligvis få behov for et mellommåltid i tillegg + at kroppen får lyst på mer usunne ting når den først får litt. Og da er man fort igang ogdet kan ofte føre til at man får i seg for mye i lengden:P

Man må jo tenke over HVA kaloriene inneholder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blenderen er uheldigvis godt i stykker :trist:

R.I.P. blenderen - men fruktsalat var jo en god løsning!

Desverre er det endel som fokuserer BARE på kaloritallet når de vurderer hva som er sunt og ikke. Man ser jo stadig sånne tråder som "Kan jeg ikke like gjerne spise iskrem istedet for smoothie så lenge det er like mange kalorier?". Synes det er litt trist at folk glemmer at smoothies inneholder en masse nyttige næringsstoffer.

Og ja, det er endel sukker i form av fruktsukker i smoothies. Det betyr ikke at det automatisk er usunt - det betyr bare at du ikke bør spise det i enorme mengder hvis du prøver å gå ned i vekt. Det kan fortsatt være en del av et sunt og sammensatt kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg kjøper Smoothie på cafe er det jo umulig å vite hvor mye kalorier det er i den? Enige? Kan jo godt være på 600 for alt jeg vet... Bær, banan, et eple, en yoghurt og litt juice pluss at de på spisesteder ofte kan ta oppi f.eks litt iskrem eller til og med et par skjeer sukker... Dere er enige i at vi da kommer over 500?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser smoothies som sunt, men jeg teller heller ikke kalorier.

Jeg bruker frosne bær samt banan og har i Biola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere som er så positive til smoothien ikke skjønner er hvordan godtesugne folk tenker... Altså med rundt 300 kalorier er smoothien et like kaloririkt måltid som en sjokolademuffins eller Giant-is. Og med alle karbohydratene og fruktsukkeret blir den også helt på lik linje med en muffins etc. Og når du har gått og lengtet etter en muffins, eller en sjokoladebolle i flere dager, og den smaker bedre enn smoothien, og du blir like fet av begge, SÅ VELGER DU MUFFINSEN!

Se bort i fra at smoothien har mer næring, og metter mer, isolert sett er f.eks en is/bolle på narvesen og en smoothie to helt like varer når det kommer til hvor fetende det er.

Skjønner dere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden liker jeg. Jeg blir så oppgitt over at frukt liksom skal være så forferdelig.

Om jeg drikker en smoothie med 200 kalorier skal jeg fortsatt klare å holde meg innenfor det antall kalorier jeg bør ha pr dag. Drikker jeg smoothie er det lettere å holde seg unna annet snop siden jeg får dekt søtbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere som er så positive til smoothien ikke skjønner er hvordan godtesugne folk tenker... Altså med rundt 300 kalorier er smoothien et like kaloririkt måltid som en sjokolademuffins eller Giant-is. Og med alle karbohydratene og fruktsukkeret blir den også helt på lik linje med en muffins etc. Og når du har gått og lengtet etter en muffins, eller en sjokoladebolle i flere dager, og den smaker bedre enn smoothien, og du blir like fet av begge, SÅ VELGER DU MUFFINSEN!

Se bort i fra at smoothien har mer næring, og metter mer, isolert sett er f.eks en is/bolle på narvesen og en smoothie to helt like varer når det kommer til hvor fetende det er.

Skjønner dere nå?

Si meg en ting... Hvor var du i heimkunnskapstimene på skolen? Du har hørt om at man skal spise 5 om dagen, ikke sant? Og at smoothien inngår i denne? Akkurat som et glass appesinjuice eller en posjon grønnsaker til middagen.

Jeg er en godtesugen person. Jeg er veldig glad i godteri, og jeg har ikke problemer med å unne meg noen sjokoladebiter daglig. Men jeg veit at dersom blodsukkeret mitt faller skremmende lavt, så blir sukkerkicket desto høyrer og behovet for sukker blir enda høyere og pga dette så prøver jeg å spise såpass regelmessig at jeg slipper dette.

Men når det er sagt, så er jeg faktisk så rar at jeg heller forsyner meg av en fruksalat fremfor et kakestykke dersom jeg er søtsugen, og jeg tar heller en bolle med bær enn en sjokoladeplate. Dette fordi det for min del smaker mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager smoothie lager jeg den noe slik som det her, det blir 3-4 porsjoner:

1 mango

en halv pose frosne bær av valgfri type

1 banan

eplejuice (uten sukker!) som nesten dekker de andre ingrediensene i blenderen.

Ok, noen kalorier er det jo, men det er jo frukt! Med mindre man drikker mange liter smoothie pr. dag er det da umulig skadelig, men inngår i 5 om dagen som noen andre her sier! Det får være måte på å bli hysterisk, alt med måte ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg tror at det kommer ut ifra at mange blander begrep "sunt" og "kalorifattig". Ikke alt som er sunt er kalorifattig. Ikke alt som kalorifattig er sunt. Smoothie er sunne, men kalorifattig er de ikke. Og ihvertfall ikke hvis man bruker ekstra søte frukt som banan og mango, og har litt yoghurt i tillegg. Så ja, man kan sikker si at det er mindre kalorier i en halv muffin eller en halv sjokolade, eller i et glass lett brus, men smoothie er utvilsomt sunnere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo si det på den måten at det er faktisk flere kalorier i et glass eplejuice enn i et glass Cola, men hvis man skal være sunn bør man velge eplejuicen fordi da får man i seg mer enn tomme kalorier ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo si det på den måten at det er faktisk flere kalorier i et glass eplejuice enn i et glass Cola, men hvis man skal være sunn bør man velge eplejuicen fordi da får man i seg mer enn tomme kalorier ... ;)

Men igjen, kalorier er jo faktisk ikke farlig så lenge det ikke blir altfor mange av dem iløpet av en dag. Det som er farlig er når man blir så hysterisk at man ikke kan drikke ett glass juice eller smoothie pga at det er kalorier i dem, og når man heller drikker cola pga færre kalorier.

Det mange ser ut til å glemme er at smoothie eller juice faktisk her en funksjon. Det inngår faktisk i 5 om dagen, og ikke minst så er innholdet sunt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, kalorier er jo faktisk ikke farlig så lenge det ikke blir altfor mange av dem iløpet av en dag. Det som er farlig er når man blir så hysterisk at man ikke kan drikke ett glass juice eller smoothie pga at det er kalorier i dem, og når man heller drikker cola pga færre kalorier.

Det mange ser ut til å glemme er at smoothie eller juice faktisk her en funksjon. Det inngår faktisk i 5 om dagen, og ikke minst så er innholdet sunt. :)

Mulig jeg formulerte meg dårlig, men det var akkurat det jeg skulle frem til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...