Gå til innhold

Prevensjon, hva skal jeg velge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heihei!

Jeg er en ganske ung dame som er på vei inn i mitt første ordentlige forhold. I begynnelsen vil vi sannsynligvis bruke kondom under sex, men kan være greit å gå over på noe annet etterhvert.

Det eneste jeg bekymrer meg for er alle bivirkningene jeg har lest om på hormonpreparater som P-piller osv. Jeg mener også å ha lest at ting som P-ring f.eks. er mindre skummelt da virkestoffene ikke spres rundt i hele kroppen slik stoffene fra P-piller gjør.

Vil derfor gjerne høre deres erfaringer med ulike prevensjonsmidler, hva som gir mye bivirkninger og ikke, hva som er mas og ikke osv. Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, p-piller krever jo sitt.. Man må huske å ta de til rett tid osv, visst ikke er du muligens ille ute. Jeg syns p-piller er et evig mas, så så snart jeg har født (en unge som jeg forsåvidt ble gravid med MENS jeg gikk på pillen) skal jeg få satt inn spiral.

For min del fungerte ikke p-piller i det hele tatt, men det er veldig inidivuelt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Vil foreslå at du begynner med p-piller fordi dette er det enkleste og sikreste i starten.

MEN som du sier selv så er det mye bivirkninger av p-piller. Jeg synes det er kjempebra at du som sannsynligvis er ung tenker over dette. Det gjorde ikke jeg. Gikk på p-piller i mange år uten å skjønne at det var de som gav meg humørsvingninger og nedstemthet. Men dette skjer bare med noen få. Mitt råd er å prøve å kjenne etter hvordan kroppen reagerer på hormonene.

Det finnes også andre bivrikninger med p-piller som med de fleste piller. Men de aller fleste får ingen så det er ingen grunn til å ikke starte med de. Selv synes jeg nuva-ring var litt klønete, og vil derfor ikke anbefale deg å starte med det.(jeg fikk samme bivirkninger av denne og, men er sikkert bare overfølsom for hormonene)du må jo uansett til lege/helsesøster for å få p-piller, krev litt veiledning av de!

lykke til

Skrevet

Jeg mener også å ha lest at ting som P-ring f.eks. er mindre skummelt da virkestoffene ikke spres rundt i hele kroppen slik stoffene fra P-piller gjør.

Dette stemmer ikke. Hormonene fra p-ringen tas opp i blodet gjennom skjeden. P-piller tas opp i blodet fra magen. P-ring virker ikke lokalt, slik mange ser ut til å tro. Det samme gjelder selvsagt p-plaster o.l.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Poenget de skulle fram til var vel at hormonmengden i p-ringen er mindre. Fordi det settes inn i skjeden, er ikke dosen med østrogen like stor, ca halvparten av vanlig dose i p-piller.. Jeg fikk voldsomme reaksjoner bare på p-ringen, ble skikkelig humørsyk og vanskelig i starten, så det er ikke tvil om at den ikke bare virker lokalt. Man må gjennom de samme sjekkene for å begynne på p-ring som ved annen prevensjon, da den også kan forårsake bla. blodpropp. Jeg er veldig fornøyd med p-ringen, men den virker ikke bare lokalt nei :)

Skrevet

Vet ikke helt innholdet i p -ringen ,men mostenker det er noe gestagen ? lig hormonspiralen.

Dere må ikke tro at det er så ufarlig fordi det ikke innerholder østrogen.

Gestagen gir beskjed til kroppen din om ikke å få eggløsning.dermed slutter du på produsere ditt eget naturlige progesteron.

Dette hormonet gir deg energi.sexlyst ,godt humør .holder vekta da det er thermogenic.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Vet ikke helt innholdet i p -ringen ,men mostenker det er noe gestagen ? lig hormonspiralen.

Gestagen gir beskjed til kroppen din om ikke å få eggløsning.dermed slutter du på produsere ditt eget naturlige progesteron.

Dette hormonet gir deg energi.sexlyst ,godt humør .holder vekta da det er thermogenic.

Det her skjønte jeg faktisk ingenting av, men i p-ringen er det to hormoner: østrogen og progestagen.

Skrevet

Det her skjønte jeg faktisk ingenting av, men i p-ringen er det to hormoner: østrogen og progestagen.

Dårligt tastatur.

Ja så på felleskatalogen at p-ringen innerholder både gestagen og østrogen.slik som mange p-p.

Det jeg mente var -at når du gir kroppen falsk progesteron/gestagen fra p-ring og hormonspiral og p-p. vil den slutte å produsere dette gode hormonet.da får hjerne beskjed om å IKKE prod.du har nok.slik at du ikke får eggløsning.

Har selv ødlagt meg nesten med p-p og hormonspiral.

Dette hormonet er et "lykkehormon"-

Skrevet

Naturligt progesteron ex i kremform er -antideppesiva.økt sexlyst.energi.thermogenic=hjelper å brenne fett.

det er derfor mange får disse bivikningen da de går på p-p

pluss at østrogen får deg til å legge på deg.det er det de gir for å feite opp kyllinger og storfe.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Naturligt progesteron ex i kremform er -antideppesiva.økt sexlyst.energi.thermogenic=hjelper å brenne fett.

det er derfor mange får disse bivikningen da de går på p-p

pluss at østrogen får deg til å legge på deg.det er det de gir for å feite opp kyllinger og storfe.

Nå er det sånn at man må bruke prevensjon for å unngå å bli gravid. Da må vi finne oss i bivirkninger. Det finnes ikke noe supermiddel som er 100% sikkert, og det finnes ikke noe som er uten bivirkninger. Unntatt kondom, kanskje, men blir overfølsomme mot dem også. Sånt må man bare leve med.

Skrevet

Når vi først prater om prevensjonsmidler: jeg skal begynne på p-plaster. Noen som har erfaring med dette? Bivirkningene skremte meg litt...

Skrevet

Nå er det sånn at man må bruke prevensjon for å unngå å bli gravid. Da må vi finne oss i bivirkninger. Det finnes ikke noe supermiddel som er 100% sikkert, og det finnes ikke noe som er uten bivirkninger. Unntatt kondom, kanskje, men blir overfølsomme mot dem også. Sånt må man bare leve med.

Ja jeg er fullt klar over det. har selv brukt dette i snart 30 år.

Det er kondom og ladycomp .pearly som måler temperaturen.

Drømme P-P kan vi se lagt etter da legemiddel industrien bruker ikke bioidentisk progesteron.veldig synd.

Skrevet

P ringen fikk jeg sopp av!!

Skrevet

P ringen fikk jeg sopp av!!

Det er veldig vanlig å få soppinfeksjon når man begynner på prevensjon ;) Og det kureres lett. De fleste får sopp i løpet av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...