Gå til innhold

- Internett vil bli borte i månedsvis i 2013


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10027420

Tenk på følgene av en solstorm som slår ut strøm og data i hele Europa i flere måneder. Det vil stoppe all produksjon, transport, datakommunikasjon, sikkerhetssystemer osv., og vi vil kanskje bli satt 100 år tilbake i tid på kort tid.

Hvordan kan vi forberede oss på å takle en slik hendelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være ærlig om strømmen forsvinner er ikke internett det jeg vil bry meg om forsvinner.

Men selvfølgelig vi kan jo fint overleve uten strøm. Man overlevde i mange tusen ja millioner av år uten strøm. Så vi skal nok greie noen måneder uten det. Selvom det kanskje vil være veldig merkelig og uvant for oss som er vant med og ha strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk dette er ganske spennende jeg. Hadde vært gøy å se hvordan vi hadde taklet en så stor og brå forandring i hverdagen. Vi måtte tatt hesten til butikken! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns faktisk dette er ganske spennende jeg. Hadde vært gøy å se hvordan vi hadde taklet en så stor og brå forandring i hverdagen. Vi måtte tatt hesten til butikken! :ler:

Men butikken hadde jo ikke virket uten strøm, iallefall ikke i første omgang :gjeiper:

Og så håper jeg at det skjer om sommeren.

Endret av Ella_Grey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men butikken hadde jo ikke virket uten strøm, iallefall ikke i første omgang :gjeiper:

Og så håper jeg at det skjer om sommeren.

Vi har kun varme fra strøm. Så jeg håper også det skjer på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at strømmen skal forsvinne, vil det ha store konsekvenser for alt, egentlig ... ikke at det gjør meg noe. Jeg er utrustet med stormkjøkken, og så lenge vi har rent vann, og tørket frukt og nøtter - skal vi nok overleve en stund.

Det værste er nok maten ... for "ingen" har noe kunnskap om hvordan vi skal oppbevare maten når vi ikke har kjøleskap eller fryseboks.

Heldigvis har jeg en tante som bor på gård på fjellet, så jeg flykter nok dit :) Så graver vi oss nok et kjølerom i jorda, tror det var sånn de gjorde det i gamledager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Giddet ikke lese på linken, fikk det med meg på radioen)

Det vil få større følger enn at "strømmen bare forsvinner en stund". Hvis den solstormen slår til skikkelig, vil all infrastruktur som har med kommunikasjon å gjøre slås ut. Bankene (både minibanker, nettbanker og "gammeldagse" banker, vil være nede (sørg for å omsette alle fondene/aksjene/BSU/pensjonssparing til ett lass kontanter i madrassa [blir det langvarig vil finansnæringen verden over bryte sammen på en helt annen måte enn hittil!]), dagligvarebutikker vil gå tomme for matvarer(datanettverket for å bestille inn nye varer vil være nede), telefonnettet vil være nede (lykke til med få tak i ambulanse uten hverken mobil eller fast-telefon [for sikkerhets skyld har de fleste idag kuttet ut den mer driftssikre analoge fast-telefonen], sannsynligvis også gassnett (for de som er så heldige å ha gasspeis innstallert), varmepumper virker jævlig dårlig uten strøm (har du ikke vedovn vil sannsynligvis både du og vannrørene bånnfryse om dette inntreffer på vinteren - dermed vil du få problemer med å skaffe vann, sannsynligvis vil mange vannverk få problemer med å levere vann til de som har åpne vannrør også, ikke alle vannrørnett baserer seg på at vannet renner av seg selv, man bruker en hel del pumper i vannnettet), det eneste kommunikasjonsmiddelet som er igjen, er kjøretøy av forskjellige slag, men de trenger drivstoff.. auda, intet drivstoff heller, (bensinstasjoner bruker ikke manuelle håndpumper for å gi bensin el. diesel til bilen din, så vidt jeg vet, tankbiler som distribuerer drivstoff vil møte på samme problemet, men i en alvorligere grad [prøv å forestill deg en manuell håndpumpe som skal fylle en tankbil fra ett tankanlegg, for ikke å snakke om håndpumpen på tankbåten som skal fylle tankanlegget.])

osv osv

..jeg tar kanskje litt hardt i nå, men det er utrolig hvor lett folk tar for gitt at vi vil klare oss greit uten noen kommunikasjonsnettverk (internett er bare en liiiten del av dem), og enda viktigere, strøm. Vi vil nok klare oss, vi overlevde før "strømalderen", men det vil ikke gå greit, vil vil i praksis få en unntakstilstand.. ! Jeg håper strømnettet vårt er mer robust enn jeg frykter, men.. jeg er litt bekymret, ja. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du stå ved den påstanden?

Altså i følge deg ingen tvil om at internett vil bli borte i månedsvis i 2013. Mens de fleste andre "forståsegpåere" sier det er en risiko...

Uansett, internett er det minste jeg bekymrer meg for.

Dersom elektrisiteten blir borte i lange perioder - først da snakker vi store problemer samfunnsmessig. I praksis vil det aller meste stoppe helt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det skjer i slutten av september og oktober i så tifelle. Da er det kaldt nok til å oppbevare noe mat nattestid på utsiden, vannet fryser ikke og jeg forgår ikke av varme om jeg lager mat på vedovnen. Vi har og sykler som er fullt brukandes...men, det hadde vert spennende å se om nabolaget hadde slått seg sammen og samarbeidet om mat, vann og andre livsvitige ting.

En positv ting da; ingen strøm, ingen regninger som kan kreves inn :)

(..sånn borts fra at lønna ikke kommer inn heller da, kremt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kjære, det fins da nød-aggregat som går på bensin...

Butikker o.lign kan fint holde åpent når man får startet dette.

Jeg tror ikke det blir noe problem at det ikke er strøm ,jeg tror det blir et problem når folk ikke kan få tak i pengene de har i banken fordi datasystemene er nede... Det er nettet en nødvendighet.

Og det er en risiko for at folk begynner å plyndre i byene, fordi ting forandrer seg over natten og det blir unntakstilstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du stå ved den påstanden?

Altså i følge deg ingen tvil om at internett vil bli borte i månedsvis i 2013. Mens de fleste andre "forståsegpåere" sier det er en risiko...

Uansett, internett er det minste jeg bekymrer meg for.

Dersom elektrisiteten blir borte i lange perioder - først da snakker vi store problemer samfunnsmessig. I praksis vil det aller meste stoppe helt opp.

Har jeg skrevet noe sted at jeg sitter med fasiten? Jeg skrev "Hvis den solstormen slår til skikkelig", og jeg la også til at jeg kanskje tok litt hardt i.

Men, sola er visstnok på etterskudd i syklusen. Vi har ikke hatt ett stort utbrudd siden midten av 80 tallet,og vi er visstnok på etterskudd med "århundrets solstorm" også (disse tingene følger noenlunde forutsigelige sykluser).

Det er noen eksempler på at solstormer har lagd trøbbel nede på landjorda, i 1989 førte en solstorm til at en haug transformatorer i tilførselsnettet ble sprengt i Canada, 6 mill mistet strømmen i 9 timer. Områder i Sverige fikk en lignende smell. Denne var liten i forhold til solstormen i 1859, den gangen var det ingen høyspentmaster noe sted (dette var før vekselstrøm var kommet ibruk), så det var bare telegraflinjene som gnistret. Hvor mye vil slå gnister denne gangen.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

varmepumper virker jævlig dårlig uten strøm (har du ikke vedovn vil sannsynligvis både du og vannrørene bånnfryse om dette inntreffer på vinteren - dermed vil du få problemer med å skaffe vann

Vi har vedovn og bruker ikke annet i løpet av vinteren fordi strømprisene er så høye. Og vannet bånnfryser allerede iløpet av vinteren så der er jeg ikke så bekymret :fnise:

(Jeg vil egentlig ikke inn i denne diskusjonen, men tenkte vi måtte være litt positive også :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Uansett, internett er det minste jeg bekymrer meg for.

Dersom elektrisiteten blir borte i lange perioder - først da snakker vi store problemer samfunnsmessig. I praksis vil det aller meste stoppe helt opp.

Ikke undervurder internett. Det er utrolig mange tjenester i dagens samfunn som er avhengig av det. Alt fra store super-tankere med tonnevis av varer, til den lokale joker-sjappa vil ha logistikk-problemer. Det vil skape en serie med forsinkelser, og det blir jo i tillegg tungvindt å gå til banken og hente ut penger manuelt. Etterhvert vil jo de også få problemer, for de har jo selvsagt ikke nok penger hvis alle skulle tatt ut flere tusen på én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men kjære, det fins da nød-aggregat som går på bensin...

Butikker o.lign kan fint holde åpent når man får startet dette.

Jeg tror ikke det blir noe problem at det ikke er strøm ,jeg tror det blir et problem når folk ikke kan få tak i pengene de har i banken fordi datasystemene er nede... Det er nettet en nødvendighet.

Og det er en risiko for at folk begynner å plyndre i byene, fordi ting forandrer seg over natten og det blir unntakstilstand...

Såklart! Men det forutsetter at man får tak i drivstoff! En stor del av leverandørkjeden for drivstoff, er avhengig av elektriske pumper. Hvis det går hardt ut over strømnett, og ting tar lang tid å fikse, så går man etterhvert tom for drivstoff som skal drive alle strømgeneratorene.

Kommentaren din om at "tror ikke det blir noe problem at det ikke er strøm" men heller "det blir et problem når folk ikke kan få tak i pengene de har i banken fordi datasystemene er nede" er veldig rar. Hva tror du datasystemene drives av.. luft og kjærlighet?

Men.. bare for å tydeliggjøre det en gang til, jeg har tatt den helt ut, sannsynligvis vil vi ikke få annet enn kortvarige problemer, sannsynligvis..

..men det er lov å tenke litt over det moderne samfunnets sårbarhet. Derfor setter jeg ting på spissen osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa jeg har jo lenge kunne tenkt meg å vært med på farmen bare for å oppleve hvordan det var for hundre år siden :P Vi får se hvordan det blir, kan hende det skjer og da må vi nå bare klare oss som best vi kan, men igjen, de var jo svært bekymret for overgangen til 2000, og da skjedde jo ingenting :P Går sikkert helt greit for normalt friske personer, men det med helsevesen bekymrer meg litt. Ikke kunne ringe 113 osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke undervurder internett. Det er utrolig mange tjenester i dagens samfunn som er avhengig av det. Alt fra store super-tankere med tonnevis av varer, til den lokale joker-sjappa vil ha logistikk-problemer. Det vil skape en serie med forsinkelser, og det blir jo i tillegg tungvindt å gå til banken og hente ut penger manuelt. Etterhvert vil jo de også få problemer, for de har jo selvsagt ikke nok penger hvis alle skulle tatt ut flere tusen på én gang.

Ikke sant.. ? Dessuten ser vi en trend mot at stadig mer kommunikasjon flyttes over til datanettverk. Rekk opp hånda alle her som har fasttelefon via en god gammel analog, eller ISDN line? Sistnevnte trend er enda verre i bedriftene. Før hadde man ihvertfall en telefon som funket, når nettet datt ut. Nå river nettet med seg den også..

Vi får håpe folk har sett Independence Day, der kommuniserte man med morsekode via kortbølgeradio..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker kommer til å gå tomme, så vi må skaffe maten selv. All transport av varer vil stoppe opp uten strøm. Det blir umulig å skaffe nok drivstoff til dieselaggregatene - bensinstasjonene kommer til å gå tomme også.

Uten dieselaggregater, ingen informasjon fra myndighetene, annet enn jungeltelegrafen og en utroper på torget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...