Gå til innhold

Jomfru og gynekologundersøkelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt henvist til gynekolog av fastlegen min, som var opptatt av og litt bekymret over at jeg er (gammel) jomfru, og hvordan undersøkelsen da ville bli. Er det virkelig et problem? Jeg klarer ikke helt skjønne at det er så uvanlig at gynekologen ikke har opplevd det før? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes egne spekler (instrument som settes inn for å holde skjedeveggene fra hverandre slik at man får innsyn til livmorhalsen) for jomfruer, de er mindre i størrelse og har litt annerledes form enn de vanlige. Har du brukt tamponger, så er sannsynligvis jomfruhinna brutt, og da er det ofte ikke noe problem å få inn et vanlig spekulum i liten størrelse.

Jeg er straks ferdig lege, og har selv utført gynekologisk undersøkelse på jomfruer, det har gått greit med alle, man er ekstra forsiktig og gjør kun det nødvendigste.

Skrevet

Jeg var jomfru da jeg gikk til gynekologen. Han fikk ikke utført undersøkelsen skikkelig, da jeg var så trang. Jeg fikk fryktelig vondt, slik at han måtte avslutte. Han ga meg beskjed om å forsøke å tøye selv, altså bruke et par fingre og slikt. Og etter hvert bruke tampong med menstruasjon. Jeg måtte til ny undersøkelse når jeg hadde klart å tøye ut området.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...