Knøttet Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Hei. Dere som har katten inne om natta, hvordan gjør dere det om vinteren? Vi har hittil hatt katten i gangen (hvor han ikke kan ødelegge noe)om natta, hvor han har hatt doen og maten sin og en plass å sove. Nå har vi lyst til å bli kvitt kattedoen etterhvert, og lurer derfor på hvordan andre gjør det. Hva om katten må på do i løpet av natta og ikke kommer seg ut? Vi kan jo ha et vindu åpent ei stund fremover, men snart kommer vinteren og da blir det for kaldt ... For meg hadde løsningen vært en kattedør, men det er helt og holdent uaktuelt for mannen i huset ... Hvordan gjør dere andre det?!
Gjest Lille-pus Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Har alltid hatt minst en kattedo inne. Både med ute-inne-ute pus og selvsagt med inne-pus. Do-kassen ble ikke mye brukt av ute-inne-ute pusen, men var det sprengkaldt ute og full vinter med snø og et tosifret antall kuldegrader, så ville han ikke ut. Da brukte han do-kassen. Det var god plass til do-kassen så å ikke ha do-kasse var aldri et alternativ.
Cayenne Skrevet 28. september 2010 #3 Skrevet 28. september 2010 Vi gjør det sånn at kattene har en kattedo inne, så de kan gå på do når de vil. Mange katter liker ikke å gå på do ute på vinteren pga kulden. Er ikke så veldig behagelig for de, katter er ikke skapt for kulde.
MissMas Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Enten må dere ha kattedør, eller så må dere ha kattedo. Eller så må katten gå på gulvet Sånn er det bare. Men stenger dere katten deres inne i en gang om natten? Er det et lite rom?
camilie Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 Jeg har 4 katter og alle går ut om natten, tidligere da jeg bare hadde 2 hadde jeg begge inne om natten og ingen av dem gjorde fra seg inne heller. Hvis de til nøds måtte på do mjauet de veldig på døra så jeg våknet og kunne slippe dem ut. Jeg bare fjernet kattedoen. Men nå vil ikke min nye samboer ha noen av inne på natta, fordi de mjauer når de må på do og det forstyrrer nattesøvnen. Forståelig Så da går alle ut. Men jeg merker at etter jeg begynte å ha dem ute på natten går det ikke ann å ha en av dem inne en natt, for da våkner jeg til dritt i sofaen. Så det går vel på vanesak også er det vel forskjell fra katt til katt. Jeg hadde en katt som kun gjorde fra seg i sluk hvis han måtte gjøre fra seg inne. Også en annen som alltid pissa i samme hjørnet på kjøkkenet, men han har heldigvis flyttet seg til sofaen..
Auri Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 Jeg også stusser litt over at katten er stengt inne i en gang om natta... Hvor gammel er han? Om han ødelegger så mye, så er det deres displin som er manglende, og ikke noe katten bør lide under. Våre går fritt i leiligheten om natta. Eller dvs, de har tilgang til det, men de sover inne på soverommet sammen med oss hele natta. Og de ødelegger aldri noe lenger... De har vel egentlig aldri ødelagt noenting. Ellers så synes jeg ikke dere skal kvitte dere helt med kassa. Det er som noen andre sa, veldig ubehagelig for katter å gå på do ute om vinteren. Når jeg var liten hadde vi kattedør i sidedøra til garasjen, og do stående der inne. Funka supert for pus, som da hadde tilgang til ly og do til enhver tid når den var ute.
Perelandra Skrevet 30. september 2010 #7 Skrevet 30. september 2010 Jeg har 4 katter og alle går ut om natten, tidligere da jeg bare hadde 2 hadde jeg begge inne om natten og ingen av dem gjorde fra seg inne heller. Hvis de til nøds måtte på do mjauet de veldig på døra så jeg våknet og kunne slippe dem ut. Jeg bare fjernet kattedoen. Men nå vil ikke min nye samboer ha noen av inne på natta, fordi de mjauer når de må på do og det forstyrrer nattesøvnen. Forståelig Så da går alle ut. Men jeg merker at etter jeg begynte å ha dem ute på natten går det ikke ann å ha en av dem inne en natt, for da våkner jeg til dritt i sofaen. Så det går vel på vanesak også er det vel forskjell fra katt til katt. Jeg hadde en katt som kun gjorde fra seg i sluk hvis han måtte gjøre fra seg inne. Også en annen som alltid pissa i samme hjørnet på kjøkkenet, men han har heldigvis flyttet seg til sofaen.. Lar du kattende dine gå ute om natta hele året? Det er ikke bra om kattene dine må være ute hele natta i vinterkulda. Eller har de kanskje et uthus eller vedskjul de kan gå inn i?
Auri Skrevet 30. september 2010 #8 Skrevet 30. september 2010 Her hadde forresten aldri en mann fått bestemme over kattene mine *gal kattedame*
Perelandra Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Jeg lar Pus få bestemme selv om han vil være ute eller inne om natta, og derfor er det også selvsagt med kattedo inne. Han foretrekker å gjøre fra seg ute, så det er sjeldent han bruker doen inne, men det er likevel en sikkerhet å ha den. Når det er kaldt, regner eller blåser har han ikke lyst til å gå ut for å gå på do. (Det kan jeg veldig godt forstå...) Det er også en sikkerhet på dagtid å ha en kattedo inne. Da slipper jeg å lete etter pus når jeg skal ut, og engste meg for hvor han er. Jeg kan også være trygg i tilfelle jeg blir lengre borte enn planlagt.
Arkana Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 Jeg stusser både over en katt som er innestengt eller utestengt om natten og ønsket om å kvitte seg med kattedo. Kattedør er helt klart det mest praktiske for dere og det beste for katten, da kan han komme og gå som han vil. Uansett grunn mannen din har til å ikke ville ha kattedør synes jeg kattens ve og vel går foran. Jeg forstår heller ikke hvorfor dere vil bli kvitt kattedoen. Hvorfor skal katten tvinges til å gå på do ute uansett tid på døgnet, vær eller temperatur? Vi har to katter, hvor den ene er mye ute. Om sommeren går hun nesten utelukkende på do ute, men så lenge hun er inne går hun på do inne og hun er også bare inne om vinteren (frivillig, for kattedøren er alltid åpen) og går da på do inne. Hadde ikke falt meg inn å fjerne kattedoen og tvinge henne ut når hun må på do. Om dere ikke liker synet av kattedoen kan dere ha den på et rom dere ikke bruker eller f.eks. i en krok, eller dere kan skaffe dere en kattedo med lokk. Jeg må innrømme at jeg stusser litt over hvorfor folk har kjæledyr hvis de er så lite villige til å gjøre det som trengs for at katten skal ha et så godt liv som mulig. Å stenge katter ute fordi man ikke liker mjauing om natten og andre ting jeg har lest både her og i andre tråder gjør meg rett og slett litt sjokkert.
Knøttet Skrevet 30. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 30. september 2010 Enten må dere ha kattedør, eller så må dere ha kattedo. Eller så må katten gå på gulvet Sånn er det bare. Men stenger dere katten deres inne i en gang om natten? Er det et lite rom? Vel, katten greier da å ikke ha kattedo eller kattedør, vel? Da jeg bodde hjemme og hadde katt hadde vi ingen av delene, og det gikk fint. Ingen jeg kjenner som har utekatt har do inne til den ... Det er en gang, hvor han har mat, do og en plass å sove. Kvm vet jeg ikke. Jeg også stusser litt over at katten er stengt inne i en gang om natta... Hvor gammel er han? Om han ødelegger så mye, så er det deres displin som er manglende, og ikke noe katten bør lide under. Våre går fritt i leiligheten om natta. Eller dvs, de har tilgang til det, men de sover inne på soverommet sammen med oss hele natta. Og de ødelegger aldri noe lenger... De har vel egentlig aldri ødelagt noenting. Ellers så synes jeg ikke dere skal kvitte dere helt med kassa. Det er som noen andre sa, veldig ubehagelig for katter å gå på do ute om vinteren. Når jeg var liten hadde vi kattedør i sidedøra til garasjen, og do stående der inne. Funka supert for pus, som da hadde tilgang til ly og do til enhver tid når den var ute. Hvis det er vår disiplin som er manglende så får du fortelle meg hva som skal gjøres for at katten ikke river ned og klorer opp ting da, for vi har prøvd alt. Han har tilgang til ly på terrassen vår, hvor vi har tenkt på å sette doen. Jeg stusser både over en katt som er innestengt eller utestengt om natten og ønsket om å kvitte seg med kattedo. Kattedør er helt klart det mest praktiske for dere og det beste for katten, da kan han komme og gå som han vil. Uansett grunn mannen din har til å ikke ville ha kattedør synes jeg kattens ve og vel går foran. Jeg forstår heller ikke hvorfor dere vil bli kvitt kattedoen. Hvorfor skal katten tvinges til å gå på do ute uansett tid på døgnet, vær eller temperatur? Vi har to katter, hvor den ene er mye ute. Om sommeren går hun nesten utelukkende på do ute, men så lenge hun er inne går hun på do inne og hun er også bare inne om vinteren (frivillig, for kattedøren er alltid åpen) og går da på do inne. Hadde ikke falt meg inn å fjerne kattedoen og tvinge henne ut når hun må på do. Om dere ikke liker synet av kattedoen kan dere ha den på et rom dere ikke bruker eller f.eks. i en krok, eller dere kan skaffe dere en kattedo med lokk. Jeg må innrømme at jeg stusser litt over hvorfor folk har kjæledyr hvis de er så lite villige til å gjøre det som trengs for at katten skal ha et så godt liv som mulig. Å stenge katter ute fordi man ikke liker mjauing om natten og andre ting jeg har lest både her og i andre tråder gjør meg rett og slett litt sjokkert. Da får du komme og overbevise mannen, for han nekter plent på å skjære hull i døra for å få til en kattedør, jeg får ikke til å overbevise han. Hvorfor vi vil bli kattedoen? Den stinker, katta roter utover hele gulvet ... Og kattedoer lukter uansett om det er tak på de eller ikke ... Jeg tror ikke det går utover livskvaliteten hans om han ikke har do inne, så slutt å prøv at jeg skal få dårlig samvittighet. Jeg har selv hatt katt som aldri brukte kattedo, og jeg kjenner ingen med utekatt som har kattedo inne, så hvorfor det er så nødvendig skjønner jeg ikke.
Arkana Skrevet 30. september 2010 #13 Skrevet 30. september 2010 (endret) Må du ha kattedør i en dør da? Jeg ville også ønsket å unngå å lage hull i en dør, men er det eneste løsning så går jo det også. Katt skal man da ha lenge. Det går jo an å se seg om etter en annen løsning. Vi har f.eks. valgt å bruke et av vinduene i kjellerstua. Vi hektet hele vinduet av hengslene (det er dermed helt og kan settes inn igjen når som helst), og byttet det med en plate som vi satte kattedøren inn i (og isolerte rundt). Det fungerer utmerket. Siden kattedøren nå er høyt oppe på veggen laget vi en liten trapp av hyller. Forøvrig har alle våre katter, som også har vært utekatter, hatt kattedo. Det er da helt naturlig å gi dem et alternativ til å gå på do utendørs. Som sagt har vi to katter, som i all hovedsak går på do inne, og vi har ingen problemer med lukt. Tror nok du bør prøve noen andre typer kattesand. Det finnes også kattesand for de som har flere katter, men jeg synes f.eks. de vanlige til EverClean eller MegaCats fra Handlers er nok. Bruker du sand som ikke er klumpesand vil det lukte betydelig mer. Noen katter roter helt klart mer med sanden enn andre. Har dere kattedo med lokk er mye av rotet unngått, da kaster ikke katten sanden utover når den skal dekke over. Det går også an å ha en liten matte rett utenfor luka til kattedoen slik at sanden som evt sitter på potene blir værende igjen. Og det finnes dessuten kattesand med større korn som ikke så lett blir dratt utover av kattepoter. Det er med andre ord mye man kan prøve. Endret 30. september 2010 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #14 Skrevet 30. september 2010 Jeg tror ikke det går utover livskvaliteten hans om han ikke har do inne Jo, det gjør det faktisk, for katter i norge bor i et klima de ikke hører hjemme. Og når dere heller ikke vil la katten gå inn og ut nøyaktig som den vil, blir resultatet at dere tvinger den til å holde seg i timesvis om han må på do om natten eller når dere ikke er hjemme. Vet ikke om du hadde likt det selv..?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2010 #15 Skrevet 30. september 2010 For meg er det en selvfølge at katten har do inne. Jeg har to katter og begge ELSKER å være ute. Likevel er de inne stort sett hver natt, og ikke minst foretrekker jeg å ha dem inne om vi skal være borte over flere timer. Da er det en selvfølge at de har do tilgjengelig. Nå er det utrolig sjelden den brukes i sommermånedene (har vel kun skjedd et par ganger i sommer, da den ene katten hadde "husarrest" etter dyrlegebesøk), men om vinteren er den stadig i bruk. Jeg tvinger ikke kattene ut i minusgrader og skavler med snø for å gjøre fra seg. Kattedoen er i huset står på badet, har en variant med "tak". Bruker Everclean Less Track, det blir litt sand utenfor men ikke verre enn at jeg går over med håndstøvsuger utenom vanlig husvask. Lukter heller ingenting, avføring fjerner jeg med en gang mens tisseklumper fjernes jevnlig (som regel en gang om dagen om vinteren). Jeg må også si jeg er litt overrasket over spørsmålet ditt, ts. For meg høres det veldig rart ut å både fjerne kattedo og ikke minst stenge inn katten på et rom om natten. Mine to går løse i huset, og ja - jeg må som regel opp en gang i løpet av natten for å slippe ut eller inn (vi har dessverre ikke kattedør i nåværende bolig) men sånn er det å være katteeier....
Perelandra Skrevet 30. september 2010 #16 Skrevet 30. september 2010 En kattedo trenger ikke lukte sterkt hvis sanden blir skiftet ofte og klumpene med avføring blir tatt ut hver dag. Hvis avføringen lukter ille, kan det komme av at katten ikke tåler fôret den spiser. Billig kattemat fra dagligvarebutikker kan lett gi løs mage, og igjen gjøre at avføringen lukter ekstra vondt. Dette har jeg selv erfart.
Aurora M. Skrevet 30. september 2010 #17 Skrevet 30. september 2010 Hvis avføringen lukter ille, kan det komme av at katten ikke tåler fôret den spiser. Billig kattemat fra dagligvarebutikker kan lett gi løs mage, og igjen gjøre at avføringen lukter ekstra vondt. Dette har jeg selv erfart. Dette er helt riktig. Foret er helt avgjørende både når det gjelder lukt og konsistens på avføringen. Selv har jeg hatt utekatter et helt liv, og har alltid hatt kasse til dem inne. Kuldegrader ute, litt sjaber form en dag, og katten foretrekker å gå på do inne. Jeg har aldri hatt problemer med verken lukt eller rot rundt kassa. Tror mange også bruker en kasse med for lave kanter. Ikke alltid de kattedoene en får kjøpt er det beste. Akkurat nå har jeg en sånn stablekasse av plast med høye kanter. Pusina mi er stor nok til å hoppe oppi der uten problem, og når jeg har fosterhjemskatter som er mindre, lager jeg helt enkelt en liten "trapp" som de kan gå opp på. Hvis kattene får kvalitetsfor og en renser kassa ofte nok, blir det ikke lukt. Fikk ikke med meg hvor gamle kattene til TS er, men hvis de er voksne, synes jeg det er merkelig at de skal drive og herje og ødelegge ting om natten. Har ikke tall på hvor mange katter som har vært innom her, men de eneste gangene det kan gå en blomsterpotte eller to er når jeg har kattunger. Jeg har ikke mulighet til å ha katteluke her jeg bor nå, men om jeg hadde hatt det, hadde jeg glatt skåret hull i døra og satt inn en samme hva en mann ville ha sagt. Så det så.
Arkana Skrevet 1. oktober 2010 #18 Skrevet 1. oktober 2010 Hvis kattene får kvalitetsfor og en renser kassa ofte nok, blir det ikke lukt. Veldig sant. Kattene vår får kvalitetfôr fra dyrlegen og vi renser kattedoen hver dag, og til tross for to katter er vi da ikke plaget med lukt. :-)
Tabris Skrevet 1. oktober 2010 #19 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg ville latt katten være ute om natten (så sant den er voksen), og så investert i et isolert kattehus som kan stå ute.
camilie Skrevet 1. oktober 2010 #20 Skrevet 1. oktober 2010 Lar du kattende dine gå ute om natta hele året? Det er ikke bra om kattene dine må være ute hele natta i vinterkulda. Eller har de kanskje et uthus eller vedskjul de kan gå inn i? Om vintern har jeg kattedo inne, men det er ofte de vil ut uansett. Når de vil inn skraper de på soveromsvindu så jeg våkner og slipper dem inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå