Kara W Skrevet 23. september 2010 #1 Skrevet 23. september 2010 Jeg har et barn i barnehage, mens jeg er hjemme med baby. Jeg har sagt til barnehagen at dersom de trenger en ekstra voksen en dag, er det bare å si ifra. Jeg stiller gjerne opp. Når jeg hentet idag fikk jeg vite at turen som var planlagt ble avlyst fordi de var for få voksne. Så da lurte jeg på om de ikke hadde tatt tilbudet mitt seriøst. Er det slik at barnehagene helst ikke vil ha foreldre der? Er det slik at det må være "kvalifiserte ansatte" med på tur, eller kan hvem som helst stille opp? Jeg skjønner jo at jeg ikke kan erstatte en ansatt som kjenner barna og alle rutinene, men jeg synes det er synd når de må avlyse noe som barna kanskje har gledet seg til. Noen som jobber i barnehagen og vet noe om rutiner rundt slikt?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #2 Skrevet 23. september 2010 Tja jeg søkte på jobb som assistent i barnehage som 18åring. Noen mnder senere ringer de og hører om jeg kan komme å jobbe med en gang pga sykefravær. Uten et intervju eller noe som helst erfaring. Så ser ikke problemet med at foreldre kan være med og hjelpe til en dag.
Rødtoppen86 Skrevet 23. september 2010 #3 Skrevet 23. september 2010 Problemet er vel barnet til denne forelderen og hvordan det vil være hvis det er en forelder der. Noen barn vil bare klenge på moren sin, så det ikke blir så enkelt å hjelpe til. Andre barn kan være helt greie selv om foreldre er der. Ellers så er det litt, hm, hvordan skal man si det, småskummelt å ha foreldre i barnehagen. Man føler seg på en måte overvåket, redd for å gjøre noe foreldrene ikke setter pris på som feks å "kjefte" på barn hvis de gjør noe galt. Jeg blir iallefall stresset av å ha foreldre på jobben min selv om de er verdens greieste.
Gjest Leah Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 Jeg jobber i bhg. Nå har det seg slik at foreldre er forskjellige, og barn er forskjellige. Det hender vi har med en forelder eller to når vi er på turer for at de skal hjelpe oss med barna. På turer liker vi å være mest mulig voksne- men ikke for enhver pris. Noen mødre fungerer det bra å ha med, og vi føler vi får god hjelp. De har et foruftig syn på barna og barneoppdragelse. Vi hadde engang med en mor på en tur. Dessverre førte dette til at barnet hennes ble ordntlig trassig, vill og ulydig. Moren slet med barnet sitt, eller snarere hun lot barnet drive på,altså snakket nesten ikke til det. Selvfølgelig hjalp det da ikke at noen av personalet prøvde å snakke til dette barnet fordi moren jo var med. Oppførselen smittet over på noen av de andre barna og turen ble mer slitsom enn forventet. Dette barnet oppførte seg alltid eksemplarisk når foreldrene ikke var til stedet. Denne moren ble aldri mer spurt om å hjelpe til. Og så har vi mor/far som er med på tur med bhg. På ferjekaja tar foreldrene med barne sitt i kiosken og "snoper".De barna som ikke har med mor/far, og blir passet av personalet får ikke engang lov å gå ut av bussen, og iallefall ikke gå på kiosken og "snope", dette er av sikkerhets messige grunner(kan falle i sjøen, kan bli påkjørt) personalet kan ikke kjøpe godterier til 16 andre barn. Vi har dessuten fokus på sunt kosthold. Vi vurderer alltid nøye hvilke foreldre vi ber om hjelp. Noen barn blir nemlig helt "rabiat" om mor/ far er i nærheten. Jeg vet ikke hvorfor TS ikke ble spurt om å bli med på turen, kanskje de glemte å spørre? Kanskje de hadde en annen svært god grunn. Men tilby deg igjen neste gang.
Gjest wild bird Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Det er i utgangspunktet positivt med foreldre som tilbyr seg å stille opp. Det viser at de er engasjerte og gjerne vil yte litt ekstra for barnet sitt. Dilemmaet oppstår fordi foreldrene da gjerne får innsyn i ting de helst ikke skal vite for mye om, nemlig de andre barna. Det er streng taushetsplikt i barnehagen, og det er det god grunn til. Mange barn har egne opplegg, spesielle hensyn som skal tas, atferdsvansker osv. Når foreldre kommer inn og skal hjelpe til, ser og hører de ting som er taushetsbelagt, og det er ikke heldig. Derfor tror jeg ikke barnehagen har glemt at du har tilbydt deg å hjelpe. Det handler mer om at det kan oppstå situasjoner som er vanskelig for personalet å takle når det er foreldre i nærheten.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Tausetsplikt var det første jeg tenkte. Du må hvertfall undertegne taushetserklæring om du skal inn som vikar/hjelp. Det kan være problematisk dersom det f.eks er spesielle behov i barnegruppen som er under utredning etc. Det er svært uheldig om foreldre får innsikt i taushetsbelagt informasjon, kanskje noe som dukker opp i en del hverdagssituasjoner eller i uforutsigbare situasjoner (som f.eks en tur kan oppleves for noen barn). Eller kanskje det er noen som opplever det som problematisk at noen begynner å blande foreldre-ansatt roller? Hos oss har vi hatt mye flott hjelp fra foreldre, både i hverdags- og tursituasjoner men det er mange hensyn å ta. Noen ganger passer det med foreldrehjelp, andre ganger vurderes det til at det er uheldig for et barn at andres foreldre er tilstede.
Gjest wild bird Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Må bare legge til at taushetsplikten ikke gjelder kun i forhold til barna, men også i forhold til personalet. Det er ikke ønskelig at foreldrene skal få kjennskap til ting som har med de ansatte å gjøre. Som f.eks hvorfor folk er sykmeldte, omrokkeringer i personalet osv.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Jeg gikk arbeidsledig når sønnen min gikk i barnehage, og da ble jeg faktisk spurt av styrer om de kunne ringe meg hvis de ble trengte folk en dag. Hvis man skriver under taushetserklæring kan jeg ikke helt forstå hva problemet er jeg da.
Miss Puddel Skrevet 23. september 2010 #9 Skrevet 23. september 2010 må smile litt av det med at man ikke vil at foreldre skal vite om forholdene i barnehagen etc. jeg kommer fra et så lite sted at om det skulle være slik at de ansatte måtte ha barna i en annen barnehage, fordi man ikke skulle ha insyn i hverandres familie etc hadde man fått problemer... Man får skrive under på tauhetsplikt skjemaer og bruke sunn fornuft. når det gjelder TS og hvorfor de ikke spurte deg, så er det mulig at de ikke har tatt henvendelsen din helt seriøst, kanskje du burde skrive en formell søknad om at du kan være tilkallingsvikar så de har det skriftlig?
Frøken Blå Skrevet 23. september 2010 #10 Skrevet 23. september 2010 Du sier du er hjemme med en baby, ts. Hvor skal babyen være hvis du skal hjelpe til i barnehagen? Har du andre som kan passe den, eller må du ta den med? Hvis barnehagen tenker at du kanskje må ha babyen med deg så ser de muligens for seg at du ikke blir istand til å bidra så mye overfor de andre barna. Hvis du har andre som kan passe babyen, vet barnehagen dette?
Kara W Skrevet 24. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 24. september 2010 Takk for mange svar. Jeg ser at det er mange hensyn å ta som jeg ikke hadde tenkt over. Da gjentar jeg bare tilbudet mitt en gang til, og så får det være opp til dem hva de vil gjøre. Jeg lurte bare på om det det kanskje var "teit" av meg å tilby i første omgang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå