AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Jeg og min britiske samboer har bodd sammen i Norge i 8 år. Natt til lørdag døde hans far (som da bor i UK, akkurat som resten av familien hans). I løpet av disse 8 årene har vi vært på besøk der mange ganger, og vi har da bodd i min samboers foreldre sitt hus. Besøkene har vært 1-2 uker om gangen. Dette har gjort at jeg føler meg veldig sterkt knyttet til min samboers foreldre. Jeg ser på dem som mine svigerforeldre, selv om vi altså ikke er gift. Så fort vi hørte om dødsfallet, booket vi fly for oss to så vi kunne dra over. Nå har det seg slik at jeg og min samboer jobber på samme arbeidsplass. Tidlig lørdag morgen sendte min samboer en tekstmelding til sjefen, om at faren var død (etter lengre tids sykdom som sjefen visste om) og at vi kom til å reise over lørdag morgen og være borte i seks dager. En time etterpå kommer det inn en melding på min telefon: "Skal du også reise?" Jeg ble veldig skuffet og overrasket over å få denne meldingen. Jeg tror ikke han hadde spurt slik om vi hadde vært gift. Hva tenker dere om dette?
=Chantal= Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Det kan jo være at han ønsket en bekreftelse fra deg også, og ikke bare få en sms fra din samboer.
Leanne Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Som sjef ville jeg vært skuffet og overrasket over at dere sender en sms og forteller at dere skal være borte... Synes at en av dere kunne ha ringt og fortalt om dødsfallet og at dere nå vil reise. Tror faktisk ikke du har rett på fri når du ikke er i familie med den som døde, men de fleste sjefer vil vel gjøre sitt beste for å få det til..
Frøken Blå Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Kondolerer. Jeg synes det er naturlig at sjefen spør deg om du også skal reise. At samboeren din skriver "vi" er litt for diffust til at man kan ta det som en selvfølge at det gjelder deg. Uansett er det vel en selvfølge at sjefen får det direkte fra begge sine ansatte?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Kondolerer. Jeg synes det er naturlig at sjefen spør deg om du også skal reise. At samboeren din skriver "vi" er litt for diffust til at man kan ta det som en selvfølge at det gjelder deg. Uansett er det vel en selvfølge at sjefen får det direkte fra begge sine ansatte? Tusen takk. Ja, dere har nok rett. Det er vel bare jeg som ser det fra min og vår side nå, siden vi bare føler sorg og ikke klarer å tenke særlig klart. Alt gikk så fort, vi hadde håpet i det lengste at han skulle bli frisk igjen, og da vi fikk den telefonen hadde var vi ikke forberedt på det, for ingen hadde sagt til oss at han hadde blitt verre den dagen. Da booket vi flyreise med en gang og var på flyplassen på et par timer. Ellers hadde vi ikke kommet oss dit den dagen.
Frøken Blå Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Man er ekstra sårbar i en sånn situasjon ja, så det er fort gjort å ta seg nær av noe som er helt naturlig. Det er forståelig. Håper det var greit for deg å se en annen vinkling på det enn du hadde tenkt, så slipper du å ergre deg over en "ufølsom" sjef i tillegg til sorgen.
Rosalie Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Som samboer, eller ektefelle for den del, har du faktisk ikke krav på fri for å reise i begravelsen. Og å sende SMS om noe slikt er virkelig på trynet.
Gjest Vilma Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Du skal bare være glad sjefen faktisk godtok at du reiste, for det der er virkelig ikke måten man gjør ting på. Ikke har du rett på fri og man sender hvertfall ikke sms
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2010 #9 Skrevet 23. september 2010 Jeg synes dere svarer litt hardt nå, noen av dere. Tenk dere hvis svigerfaren til en av deres venner hadde dødd, og de hadde gjort ting på denne måten, ville dere satt opp sjokkerte ansikter og fortalt dem at måten de sa fra til sjefen på var helt på trynet da? Tenk dere littegranne om før dere buser ut med sånne kommentarer til folk som er i sorg og ikke helt greier å tenke klart på hvordan de skal forholde seg til ting.
FoxyFish Skrevet 23. september 2010 #10 Skrevet 23. september 2010 (endret) Jeg synes dere svarer litt hardt nå, noen av dere. Tenk dere hvis svigerfaren til en av deres venner hadde dødd, og de hadde gjort ting på denne måten, ville dere satt opp sjokkerte ansikter og fortalt dem at måten de sa fra til sjefen på var helt på trynet da? Tenk dere littegranne om før dere buser ut med sånne kommentarer til folk som er i sorg og ikke helt greier å tenke klart på hvordan de skal forholde seg til ting. Signerer. Jeg er i en veldig lignende situasjon akkurat nå, i og med at min samboers far er uhelbredelig syk. Allerede nå går vi begge to rundt som i en boble, og det er svært lite annet som faktisk betyr noe. Kjære TS; Jeg kondolerer så mye! Selvsagt skal du være med. Jeg skjønner godt at det kjennes ufølsomt å motta en slik SMS, men likevel tror jeg ikke du skal legge annet i det enn at sjefen din tregte en bekreftelse fra deg på lik linje som samboeren din. Endret 23. september 2010 av FoxyFish
Titti72 Skrevet 23. september 2010 #11 Skrevet 23. september 2010 Jeg synes dere svarer litt hardt nå, noen av dere. Tenk dere hvis svigerfaren til en av deres venner hadde dødd, og de hadde gjort ting på denne måten, ville dere satt opp sjokkerte ansikter og fortalt dem at måten de sa fra til sjefen på var helt på trynet da? Tenk dere littegranne om før dere buser ut med sånne kommentarer til folk som er i sorg og ikke helt greier å tenke klart på hvordan de skal forholde seg til ting. Hadde mine venninner sagt at dette er hvordan de hadde valgt å løse det, hadde jeg svart som mange her inne. Det er uproft for 2 stk. å be om fri i 6 dager pr. sms. Ingen av dem har krav på det, og TS har ingen krav overhode på velferdspermisjon. Og så ville jeg ha spurt dem om de har permisjon uten betaling, eller forventer (?!!) å få lønn disse dagene. Det hadde mine venninner tålt å høre hvis det er deres svigerfar som dør. Selv ikke de som har mistet sine fedre/mødre, tar fri en hel uke.
Isabella82 Skrevet 23. september 2010 #12 Skrevet 23. september 2010 Kondolerer så masse.Det som man også må huske på er at man alltid må be om fri før man booker billetter og avtaler.Du kan sjekke om velferdspermisjon gjelder for deg også. Det viktigste er å spille med åpne kort med sjefen og forklar så mye som mulig
Alvina Skrevet 23. september 2010 #13 Skrevet 23. september 2010 Du hadde fått fri uten å spørre, men jeg kunne funnet på å sende en lignende melding bare for å få det bekreftet. Ærlig talt, noen her må skjerpe seg litt og til de grader. Å kjefte på en som er i sorg. Jeg mener dere er håpløse, samme hvem dere er og hvor gamle/unge dere er. Hvis det ikke er lov å spørre om ting uten å bli møtt med spydigheter, som ts nå fikk møte, da kan kg og internet legges ned. Greit dere er smarte overalt på nettet, men ikke når noen har sorg. Hvis dere skjønner hva jeg sier nå, det forventer jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2010 #14 Skrevet 23. september 2010 Hvis det ikke er lov å spørre om ting uten å bli møtt med spydigheter, som ts nå fikk møte, da kan kg og internet legges ned. Du er klar over at du akkurat har beskrevet hva 90% av internett er ikke sant. Mennesker som sitter bak en skjerm og tøffer seg mens i virkeligheten så tør de nesten ikke se opp når de er blant mennesker.
FoxyFish Skrevet 24. september 2010 #15 Skrevet 24. september 2010 (endret) Og så ville jeg ha spurt dem om de har permisjon uten betaling, eller forventer (?!!) å få lønn disse dagene. Det hadde mine venninner tålt å høre hvis det er deres svigerfar som dør. Selv ikke de som har mistet sine fedre/mødre, tar fri en hel uke. Ærlig talt! Det er forferdelig stor forskjell på omstendigheter rundt noens død. Du er særdeles bombastisk, arrogant og snusfornuftig når du legger til den siste setningen. Dersom man mister en forelder i sin beste alder på grunn av en bilulykke, en grusom sykdom som gjør at man ser mennesket forvitre dag for dag, på grunn av selvmord, eller på grunn av ulykker i alle betydninger - er det svært få som umiddelbart vil tenke på lønn, sjefens tilfredshet, eller enda viktigere - hva folk som deg har å si på verdien til bortkomne mennesker liv. Det at du mener en svigerfar ikke er så "big deal" (som det nærmest kommer frem av innlegget ditt) gjør ikke det universelt. Dessuten er det ikke bare sin egen sorg man må takle dersom man havner i en slik situasjon. Man må i tillegg være en sterk støtte for en mann/kone/samboer/kjæreste som er så nærme grunnen som man noen gang har vært. Og det er ikke en lett bør å bære! Hadde du spurt meg om jeg har permisjon eller forventer (?!!) å få lønn disse dagene, hadde du aldri vært min venn igjen. Du er heller ikke lite frekk som antar at det som står i hodet på de berørte er lønn eller permisjon overhodet. Jeg tror faktisk de fleste ville gitt blaffen i det akkurat da. Det kan hende du mener det godt, men da skjuler du det i alle fall på en fiffig måte. Du bør jekke deg ned et par hakk når du svarer i en tråd der mennesker sørger. Selv om du kanskje har behov for å få frem at du er profesjonell, og at du setter jobben foran din svigerfars bortgang. Deg om det. Det handler om å være litt fintfølende, og ikke mist ha et snev av empati. Det er faktisk kvaliteter de fleste setter høyere enn det å kunne kimse av noens død. Endret 24. september 2010 av FoxyFish
Titti72 Skrevet 24. september 2010 #16 Skrevet 24. september 2010 Jeg er enig at det er forskjell på hvordan folk dør, og om det er forventet pga alderdom, eller en tragisk ulykke. Men... I f.eks. dette tilfellet koster det arbeidsgiveren masse penger, og er det en selvfølge at det skal det? Jeg syns ikke det. Jeg skrev mitt innlegg, som svar på et innlegg over, hva jeg ville ha sagt til mine venninner. Ikke hva jeg som arbeidsgiver ville ha svart en ansatt. Og sende en sms om dette, og ta som en selvfølge at det er ok, syns jeg ikke er riktig. Jeg hadde forventet at mine ansatte ringte og fortalte, og så spurte om det var ok.
FoxyFish Skrevet 24. september 2010 #17 Skrevet 24. september 2010 Jeg er enig at det er forskjell på hvordan folk dør, og om det er forventet pga alderdom, eller en tragisk ulykke. Men... I f.eks. dette tilfellet koster det arbeidsgiveren masse penger, og er det en selvfølge at det skal det? Jeg syns ikke det. Jeg skrev mitt innlegg, som svar på et innlegg over, hva jeg ville ha sagt til mine venninner. Ikke hva jeg som arbeidsgiver ville ha svart en ansatt. Og sende en sms om dette, og ta som en selvfølge at det er ok, syns jeg ikke er riktig. Jeg hadde forventet at mine ansatte ringte og fortalte, og så spurte om det var ok. Og med dette innlegget svarte du på en helt annen, og mye bedre måte. Det var hele poenget.
Rosalie Skrevet 24. september 2010 #18 Skrevet 24. september 2010 Du hadde fått fri uten å spørre, men jeg kunne funnet på å sende en lignende melding bare for å få det bekreftet. Ærlig talt, noen her må skjerpe seg litt og til de grader. Å kjefte på en som er i sorg. Jeg mener dere er håpløse, samme hvem dere er og hvor gamle/unge dere er. Hvis det ikke er lov å spørre om ting uten å bli møtt med spydigheter, som ts nå fikk møte, da kan kg og internet legges ned. Greit dere er smarte overalt på nettet, men ikke når noen har sorg. Hvis dere skjønner hva jeg sier nå, det forventer jeg ikke. Ehh?? Man kjefter da ikke, man realitetsorienterer. Og selv om man er i sorg, så fritar det en ikke for en del samfunnsmessige plikter, som å gå på jobb i tiden før begravelse, evt. å søke om velferdspermisjon på en skikkelig måte for denne tiden.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #19 Skrevet 24. september 2010 Da min svigerfar døde, var jeg borte fra jobb i 7 dager (1 dag fri - selve begravelsesdagen+ 6 dager permisjon uten lønn). Det avtalte jeg med sjefen dagen før vi reiste (via tlf, ikke sms eller mail)
Titti72 Skrevet 24. september 2010 #20 Skrevet 24. september 2010 Og med dette innlegget svarte du på en helt annen, og mye bedre måte. Det var hele poenget. Mitt svar er det samme, men din oppfatning er forandret. Mitt innlegg i ditt forrige svar, er fortsatt det jeg mener. Man forventer ikke 1 uke fri med betalt, og man sms'er ikke en slik forespørsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå