Gå til innhold

MENSEN ETTER P PILLER OG SPISEPROBLEMER

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei !!!

dette med å få tilbake mensen etter p pille slutt har sikkert vært et tema før, men må alikevell lufte mine bekymringer, og vil gjerne høre andres erfaringer!!! :sjenert: Jeg slutta på pillene i jan og har forsatt ikke fått i gang mensen og eggløsning :sukk: Gikk på pillene så og si samhenhengende i 6-7 år.. Det skal også sies at jeg har vært ganske syk med spiseforstyrrelser i denne perioden.(Men da gikk jeg jo på pillene, så vet ikke hvordan syklusen min egentlig hadde det under denne tiden). Anoreksi og bulimi.. men er nå bedre.. men er veldig redd for at det er selvpåskyldt at mensen min ikke kommer .. dette stresser og bekymrer meg veldig.. har tatt hormon prøver hos lege. Og skal til lege igjen i okt da kommer jeg til å be om å få en gyn. time...

Noen som har noen råd, erfaringer eller tanker å dele??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger en viss vekt for å kunne få mensen, og når en har spiseproblemer får man ikke i seg essensielle stoffer, som proetin, fett osv som man også faktisk må ha for å kunne få mensen.

Uten karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer og mineraler får ikke kroppen det den trenger for å kunne fungere.

Bra du har gått til lege, og håper du finner utav det. Det kan kanskje ta en tid men du vil nok få mensen igjen når kroppen har fått nok av det den trenger for å kunne fungere. :)

Skrevet

Hei. Jeg sluttet på p-piller for ca. et-to år siden. For meg gikk det ca et halt år før jeg fikk mensen tilbake. Da hadde jeg gått på p-piller i fire år. jeg snakket med helsesøsteren på skolen og hun sa det var normalt at det tok tid før mensen kom tilbake. Hun sa også at desto lengre du hadde gått på p-pillene, desto lenger tid tok det før du fikk den tilbake:)

Skrevet

hei takk for tilbakemeldinger og erfaringer.. har klart å gå opp litt i vekt.. veier nå 51 kg ca, men på det laveste var den nede i 44.. er 1.66 høy.. dette med å få tilbake mensen motiverer meg faktisk ganske mye.. ikke noe gøy å ikke føle at kroppen fungerer som den skal.. hadde ikke trodd jeg kom til å savne den såpass!!! Vil jo være klar til å få barn også..

vil gjerne ha fler erfainger og råd :skravle:

Skrevet

Jeg har vært i en lignende situasjon. Gikk på p-plaster, men slutta på det i februar siden jeg var veldig syk og blødningene var bare mer og mer ustabile (anoreksi og bulimi, bmi på 15).

Venta og venta, og i går (!) fikk jeg mensen!! Så det kom jo ganske så raskt tilbake da, 7 måneder tok det.

Har kommet meg opp på normalvekt nå, og jeg tror det var nødvendig for å få den tilbake.

Skrevet

oj. bmi på 15..bra du har kommet deg opp i normal vekt da.. men gikk du fort opp da eller litt og litt??? prøver å gå sakte men sikkert opp.. ikke for fort for da får jeg hetta.. men skjerper meg å sørger for å hverfall få i meg 1200 kcal.. jeg vet det er for lite, men er hvertfall en forbedring fra å kaste opp all maten eller leve på 500 kcal dagen. :nei: .DET ER JEG FERDIG MED!! så er på god vei.. og det har jeg jobbet med lenge og er mye bedre, men det tar litt tid med meg da..

men bra å høre at det kommer til å rette seg opp igjen. og jeg vet det kan ta lang tid etter pillene oxo.

men hva er en "bra" vekt når man er 1.66 høy da. ??

Skrevet

Jeg ble innlagt og hadde der et vektkrav på opp 0,5 kg i uken. Synes det gikk kjempefort oppover jeg i grunn.. Etter tre måneder hadde jeg gått opp ca sju kilo. Spiste etter kostliste (2000 kcal) der. Resten av vekta har jeg gått opp på "egen hånd". Femten kilo opp tilsammen hittil.

Så har vel egentlig hatt en ganske jevn oppgang over det siste halve året.

Det er bra du har fått økt inntaket og ikke kaster opp som før. Veldig bra jobba! For min del har jeg klart å slappe mer og mer av med inntaket etterhvert nå, og teller ikke lenger kalorier eller bruker kostliste. Har kommet utrolig langt sånn sett! Kroppen blir fornøyd og trygg på at den får mat regelmessig og nok,

og tadaaa mensen er tilbake ! ;D

For en på 1.66 cm vil normalvektsområdet være fra ca 51 til 69 kg :)

for en bmi på 20 - 55,5 kg

Lykke til videre! Mensen kommer nok etterhvert skal du se. Bare la naturen gå sin gang, og fortsett jobbinga, prøv å få økt inntaket ditt opp så best du får til! (1200 kcal er dessverre altfor lite..)

Skrevet

De fleste har fått stabilisert kroppen innen 1 år etter prevensjonslutt.

Så det kan ta mange mnd før det normaliserer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...