Gå til innhold

Hvordan bli kvitt kattedoen?


Knøttet

Anbefalte innlegg

Jeg har to katter som er inne om natten og jeg to kattedoer. De har høye kanter/tak og jeg bruker Tidy Cat klumpesand. Ikke lukter det og det er svært lite sand som havner utenfor. Faktisk er det så lite at hvis man ikke takler det, så takler man vel ikke så mye annet av det som følger med å ha katt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, katten greier da å ikke ha kattedo eller kattedør, vel? Da jeg bodde hjemme og hadde katt hadde vi ingen av delene, og det gikk fint. Ingen jeg kjenner som har utekatt har do inne til den ...

Det er en gang, hvor han har mat, do og en plass å sove. Kvm vet jeg ikke.

Greier?

Du, da må du nesten forberede deg på illeluktende ekskrementer på gulvet dagen derpå altså. Må dem, så må dem.

Det er ikke alltid de gidder eller klarer å holde seg.

Jeg har en utekatt, og jeg har do inne til henne! :)

Skulle gjerne blitt kvitt kattedassen, men det er neimen ikke mulig siden hun får ikke lov til å være ute om natten.

(Er rev, gaupe, ulv, grevlinger, løse gærne nabohunder ute om natten her jeg bor).

Hun går løs i stua/i gangen/på kjøkkenet.

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt katten være ute om natten (så sant den er voksen), og så investert i et isolert kattehus som kan stå ute.

Det skal godt gjøres å klare å lage et kattehus som holder varmen i 30 minus altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og katter er ekstremt renslige, så det er veldig traumatisk for dem å måtte gjøre fra seg på gulvet. Jeg synes virkelig at når man har valgt å ha katt, har man også valgt det arbeidet som følger med, og det er i mine øyne en selvfølge at katten skal få lov å gå på do når den må. Og slippe å stenges ute om natten, klimaet i norge er ikke naturlig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noen løsning å både fjerne doen og kattens mulighet for å gå ut/si fra at den må ut. Dersom den skulle bli dårlig, eller den ikke klarer å holde seg lenge nok (katter har ikke alltid vett på å gjøre fra seg før de kommer inn om kvelden), blir det jo bare kjipt uten do...

Vår katt foretrakk å gjøre fra seg ute, men hadde alltid en kattedo stående - og den ble brukt av og til. Det er mulig den ville klart seg like fint uten (så lenge den hadde mulighet for å varsle oss om at den måtte ut - noe som ikke går om den er innestengt i et rom langt fra soverommet f eks... vi måtte lukke dører til de enkelte rommene om vinteren pga kaldt gammelt hus med dårlig planløsning, og da var alltid doen på det rommet katten sov), men da må vi jo også tåle å bli vekket midt på natta av tissetrengt pus. Jeg synes det blir veldig lite lukt når man bruker kvalitetsfor og -sand/perler, og om en har små barn kan en vel få plassert doen et sted barnet ikke når. Vi hadde heller ikke mulighet for å installere kattedør, da vi leide huset, fasaden var vernet og det ville blitt sykt kaldt i huset om kjellerdøra hadde måttet stå oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres å klare å lage et kattehus som holder varmen i 30 minus altså.

Ja, men hvor mange steder i Norge har 30 minus? Jeg kan ikke huske vi har hatt det her jeg bor noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men hvor mange steder i Norge har 30 minus? Jeg kan ikke huske vi har hatt det her jeg bor noen gang.

Om jeg ikke tar feil bor du på vestlandet? Mener å ha lest hvor du bor en gang, men vil ikke oute mer enn det.

Her hvor jeg bor, er det faktisk 30 minus, til og med om dagen. Da sier det seg selv at det er enda kaldere om vinteren. Og sånn er det i hele denne landsdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvor mange steder i Norge har 30 minus? Jeg kan ikke huske vi har hatt det her jeg bor noen gang.

Sist vinter var det faktisk så kalt flere steder i Norge. Jeg bor i Akershus og opplevde flere netter med 30 kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, om en skal lage et slikt kattehus, må en vel bygge det like bra som et vanlig hus. Med mye isolasjon osv.

Og varmeovn selvfølgelig.

Da er det kanskje litt lettere med en kattedo fra rema til.. Under hundrelappen :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan disiplinerer dere katten, hvis den driver og ødelegger ting enda? Og hvor gammel er den?

Her er vi "veldig strenge" med de tingene de ikke får lov til. Som i bunn og grunn er ikke lov å gå på bordene eller kjøkkenbenkene, og ikke lov til å klore andre steder enn pinnen. Når de gjør noe de ikke får lov til, sier jeg "nei pus!" med streng, litt høy stemme og knipser samtidig. De reagerer ikke på bare stemmen eller bare knipsing, de har lært seg at det er komboen som betyr at de gjør noe galt.

Mange bruker en sprayflaske med vann om ikke stemmebruk funker. Da får altså pusen en dusj med vann når den gjør noe galt. Men det som er viktig, er at pus IKKE ser at du sprayer den, for da forbinder den deg med straffen, og kan ende opp redd for deg. Gjerne kombiner med "nei pus" eller "fy" eller noe sånt.

For det er ikke normalt at en pus som blir overlatt til seg selv ødelegger alt rundt den altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser både over en katt som er innestengt eller utestengt om natten og ønsket om å kvitte seg med kattedo. Kattedør er helt klart det mest praktiske for dere og det beste for katten, da kan han komme og gå som han vil.

Jeg kan ikke svare for TS, men kan si at vi har kattedo inne+ katten inne på natten. Vet at katter er nattdyr og burde få være ute, men vi bor i et strøk med både rev og grevling+ er borte hele dagen på jobb, og da er det tryggere for katten å være ute om dagen slik jeg ser det... Pluss ser for meg at katten ville blitt rabiat skulle hun vært alene inne hele dagen fremfor natten hvor vi tross alt er der. Hun har leker å leke med også, så kjeder seg gjør hun ikke...

Kattedør skulle jeg veldig gjerne hatt, men vi leier, så kan ikke begynne å kutte eller bytte ut dører - kanskje gjelder dette også TS.

Så til TS: trenger du å kvitte deg med kattedoen? Er det pga lukt? isåfall kan det være lurt med kattedo som er overbygd og har kullfilter(dyrebutikker har ofte kampanjer på det hvor de er litt billigere enn vanlig)som ofte også er geniale på den måten at den består av tre deler; to sandbaljer+ ei sandsil som du bare kan løfte opp(ren sand blir igjen og bajs løftes ut)+ å bruke kattesand fra dyrebutikken. Sistnevnte er det også en del kampanjer på+ den klumper seg sånn at du trenger ikke skifte sand så ofte som ellers siden du bare kan plukke ut det som er av avføring og blir ikke noe dyrere enn matbutikksand på langsikt! :) Katten vår er veldig fornøyd ihvertfall. Om det er pga sandrot er det ganske enkel løsning: dørmatte foran kattedodøra som fanger opp det som setter seg i potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke nattdyr som mange tror, men skumringsdyr. De er aktive og klare for jakt om kvelden og om morgenen, mens på natten når det er helt mørkt vil de sove.

Dette har jeg merket godt selv. De kattene jeg har hatt har alltid vært mest aktive på morgen og kveld, helst i overgangen mellom lys og mørke. Dette kan likevel variere noe avhengig av året og når det blir mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke nattdyr som mange tror, men skumringsdyr. De er aktive og klare for jakt om kvelden og om morgenen, mens på natten når det er helt mørkt vil de sove.

Dette har jeg merket godt selv. De kattene jeg har hatt har alltid vært mest aktive på morgen og kveld, helst i overgangen mellom lys og mørke. Dette kan likevel variere noe avhengig av året og når det blir mørkt.

Jej! :D Da gjør vi jo det perfekt hjemme hos oss: Slipper henne ut i 6 tida og inn i 6 tida...Blir isoporhule på vinteren da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kattedør, det var den eneste løsninga for oss. Kattefrøkna vår hadde fint greid å holde seg inne om natta uten å tisse, men monsen vår flyr ut og inn et par-tre ganger i timen. Jeg holdt på å bli gal av å lukke døra opp og igjen, så jeg ga klar beskjed til mannen om at enten lagde han kattedør eller så kom jeg til å gjøre det selv, og da ville det bli stygt :lol: Vi har ei leilighet under vår, og hvis vi hadde stengt monsen vår ute om natta hadde han vekt naboen med mjauinga si. Jeg synes heller ikke det er forsvarlig å stenge katta ute om natta - og kattedo inne er en heslig greie når man har små barn.

Litt på sidelinjen - sønnen min (da 1,5 år) hadde greid å stenge kattedøra en morgen uten at jeg merka det. Vi dro på jobb, og da vi kom hjem maaange timer senere satt det en frossen og delvis nedsnødd liten kattepus under trappa vår. Katter er virkelig ikke skapt til å være ute i kulde og snøvær - jeg hadde dårlig samvittighet i ukesvis!

Ei hvit kattedør i ei hvit ytterdør er ikke stygt, det er utrolig greit, den er godt isolert (ingen trekk) og den bråker minimalt. Vinn-vinn - og ei ny ytterdør koster et par tusen. Hvis vi skal selge leiligheta er et par tusen et lite spytt i det store utgiftshavet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg skjønner ikke hvorfor kattedo inne er så stort problem, så lenge kattene er kastrerte og får bra fór. Min katt er utekatt og kan gjerne være ute i over et døgn (helt frivillig), til og med på vinteren. Hun forsvant i tre døgn i fjor vinter mens det var nærmere minus 20, men jeg mistenker jo at hun har søkt ly et sted, for hun virket ikke kald når hun kom inn. Jeg var helt hysterisk, men katta syntes visst jeg overreagerte når hun kom hjem og jeg tvangskoset henne med tårer i øynene... :fnise:

Til tross for at hun elsker å være ute, har jeg valgt å beholde kattedoen inne. Dette fordi hun noen ganger vil være inne (stygt vær eller hun bare er trøtt eller ute av form) og fordi katten kan bli syk og må holdes inne, og da vil jeg ikke at hun skal være avvent på kattedo. I tillegg pleier jeg å ha henne inne hvis jeg skal overnatte borte ei natt og det er vinterkulde ute. Jeg har aldri hatt problemer med lukt, og jeg har en helt ordinær plastkasse med standard klumpesand i.

Hvis du sliter med rampete og uvørne katter i voksen alder, har du nok vært litt for lite streng ja. Med kattunger i huset må man tåle litt svinn i inventaret, men voksne katter med nok stimulanse (jakt og lek) skal normalt ikke ødelegge ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...