Gå til innhold

Energimassasje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For det første; det er ikke ett entydig og enkelt svar å gi på det du spør om. Det tar år av stuider å forstå det systemet med kanaler og energier som gir oss liv. Men i en forenklet form skal jeg forsøke å gi deg ett svar etter beste evne.

Det du kaller - og som er veldig vanlig å kalle disse lys-veiene - meridianer, er kanaler hvor energien går, i hele kroppen. Når det gjelder de kanalene som går over ryggen, så er det hovedsakelig - teknisk sett - urinblære og To Mo. Når man snakker om 'energimassasje' av kanalene på ryggen (deler av skuldrene har også tynntarmkanalen, samt at deler av nakken har i tillegg galleblærekanalen) betyr det å stimulerer/balansere den energien som går i disse kanalene.

Det er ikke dermed sagt at man har problemer med disse organene eller innvollene selv om de skulle ha godt av balansering, da systemet for energiene er langt mer komplekst ved at de forskjellige kanalene har sine koblings-kanaler, i tillegg til sine dype og overflatiske forbindelser.

Den reguleringen som foregår i en energimassasje er av en mer generell art og oppleves som ett 'boost' av energi og velvære i kropp og sinn. Det skal også sies at en massasje av denne sorten fungerer bra som forebyggende mot stress og sykdommer. Hvordan det måtte fungere kurativt, har jeg ikke kunnskap nok til å uttale meg om, da jeg ikke er utdannet 'energimassør'. Alt dette forutsetter selvfølgelig at den som utfører har kunnskap og kyndighet.

Ble du noe klokere? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kjanske litt klokere. Men er det slik at hvert punkt i ryggen styrer et bestemt omeråde ? Jeg hadde en massaje for en tid tilbake. Under høyere arm , nesten oppe ved armhulen var det kjempe vondt. Mannen som masserte meg sa at det gikk litt inn der. Jeg holdte på å hyle av smerte så jeg syntes ikke det var så veldig behaglig. Men han forklarte meg liksom aldri hvorfor akkurat det stedet var så veldig ømfintlig. Merkelige greier dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regulering av ubalanser, være seg med trykk eller nåler er sjelden behagelig i det det utføres, det er etter behandlingen at velvære kommer... :wink:

For å svare deg på spørsmålet ditt; ja, hvert punkt har sin funskjon, men man kan ikke si at det styrer forskjellige områder. Vet dette blir veldig diffust, men det er vanskelig å gi entydige svar på ett system som er såpass omfattende og komplekst.

Ja, det er rare greier :wink: og du behøver nødvendigvis ikke forstå alt dette heller... Gå heller med den følelsen du har med terapeuten din - om du føler han/hun kan sakene sine og hva slags effekt behandlingen har på deg. Det kalles vel å stole på, tror jeg... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...