AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Jeg bor i en selveier leilighet, ikke borettslag, og har aldrig signert noen form for regler for sameiet. Verken for klokkeslett ang festing , dyrehold osv.. Det er 4 leiligheter her og nå har 2 av dem slått seg sammen mot mine kattepuser! Jeg skjønner frustrasjonen av at katter går på biler og kanskje skraper opp lakken, eller møkker dem til, men når det er SÅ mange katter irundt her som vi har, KAN en ikke regne med at det IKKE vil gå katter på varme biler! Det er jo så klart veldig lett å skylde på meg ettersom jeg er naboen og har 3 katter, å det blir jo ord mot ord når vi diskuterer om det er mine katter eller en av de andre i nabolaget, som hopper opp på bilene. Nå er det sånn at jeg har den leiligheten som vender mot parkeringsplassene og jeg er hjemme mesteparten av dagene å har ofte sett andre katter oppå bilene deres (noe jeg må ta bilde av heretter ihvertfall!) Jeg skal sette inn kateluke på andre siden av huset nå og se om det blir bedre (noe det må bli for da har de ingen grunn til å oppholde seg på fremsiden av huset lengre og vente på at de kan komme inn) -men hva om de kommer ENDA en gang for å påstå at det ikke har blitt bedre ? De har ingen rett til å "kaste ut" mine katter, eller meg, har de vel?? Hadde det vært borettslag så ja da hadde jeg vel måttet skrive under på samholdregler før jeg flyttet inn, men dette er selveiere uten et skriv om noen som helst regler! Jeg gjør hva jeg kan for å holde de borte ifra hagen/gården, men disse bil-idiotene nekter å legge over ett teppe e.l på panseret sitt! Jeg er mer enn klar for å ta i bruk advokat om det er det som skal til til slutt! Noen der ute som har hatt/har samme problem med trangsynte naboer ?
Antlers Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Tro meg, jeg vet hvor vanskelig det kan være, men det er jo dine katter, og ditt ansvar å holde dem vekk fra andres eiendom. Ingen skal måtte akseptere oppskrapt lakk - eller ekstraordinære tiltak for å unngå det - pga. et valg du har tatt. Katter er selvstendige dyr som går sine egne veier, men man har alikevel ansvaret for at de ikke ødelegger ting. (Nå mener jeg du som i katteeier, ikke nødvendigvis deg personlig). Du kan jo evt. kjøpe et teppe for egne penger og deretter tilby deg å legge det på om kvelden og ta det av tidlig om morgenen, siden du selv synes det er en enkel filleting å gjøre 4
Gjest Xelle Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 De maa vel bevise at det er dine katter som gjoer skaden, maa de ikke det?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Ja det er akkurat det jeg mener, de kan jo ikke bevise noe ettersom det til alle døgnets timer er x antall katter som hopper opp på bilene! Jeg skjønner at det kan være et ork å legge på/ta av tepper, men så lenge det er så mange katter i nabolaget kan de ikke bare sitte på ræva å skylde på meg , å ikke gidde gjøre noe med det selv! Jeg kan godt ta flere bilder av div andre katter som sitter på bilene deres, men noe sier meg at de ikke "vil" at det skal bli bedre, uansett om jeg legger til andre tiltak, og jeg tviler på at de kan gjøre noe som helst med det, nå tenker jeg etter loven .. - men tips tas gjerne imot
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Hvor er liksom lakken på bilen ødelagt? Hmm Har de bevis på at det er katter som ødelegger lakken på bilene altså? Jøss. Nei, slike ting holder ikke. Du får be dem sende en klage med det samme, så dummer de seg ut.
Gjest Xelle Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Be de kjoepe Get Off eller lignende til aa smoere rundt bilene sine..
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Er ganske spennende tema da. Har katte-eiere ansvar for pus og dens gjøremål? Hunde-eiere må jo ha hunden i bånd når det er båndtvang, for ellers kan de skremme opp og skade sårbart dyreliv. Men hva med katter? De må jo være en like stor trussel for vilt dyreliv i den sårbare tiden? En hund må være i bånd HELE året hvis ikke eier har kontroll på dyret, og der er vel strengt tatt hundens naturlige adferd mer plagsom for folk enn katter sin, selv om dette muligens er kulturelt. Hunde-eier må plukke opp etter hunden sin, og kan bli bøtelagt i noen land, vet ikke om det skjer i Norge? Katten gjør fra seg hvor som helst, helst i blomsterbed og sandkasser, virker det som. I tillegg markerer katter på nabohus, og det stinker myyyyye værre enn hundetiss! Katter kan som sagt også skade biler, hager, hus, tar seg ofte inn hos naboer med åpne dører/vinduer. Nå ble det jo veldig avsporing, og det beklager jeg! Men jeg begynte å lure på om noen i det hele tatt har noen innblikk i dette? Å har hørt/opplevd at en katte-eier blir stilt til ansvar for sin katt's gjøremål? Tror at når det gjelder hund i leilighet så er vel regelen (så fremt du eier selv, i allefall) at så fremt ikke dyret er til plage for naboene, så er det lov. Men i dette tilfellet så er jo kattene til plage for naboene.
barnehagetanten Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Vi bor landlig til og en gård er vår nærmeste nabo. Vi har 3 utekatter, fordi ellers har vi en stor museplage. Alle kattene er kastrert/sterilisert; en hankatt og to hunkatter. De ligger jevnlig på bilene våre, uten at jeg kan se et merke i lakken som avslører dette. Ja: kan se det av potetrykk, men som sagt ikke riper. Skal mye til å få kastet ut de kattene du allerede har; men de kan lage regler slik at de som bor i sameiet ikke kan skaffe seg nye dyr. På den annen side: hva med andre naboers katter?
Capricorn Skrevet 22. september 2010 #9 Skrevet 22. september 2010 Vi har et ansvar for hva kattene kan ødelegge hos andre. Min forsikring dekker også det katten ødelegger også utenfor huset, som altså tilhører andre. Nå skal det jo litt til for å bevise at det var akkurat den katten som gjorde det. Her jeg bor er det masse katter og de fleste er mer nysjerrig enn min. Han holder seg mest på eiendommen. En gang fikk jeg besøk av noen venner som hadde fått forholdsvis ny bil. Plettfri selvfølgelig. Vi går ut i gården for å se på den og det ville pus også være med på :gjeiper: Han elsker å sjekke andre sin biler og bruker da åpne vinduer. Da går han fra panseret og mot dørene. Han klarer faktisk å balansere på den smale lista utenfor vinduet for å komme seg inn, selv om vinduet er lukket, for å komme frem til et som er åpent! Dette gjorde han med denne nye bilen. Han hoppet så kjapt opp at jeg rakk ikke å ta han. Denne var nypolert og pus skled. Som puser ofte gjør, holdt han seg fast. Resultatet var en liten ripe i døra. Alle sto helt stive for å ikke skremme han til å skrape enda en gang! Heldigvis ble de ikke sure. Jeg sa de måtte få fikset det og at jeg betalte. Det slapp jeg. Det var bare overflateskrape og gikk bort ved polering. Heretter sier jeg til alle som kommer at de må lukke vinduet. Da bryr han seg ikke om å balansere på bilen
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #10 Skrevet 22. september 2010 Men herregud da, skal man løpe rundt med katta i bånd da eller, for å forhindre den i gjøre skade? Om TS flytter eller omplassreer kattene sine (det er ikke sikkert er et tema engang, jeg bare skriver det), så kommer det uasett til å være andre katter som går på de bilene. Når man bor i strøk med mye trafikk og tette naboer, synes jeg kanskje man kan begrense seg til én katt, pga hensyn. Men ikke søren om man klarer å passe på katter, forhindre ødeleggelser, like mye som man kan gjøre med en hund. Det er rett og slett umulig. Med mindre man har innekatt, noe jeg ikke er noe for i det hele tatt.
Xtra_lilje Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 For husfredens skyld, ville jeg kommet i dialog med naboene. Kom med forslag som å legge teppe på bilene om natten, bruke get off etc. Jeg har liten tro på at kattene klorer opp lakken osv, og uten å kjenne loven, så vil jeg tro at de ikke har så mye de skulle sagt; katter finnes overalt og om de plages av dine, vil de like gjerne plages av andre. Men for husfredens skyld ville jeg prøvd å komme med noen forslag.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 Takker for betryggende svar, det var godt å lese idag Vi hadde nemlig ett møte igår ang div for sameiet, og ta tok 2 av de opp dette temaet, og jeg følte at jeg måtte høre med dere på dette forumet for jeg var mildt sagt frustrert! Det er jo tydelig at de ikke vil høre på fornuft når de kommer med forslag som "kan du holde kattene dine inne i 2 uker a?" .. jeg mener herregud.. holde tre UTEkatter inne i en 60kvm leilighet i 2 uker ? Det er jo dyreplageri! Det er 2 kastrerte hannkatter og en sterilisert hunnkatt og de er så snille å rolige! :rødme: Jeg tok jo opp det der med at de må prøve tepper på bilene sine ettersom det er så mange katter irundt her hele tiden, men det nekter de "blir så forferdelig tyngvindt" Heller mye lettere å sitte å kjefte på meg / sende spydige sms'er De klarte til og med på første møte om denne saken, å si at jeg skal kvitte meg med de, noe som ALDRIG!!!!!!! vil skje! -og ja jeg skriver gjerne under på å ikke få flere dyr, men de som bor her nå, de blir! Jeg får sitte klart med kameraet og ta bilder av de andre kattene som sitter på bilene deres så får de se selv! Og for å være helt ærlig, de er ikke akkurat diskret når de ser en katt på bilen sin; spruter vann, skremmer osv, kanskje en ide å slutte med det så de ikke riper opp lakken i panikk ?? Jeg blir så frustrert
Capricorn Skrevet 22. september 2010 #13 Skrevet 22. september 2010 Takker for betryggende svar, det var godt å lese idag Vi hadde nemlig ett møte igår ang div for sameiet, og ta tok 2 av de opp dette temaet, og jeg følte at jeg måtte høre med dere på dette forumet for jeg var mildt sagt frustrert! Det er jo tydelig at de ikke vil høre på fornuft når de kommer med forslag som "kan du holde kattene dine inne i 2 uker a?" .. jeg mener herregud.. holde tre UTEkatter inne i en 60kvm leilighet i 2 uker ? Det er jo dyreplageri! Det er 2 kastrerte hannkatter og en sterilisert hunnkatt og de er så snille å rolige! :rødme: Jeg tok jo opp det der med at de må prøve tepper på bilene sine ettersom det er så mange katter irundt her hele tiden, men det nekter de "blir så forferdelig tyngvindt" Heller mye lettere å sitte å kjefte på meg / sende spydige sms'er De klarte til og med på første møte om denne saken, å si at jeg skal kvitte meg med de, noe som ALDRIG!!!!!!! vil skje! -og ja jeg skriver gjerne under på å ikke få flere dyr, men de som bor her nå, de blir! Jeg får sitte klart med kameraet og ta bilder av de andre kattene som sitter på bilene deres så får de se selv! Og for å være helt ærlig, de er ikke akkurat diskret når de ser en katt på bilen sin; spruter vann, skremmer osv, kanskje en ide å slutte med det så de ikke riper opp lakken i panikk ?? Jeg blir så frustrert Det blir svært sjelden riper av myke kattepoter hvis de sitter rolig. Har sett det på min egen bil hvis han bare ligger og koser seg. De ber om riper hvis de skremmer dem! Hadde jeg vært deg så hadde jeg vært mest redd for at de tok saken i egne hender. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. september 2010 #14 Skrevet 22. september 2010 Din katt, ditt ansvar! "Alle andre gjør det" er ikke et argument. Så at alle de andre kattene gjør det i tilegg bedrer ikke din situasjon, eller gjør deg og dine katter til mindre syndebukk. Selvfølgelig er dette et problem som må tas tak i! Du må hindre dine katter i å gå på bilene til naboene. Og du må ta ansvar hvis de gjør det. Da må du beklage, kanskje også ta økonomisk ansvar for det som har skjedd. Kanskje du bør holde kattene mer inne. PS, jeg har katt selv og elsker dyret mitt, men hvis den hadde gjort ugangn hadde jeg tatt affære på en eller annen måte. Og jeg bor forsåvidt nærme en bilparkering, og det er off-limits for katten min. Det er jo en dødsfelle! En dag blir katta de påkjørt av en bil på parkeringsplassen. Skjønner ikke at du lar katta være der.. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #15 Skrevet 22. september 2010 Rent juridisk må de vel dokumentere at det er din katt som forårsaker eventuelle skader, og siden dine ikke er de eneste i nabolaget kan det bli vanskelig. Ellers har jeg også sett at i konflikter rundt dette med barns sandkasser og kattebæsj er det rettspraksis at de som eier sandkassene må skadebegrense ved å sikre disse med presenning, og jeg vil tro at dersom det blir en sak ut av dette vil det å kunne begrense ved å legge ett teppe over bilen kunne sammenlignes med dette. Dvs at så lenge de har mulighet til å skadebegrense, kan de ikke klage dersom de ikke gidder dette.
Capricorn Skrevet 22. september 2010 #16 Skrevet 22. september 2010 Rent juridisk må de vel dokumentere at det er din katt som forårsaker eventuelle skader, og siden dine ikke er de eneste i nabolaget kan det bli vanskelig. Ellers har jeg også sett at i konflikter rundt dette med barns sandkasser og kattebæsj er det rettspraksis at de som eier sandkassene må skadebegrense ved å sikre disse med presenning, og jeg vil tro at dersom det blir en sak ut av dette vil det å kunne begrense ved å legge ett teppe over bilen kunne sammenlignes med dette. Dvs at så lenge de har mulighet til å skadebegrense, kan de ikke klage dersom de ikke gidder dette. Er enig i dette. Man kan ta litt ansvar selv også. Mine naboer så at noen katter bæsjet i sandkassa, men tok på seg skylden fordi de ikke gadd å sette på lokket. Nå har de blitt veldig nøye med det og kvitt problemet.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #17 Skrevet 22. september 2010 Din katt, ditt ansvar! "Alle andre gjør det" er ikke et argument. Så at alle de andre kattene gjør det i tilegg bedrer ikke din situasjon, eller gjør deg og dine katter til mindre syndebukk. Selvfølgelig er dette et problem som må tas tak i! Du må hindre dine katter i å gå på bilene til naboene. Og du må ta ansvar hvis de gjør det. Da må du beklage, kanskje også ta økonomisk ansvar for det som har skjedd. Kanskje du bør holde kattene mer inne. PS, jeg har katt selv og elsker dyret mitt, men hvis den hadde gjort ugangn hadde jeg tatt affære på en eller annen måte. Og jeg bor forsåvidt nærme en bilparkering, og det er off-limits for katten min. Det er jo en dødsfelle! En dag blir katta de påkjørt av en bil på parkeringsplassen. Skjønner ikke at du lar katta være der.. [/quote så hva gjør du, sperrer katta inne? om det ikke er rolige og fine utemuligheter for katten, burde man ikke ha katt i de hele tatt... å ha innekatt er kun av egoistiske grunner (finnes veeeldig få katter som virkelig ikke liker å være ute. disse har kanskje blitt holdt innesperret i så mange år at når de endelig når lov å gå ute, tør de ikke). "Katten kan bli overkjørt..." javel, da passer det ikke å ha katt akkurat der. og ts kan ikke legge ut med det økonomiske hvis det ikke kan bevises at det er hennes katter?! det er jo helt sjukt. det er jo ikke sikkert at hennes katter i det hele tatt har vært oppå de bilene.
Linnea Adriana Skrevet 22. september 2010 #18 Skrevet 22. september 2010 Noen jeg kjenner opplevde at en katt smatt inn og la kattunger i klesskapet deres mens de bar inn noen møbler fra bilen. Kunne de fått erstatning i et slikt tilfelle? Tenk om de hadde vært allergiske. Nå er heldigvis disse glad i katter så de fulgte opp de små kattungene helt til den uansvarlige eieren kom hjem fra ferie månder senere.
Envy Skrevet 22. september 2010 #19 Skrevet 22. september 2010 Kinkig sak, og også en av mange grunner til at min lille prinsesse er innekatt. Likevel, jeg synes det er feil av disse naboene å beskylde kattene for å være et så stort problem som de skal ha det til. Jeg har hatt poteavtrykk på bilen min maaaange ganger, men har aldri sett en eneste ripe - de ripene har dem nok laget selv, men ønsker seg noen til å betale. Nei, du får ikke gjort noe med det, og naboene får leve med det, da får de prøve noen av tiltakene du har foreslått før dem klager mer, hvis det er så ille med disse ripene får dem vel heller orke å legge på et teppe da. I vinterhalvåret har jeg sånn heldekkende sak over bilen min, den setter jeg på hver kveld og tar av hver morgen, det tar meg kanksje 30 sek fordi jeg har lært meg til hvordan jeg gjør det. Koster 50 kr på Clas Ohlson Naboene dine høres ut som noen skikkelige kranglefanter 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #20 Skrevet 22. september 2010 Jeg har selv tilbudt dem bilpresenning som jeg har liggende i kjelleren men de nekter, jeg syns de er overseg vrang på akkurat den der! Og jeg bruker sånn Get Off gel kuler på grusen med jevne mellom (må jo selvsagt øke det forbruket -.- -se om det funker "bedre" for funker gjøre det jo til en viss grad) og jeg prøver å ikke la de vente ute for lenge så de ikke blir fristet til å hoppe opp på en bil. Som sagt gleder jeg meg veldig til og få satt inn den katteluka for jeg håper det blir mye bedre! Men ja, som nevn over her er jeg kjempe redd for at disse idiotene skal ta det i egne hender, og en dag kanskje kattene mine er borte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå