Gå til innhold

Triks til å lære koregrafi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har danset i ett år, men ser ingen forbedring. Jeg klarer virkelig ikke å lære meg koregrafi! Synes det rart når det gjelds i mitt tilfelle, i og med at jeg er helt ekstrem på å huske visuelle hendelser og ting.

Enkelte vil nok si at jeg går på et for vanskelig kurs, men jeg kan meddele at jeg har nå gått nybegynner i et helt år, rytmen i kroppen er der - men koregrafien kommer virkelig IKKE.

Jeg ser på, men tar ikke opp trinnene danselæreren gjør (Alle andre gjør det, tilogmed ei med mindre dansekunnskaper enn meg). Ikke får jeg øvd på dansen hjemme heller, i og med at jeg ikke husker koregrafien.

Slitsomt, for jeg liker veldig godt å danse.. Føler at jeg ikke får vist det jeg kan.

Er det noen som har noen triks på det å lære seg koregrafier? Finnes det i det hele tatt noen triks for dette? Lurer egentlig på om det finnes noe håp for meg! Hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan si til instruktøren at du har litt problemer med å huske koreografi, og spørre om du kan få filme koreografien med mobilkameraet ditt. På dansekurset jeg går på er det vanlig at alle tar frem mobilkameraet og filmer på slutten av timen når instruktørene danser dagens koreografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det hørtes litt rart ut..?

Du har nok helt sikkert blitt bedre i løpet av året, men merker det ikke så godt selv :) Det går ihvertfall an å trene seg til å bli bedre, så ikke fortvil.

Vet ikke om jeg har så mange tips, men prøv å gjør koreografien flest mulig ganger med kroppen, selv om du ikke er sikker på alle trinnene. Om dere deler i grupper, studer de andre nøye, og marker med dem. Det er mye lettere å huske en bevegelse du har gjort fysisk, enn å huske noe du bare har sett.

Er instruktøren flink til å gi klare tellinger? Hvis ikke, spør om det, og bestem deg for en eller to bevegelser du skal huske tellingen på. Da har du noen "knagger" å henge koreografien på, og det blir lettere å huske resten når du prøver å gå gjennom det hjemme.

Og ellers, ikke vær redd for å bruke instruktøren, still spørsmål og be om hjelp, det er derfor de er der :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags type dans er det, og hvordan type koreografi er det?

dersom det er pardans, så er det vel mer turer en koreografi.

dersom det er ren koreografi, er det sånn sett "lettere" å jobbe med det kanskje.

Da går det mye på musikken, hører du skikkelig på musikken, på oppbyggingen av den, taktene og de forskjellige delene?

kanskje ett kurs i musikk-forståelse kan være lurt?

Da vil du lære å høre de forskjellige stedene i musikken, og utifra det kan du kanskje lage en eller annen form for forsåelse for bevegelsen i forhold til musikken.

i ren koreografi er som regel koreografien bygget opp til en spesifikk sang, og de forskjellige bevegelsene matcher da spillet i musikken. Er det raske partier, er det gjerne bevegelser som er mindre og raskere, er det lange partier er det seigere og roligere bevegelser etc.

slik kan du kanskje bygge opp en annen type forståelse for koreografi.

teller dere?

Det KAN være en bra ting. Noen elsker det, andre nekter å bruke det (av instruktører)

jeg er opplært til å telle, så jeg vet alltid hvor i takten fem er, eller tre, eller en. Og synes det blir lettere å minnes koreografier dersom jeg teller høyt for meg selv, roer ned og går sakte igjennom det jeg sliter med, også jobber med farten etterpå.

Som de andre sier, filming er ofte ett pluss, da kan du i ro og mak plukke fra hverandre koreografien og lære deg den del for del, pugge den på en måte.

håper du finner ut av det, for dans er ufattelig morsomt, og ufattelig god trening. :D moro trening liker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine svar du fikk her. Men en ting er at du må finne musikken i ditt indre, du må danse en annnen dans gjerne hjemme på stuegulvet. I den dansen må du glemme koreografi og tilskuere. Ha fokus på tøy og bøy og mykhet hvis du skal ha fokus. Forsøk også andre danser hvis du danser litt enrettet.

Lytt gjerne til alle musikkformer og dans til musikken.

Hvorfor har ikke danselærene sagt noe til deg ang koregrafi? Det høres ut som en dårlig lærer, hvis ikke er du en god danser innenfor sfæren du er i nå. Savner du utvikling, ville jeg tatt det opp med lærene eller andre.

Synes det er kjempepositivt at du føler du stagnerer, da er du på god vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for VELDIG gode svar!

Danselæreren er helt super! Virker som jeg og ei annen er de eneste som har vansker for å lære. Så tror jeg, eventuelt vi, er problemet, og ikke instruktøren.

Hun er veldig opptatt av å telle, og ber oss telle HØYT for oss selv.

Ble også igjen litt etter timen her om dagen, hun hadde ikke så mye tid, men fikk vist meg litt. Her igjen kom problemet med å huske det til jeg kom hjem.

Det med video var ganske smart! Skal ta med et kamera/mobilen neste gang!

Danser veldig ofte til musikk. Både når jeg er med venner, kjeder meg og er alene. Ingen koregrafi, bare danser litt rundt, hehe! Høres ut som en sprø dame, nå :o)

Jeg er ganske stiv, men etter 7 minutters dans er jeg nogelunde mjuk (ikke så alt for lenge til jeg er ede i jentespagaten). Er så forsiktig med det å tøye hjemme, er så redd krampe. Vet jo at det er så simpelt som bare å varme opp før tøyinga, eller bare være litt forsiktig. Får nok bare prøve å ta meg enda mer sammen! Skal klare det! Og med disse tipsene kommer jeg faktisk lengre!! Så igjen; TUSEN takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er instruktøren konstant med dere eller prøver hun å la dere gjennomføre koreografien på egen hånd?

Det er fort gjort å hele tiden følge instruktøren/koreografen, noe som gjør at man egentlig aldri lærer det selv.

Som alle andre ting så er det greit å lage forsjellige stikkord til de forskjellige bevegelsene, som gjør at du forstår og husker trinnene bedre. Mange gode dansere har store problemer med å huske koreografi også, så det er forskjellige hos alle - nybegynnere eller proffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...