Gå til innhold

Smertestillende ved hodepine og annet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppdratt til å spise opp grønnsakene mine fordi det styrker immunforsvaret, mens min samboer er oppdratt på "svenskedråper", paracet, ibux og det meste som slutter på "forte" eller noe annet latinsk, for å fjerne sykdom.

Jeg har siden lørdag hatt en hodepine som har vært ganske konstant, men som gir få andre symptomer. Jeg har vært hjemme fra jobb i tre dager og legen sier det er influensa som ikke slår ut. Hun vil helst ikke gi meg noe siden hodepinen varer hele dagen (blir mye piller til slutt). Jeg er helt enig med henne og oppsøkte henne primært for en diagnose og ikke for "dopet" :P

Jeg har unngått å si noe til svigerfamilien, men svigermor skjønte tegninga i dag og insisterte på å skaffe meg piller for gravide (jeg er noen og tjue uker på vei). Jeg takket høflig, men bestemt nei og hun reagerte med å berolige meg med at det ikke er skadelig for barnet. Jeg sa jeg ville føle på dette selv og at jeg ikke ønsker å løse dette med piller uansett graviditet eller ikke. Hun ble ganske irritert og avsluttet samtalen litt kort etter å ha sagt at jeg ikke kan sitte hjemme uten å gjøre noe med det.

Jeg er av natur ganske vanskelig og kverulerende, men jeg fikk beskjed om at "hvorfor ha hodepine i fire dager når du kan putte noe i munnen som fjerner den på fire minutter??" Er jeg vanskelig da? Kan man ikke velge slike ting selv? Og er man ikke "godkjent" syk med mindre man har tatt piller? Hva mener arbeidsgivere om dette?

Dette vekket mange spørsmål hos meg og det hadde vært gøy å høre hva dere mener. Særlig hvis det finnes noen arbeidsgivere der ute også som vil dele sine meninger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjønner hva du mener!!! Jeg er også oppvokst med at man skal la naturen gå sin egen gang og ikke forstyrre kroppens balanse med medesin (med mindre man er skikkelig syk).

Min samboer er oppdratt med at ved det aller minste lille ubehag så tar man det sterkeste smertestillende man kan finne og sykemeleder seg hvertfall 1 uke.

Jeg synes (selvfølgelig)at det er jeg som har rett, og at sambo er tullete. hehe

Men synes nå ihvertfall ikke at svigermoren din har noe hun skulle ha sagt. Det er din kropp, og det er du som lever med hodepinen. God bedring! :)

Skrevet

Jeg tar smertestillende ytterst sjelden. Særlig om det er smerter en sjelden gang, da vet jeg at det går over av seg selv. Hadde det vært noe mer langvarig hadde jeg nok undersøkt diagnose og akseptert evt behandling.

Skrevet

Min samboer er oppdratt med at ved det aller minste lille ubehag så tar man det sterkeste smertestillende man kan finne og sykemeleder seg hvertfall 1 uke.

Jeg synes (selvfølgelig)at det er jeg som har rett, og at sambo er tullete. hehe

Ha ha ha! Morsomt :fnise:

Og er det bare meg, eller blir disse pilleavhengige mye lettere syke også?? Jeg tror ikke jeg kjenner noen med så mye migrene og annen elendighet som svigerfamilien min. De er stadig sykemeldte og lider alltid av virus her og der.....

Skrevet (endret)

Jeg er tilhenger av å ta piller når jeg må. Jeg orker ikke gå rundt med langvarige store smerter som hindrer meg i å utføre jobben min. Jeg har i de siste par årene tatt endel Paracet og Ibux, men etter en operajon som fjernet årsaken til smertene har jeg sjelden behov for noe. Nå er det som regel bare når jeg har mensen jeg tar smertestillende, og faktisk lite nå. Menssmertene har blitt mildere med årene.

Siden du er gravid skjønner jeg at du ikke vil ta smertestillende. Jeg hadde nok blitt betraktelig mer forsiktig som gravid enn nå.

Det er veldig greit å slippe å ta medisiner, men må man, så må man.

Endret av LukaFrost
Skrevet

Hva med et arsenal av piller kjøpt på helsekost, det er så mye å holde styr på at omtrent vurderer å gå til innkjøp av en dosetteske på apoteket?

Sett bort fra at man må ha par dosetter, og må innom helsekost og kjøpe enda en spikermatte for å utnytte tiden.

Svaret er at du kan gjøre deg selv oppmerksom på bivirkningene og de som ikke fanges opp pga bruk av flere midler.

Kanskje kan du appelere til at man blir syk av bivirkninger også, i verste fall og tar man flere medisiner vet ikke engang vitenskapen enda svaret.

Skrevet

Hvis du er så plaget av hodepine at du må være hjemme fra jobb så er det ille. Da hadde jeg tatt to paracet e.l

Nå er du jo gravid, så jeg skjønner at du er litt mer skepstisk til medisiner nå.

Folk må gjerne gå rundt å ha vondt, men det gidder ikke jeg, så jeg tar smertestillende. Og om man er hjemme pga smerter man kan ta paracet for så er ikke det så veldig samfunnsøkonomisk.

Men ved smerter så er det ikke så ofte at kroppen ordner opp på egen hånd, eller gjør en dårligere jobb hvis du tar smertestillende.

Skrevet

Når smertene er så ille at man må være hjemme fra jobb, så bør man faktisk vurdere å ta noe for smertene. Man blir ikke fortere frisk av å gå rundt å ha vondt, og det fører bare til at man blir mer sliten og i værste fall bruker lenger tid på å bli frisk.

Selv om du er gravid, så hadde jeg vurdert en Paracet for hodepinen. I det minste for å dempe hodepinen for en liten stund i løpet av dagen.

Jeg er av typen som er oppvokst med at smertestillende er noe man tar når man faktisk har VONDT, og ikke noe man tar i hytt og pine, men det betyr ikke at jeg utsetter det i det lengste og ikke tar smertestillende. Jeg har heldigvis høy smerteterskel og generelt høy terskel for medisiner, men jeg er ikke så fanatisk at jeg går rundt og har vondt for å pine meg selv mest mulig.

Skrevet

Og er det bare meg, eller blir disse pilleavhengige mye lettere syke også?? Jeg tror ikke jeg kjenner noen med så mye migrene og annen elendighet som svigerfamilien min. De er stadig sykemeldte og lider alltid av virus her og der.....

Det er kanskje omvendt? De er så mye syke at de trenger å ta flere piller. Mens du som er sjeldent syk blir ikke plaget av å være litt dårlig i ny og ne. De er ganske slitsomt å være syk i lange perioder/ ofte. Etter hvert blir tålmodigheten din slitt ned.

Jeg tar moderate mengder av smertestillende. Ser ikke noe problem med piller, da det meste annet vi spiser inneholder tvilsomme ingredienser. Tar ikke piller med en gang jeg kjenner noe, men jeg tar en tablett eller to ved sterke menstruasjonssmerter og langvarig hodepine.

Skrevet

Ser ikke helt problemet med å ta smertestillende når man har vondt noen steder..

Selv bruker jeg Paralgin Forte opptil flere ganger i uka pga en alvorlig skade i rygg/ skuldre..

og jeg er sjeleglad for at jeg har dem.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk nekter å ta smertestillende, når de har så vondt at det går utover hverdagen på en eller annen måte. Smertestillende har vært brukt av mange i ganske mange år, og har ikke akkurat store forferdelige bivirkninger. Hvorfor skal man ligge hjemme, når man enkelt og greit kan ta et par paracet for så å dra på jobb? Skulker man jobben taper bedriften penger, og kollegaene må som regel ta støyten med ekstra jobbing, har ihvertfall vært slik de fleste steder jeg har jobbet.

Smerte er ikke bra for kroppen, ihvertfall ikke over lengre tid. Har man spenningshodepine eller lignende, kan det bli verre, fordi man spenner seg mer og mer jo mer vondt det gjør, og man kommer inn i en vond sirkel. Får man en smertepause ved å ta smertestillende får man ofte slappet av litt i muskulaturen og løst den opp litt.

Skrevet

Jeg er tilhenger av å ta piller når jeg må. Jeg orker ikke gå rundt med langvarige store smerter som hindrer meg i å utføre jobben min. Jeg har i de siste par årene tatt endel Paracet og Ibux, men etter en operajon som fjernet årsaken til smertene har jeg sjelden behov for noe. Nå er det som regel bare når jeg har mensen jeg tar smertestillende, og faktisk lite nå. Menssmertene har blitt mildere med årene.

Siden du er gravid skjønner jeg at du ikke vil ta smertestillende. Jeg hadde nok blitt betraktelig mer forsiktig som gravid enn nå.

Det er veldig greit å slippe å ta medisiner, men må man, så må man.

Åh, jeg må bare poste for å si at jeg er helt enig med deg! :)

Skrevet

Jeg hadde aldri gått hjemme fra jobb i fire dager, bare fordi jeg skulle være så fanatisk å ikke ta en pille. Vil derfor si at din variant er like ekstrem som dins vigerfamilie sin. Er det virkelig bedre å være sykemeldt så lenge, på grunn av smerter, mot å være sykemeldt og prøve å gjøre noe med det med å ta paracet eller noe annet? Er du så mye flinkere enn de, bare fordi du ikke tar noe smertestillende?

Du høres faktisk veldig nedlatende ut, og selv om du går med smerter og nekter å prøve å gjøre noe med det,e r det ikke dermed sagt at alle andre må gjøre det samme. Jeg selv hadde tatt to paracet, som igjen hadde gjort at jeg kunne gått på jobben.

Skrevet

Tar smertestillende når jeg har ordentlig vondt, altså ikke altfor ofte. Men tar heller et par paracet enn å bli hjemme fra jobb.. Er jeg hjemme fra jobb er det fordi annet er prøvd, og jeg rett og slett er for syk til å reise.

Skrevet

Må vri litt på dette fordi hvis jeg er syk tar jeg smertestillende og da er jeg for syk til å gå på jobb. Tar bare ibux eller paracet. En jeg kjenner fikk sterke morfinpreparater pga hennes smerter, så jeg tror ikke det er noe standardsvar her.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tar smertestillende når jeg har det så vondt at jeg ikke klarer å tenke/arbeide/gå opp trappen eller slike type vanlige ting.

Man blir som flere påpeker, ikke raskere frisk av å gå rundt og ha det vondt.

Men det er også viktig å kunne kjenne litt på smertene, for å kjenne sin egen kropp (og ikke bare dope ned så fort man kjenner ørlite vondt) slik at man vet når det VIRKELIG er noe galt.

Jeg tror nok TS har et litt spesielt syn på smertestillende, men jeg er enig med henne: det er faktisk hennes valg om hun velger å ikke ta smertestillende og ingen i familien/venner burde komme med ufine kommentarer fordi hun velger som hun gjør. Her har til og med lege frarådet hennes det.

TS: jeg får mange rare tanker av innlegget ditt, og jeg har to spørsmål:

-Hvis du tok paracet eller smertestillende for gravide, ville du redusert smertene nok til å kunne arbeide? Hvis ja, føler du at det er rettferdig av deg å bli hjemme og svikte jobben din? Samtidig som du har vondt, når du ikke trenger?

-Du nevner lite på årsakene til at du velger å ikke ta smertestillende, bortsett fra oppvekst. Mener du at smertestillende er direkte farlig? Er det et prinsipp? Eller er du kanskje redd?

Skrevet

Det er kanskje omvendt? De er så mye syke at de trenger å ta flere piller. Mens du som er sjeldent syk blir ikke plaget av å være litt dårlig i ny og ne. De er ganske slitsomt å være syk i lange perioder/ ofte. Etter hvert blir tålmodigheten din slitt ned.

Enig i dette. Jeg har selv bl.a. migrene, og ser ikke poenget med å lide meg gjennom grusomme og langvarige smerter. Jeg har heller ingen problemer med å ta smertestillende som paralgin forte når jeg er gravid, det er faktisk helt trygt.

Også enig med Piper at det er like ekstremt å være hjemme fra jobb i flere dager fordi man av prinsipp ikke vil ta smertestillende. Man er ikke bedre eller verre enn andre fordi man unngår eller kaster seg over medisiner når man har anledning. Ja, noen ganger kan man helt klart være forsiktig med medisiner og se det an, men jeg ser ingen grunn til å ha som et prinsipp at man nærmest skal være dødsyk før man tar medisiner.

Skrevet

Prøv å snu det andre veien. Det er kanskje nettopp pga. mye sykdom, migrene osv. at svigerfamilien din tyr til piller.

Jeg har ingen problemer med å ty til piller hvis jeg har vondt i hodet. Hvorfor skal jeg gå rundt med hodepine i flere dager, når jeg kan ta en Ibux og bli kvitt smertene med en gang? For meg blir det tullete å skulle sykemelde seg i flere dager pga. hodepine, når man kan gjøre noe med problemet og komme seg på jobb.

Skrevet

Jeg synes man faktisk er forpliktig til å ta smertestillende dersom det gjør at man kan komme seg på jobb. Det finnes unntak såklart, som hvis man ikke tåler pillene eller at fosteret kan ta skade når man er gravid. Men hvis det finnes trygge midler for å bli frisk så bør man benytte seg av det.

Skrevet

Dersom en har hodepine over flere dager som gjør at en ikke kan fungere i hverdagen ser jeg ikke noe galt i å ta en smertestillende. Samtidig bør man også se om det finnes noen årsaker til denne hodepinen, kanskje man kan gjøre noe med seg selv for å unngå slike smerter i fremtiden.

Selv er jeg ikke fremmed for å ta en ibux når jeg har så vondt i hode og nakke at jeg kunne spydd, men jeg ser samtidig at jeg kan motvirke disse smertene med trening. Da begynner jeg å trene for å på sikt få mindre smerter og dermed et mindre behov for å ta smertestillende.

Jeg tror nok også at flere mennesker i dagens samfunn ikke kjenner forskjell på ubehag og smerte, og tar smertestillende når et ubehag melder seg. Ofte kan dette ubehaget dempes ved å ta seg en liten lur, drikke en halvliter ekstra vann, ta seg en tur rundt huset osv. Jeg tror også at når man har vent seg til å ta en paracet ved lett ubehag blir terskelen lavere og lavere. Man kan jo også få hodepine av smertestillende, og da er man inne i en slags "ond sirkel".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...