Gå til innhold

Vom hundmat til hund med dårlig hjerte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden er 12 år og har begynt på ace-hemmer og vanndrivende medisiner. Han er i god form, men turene er kortere enn før fordi han selv får velge tempoet og hvor han skal gå. Med tre turer daglig blir det bare en time tilsammen etter at han ble syk. Veterinæren sa at han ikke må få saltet mat. Det har alltid blitt tatt hensyn til, men han bør vel strengt tatt ikke få middagsrester som kan inneholde salt mer. Han får kvalitetstørrfor for eldre hunder, men er vant til å få grønnsaker og kjøtt eller fisk til middag. Jeg har kjøpt Vom hundepølse med laks og det likte han veldig godt, blandet opp med grønnsaker uten tilsatt salt.

Kjøpte også godbiter på dyrebutikken, basert på fisk og uten salt. Tidligere har jeg variert og kjøpt noe på matbutikken også, men vet ikke hva de inneholder.

Det er litt for sent å forandre vanene hans, men han får ofte fire brødterninger med leverpostei til frokost. Bør jeg heller bruke Vom og blande med brødet istedet for leverpostei? Baker brød selv og brødet inneholder litt salt. Kan det være skadelig? Han er veldig glad i ris så vurderer koke ris og fryse ned og blande med eventuelt Vom og unngå både brød og leverpostei.

Han har fri tilgang til tørrfor, men er våtfor bedre i og med at han bør unngå å få plakk? En ny narkose er det ikke sikkert han overlever. Han får tyggebein mot plakk og jeg pusser tennene hver kveld. Leste i en rapport i Tyskland i 2005-07 at våtfor var bedre egnet for å forebygge plakk, men husker ikke om det gjaldt hunder eller katter...

Ser jo at han ikke tygger når han får grønnsaker i små biter blandet med våtfor, mens tørrforet må han tygge. Hva er egentlig best for tennene?

Er visst litt hønemor, men han er så dyrebar og god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen dager får han litt lengre turer enn en time tilsammen, men daglig en time. Nå er det han som bestemmer hvilke gater vi skal gå og ruten vi skal velge og han velger ikke turen som fører til parken mer...

Hva bør jeg være forberedt på med en hjertesvak gammel hund? Kan han sovne inn eller bare ramle om? Når må jeg ta han med til veterinæren og hvilke tegn skal jeg se etter? Han hoster ikke mer etter at han fikk vanndrivende og er leken og ekstra våken når det er løpetid hos naboen.

Jeg har alltid sett for meg at jeg får veterinæren til å komme hjem den dagen det blir nødvendig, men jeg visste ingenting om hjerteproblemer så det er ikke garantert at et hjemmebesøk blir det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med Vom, men har en merknad til leverposteiskivene. Hvis hunden skal ha så lite salt som mulig, bør du i alle fall kutte ut leverposteien. Til og med eiere av friske hunder bekymrer seg jo for saltinnholdet i leverposteien de bruker (etter hva jeg leser på Canis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren sa at det ikke gjør så mye med leverpostei kontra forventet levealder, men jeg har redusert mengden. Han er enda leken, nysgjerrig og kvikk, men blir raskere trett enn tidligere. Det kan være bivirkninger av medisinene, men før han begynte på medisiner gikk formen gradvis nedover uten at han virket direkte syk. Jeg skal unngå leverpostei. Han elsker Vom og denne er uten salt.

Når jeg baker tre grove brød har jeg cirka 2 ss salt per brød. Er dette også for mye? Brød kan erstattes med ris blandet med litt Vom. j

Når magen hans får vennet seg til Vom nå, bør jeg unngå tørrfor pga plakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...