Gå til innhold

Tannregulering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå som jeg har blitt litt eldre irriterer jeg meg veldig over tennene mine. Jeg er veldig usikker på om jeg skal ha tannregulering eller ikke. Har tidligere spurt tannlegen min om jeg kan bli henvist til en reguleringstannlege, men tannlegen sa nei og at det ikke var lurt å sette tennene inn i en så stor prosess når det ikke er nødvendig. Nå et par år senere irriterer jeg meg forsatt, så jeg tok direkte kontakt med reguleringstannlegen og fikk time der i dag. Tok noen undersøkelser av tennene som jeg får svar på senere. Reguleringstannlegen sa lite om hva han mente. Kan hende at jeg ikke får refundert noe av prisen, og da blir det vel veldig dyrt.

Reguleringstannlegen sa at selv om jeg hadde tannregulering nå og fikk rettet opp tennene mine, så kom de til å forskyve seg igjen om 10-20 år. Da synes jeg at litt av vitsen med tannregulering er borte. Hvis jeg betaler veldig mye nå, så vil jeg forvente at tennene blir rette resten av livet. Noen som har peiling på om det er vanlig at tennene forsyver seg med tiden? Og hvor mye vil det ca. koste å ha tannregulering?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå som jeg har blitt litt eldre irriterer jeg meg veldig over tennene mine. Jeg er veldig usikker på om jeg skal ha tannregulering eller ikke. Har tidligere spurt tannlegen min om jeg kan bli henvist til en reguleringstannlege, men tannlegen sa nei og at det ikke var lurt å sette tennene inn i en så stor prosess når det ikke er nødvendig. Nå et par år senere irriterer jeg meg forsatt, så jeg tok direkte kontakt med reguleringstannlegen og fikk time der i dag. Tok noen undersøkelser av tennene som jeg får svar på senere. Reguleringstannlegen sa lite om hva han mente. Kan hende at jeg ikke får refundert noe av prisen, og da blir det vel veldig dyrt.

Reguleringstannlegen sa at selv om jeg hadde tannregulering nå og fikk rettet opp tennene mine, så kom de til å forskyve seg igjen om 10-20 år. Da synes jeg at litt av vitsen med tannregulering er borte. Hvis jeg betaler veldig mye nå, så vil jeg forvente at tennene blir rette resten av livet. Noen som har peiling på om det er vanlig at tennene forsyver seg med tiden? Og hvor mye vil det ca. koste å ha tannregulering?

Om tennene forskyver seg kommer vel an på situasjonen. Det gjøres jo tiltak for å holde tennene på plass, for eksempel en metalltråd på baksiden av tennene, som er ganske vanlig. Det er imidlertid ingen garanti. Man kan også sove med en gane noen dager i uka for å beholde resultatet. - Men hva tannlegene tilbyr og anbefaler er jo individuelt.

Hvor mye tennene forskyver seg kommer vel også an på både utgangspunktet og jobben tannlegen gjør. Dersom det for eksempel er veldig trangt om plassen, og det ikke trekkes tenner for å gjøre plass, tror jeg sjansen er større for at tennene sklir ut av posisjon senere, om man ikke utøver tiltak mot dette.

Jeg er 21 år og har invisalign tannregulering nå. Jeg vet at tennene kan skli ut av posisjon senere, men jeg skal gjøre det som står i min makt for å unngå det, og høre hva tannlegen anbefaler. Jeg behandler forresten bare overkjeven, og det koster 20 000. Jeg mottar ingen form for støtte.

Jeg kjenner flere som har hatt tannregulering, der tennene ikke er like rette noen år etter, men hvis det hadde vært sånn at tennene alltid gikk tilbake til utgangspunktet, er det jo ingen som hadde giddet å ha tannregulering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...