Gå til innhold

Trauste, kjedelige, vanlige grønnsaker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det finnes mange grønnsaker som lider under den triste skjebnen å bli brukt på de sammr 2-3 måtene hele tiden. Blomkål, brokkoli, rosenkål, gulrot osv. er grønnsaker som gjerne helst blir kokt og det er det. Smaksløse og uspennende.

Jeg mener at det finnes et annet liv for typiske trauste grønnsaker. Her i huset har det skjedd en liten matrevolusjon etter å ha oppdaget disse to oppskriftene:

Golden-crusted brussel sprouts

http://www.101cookbooks.com/archives/goldencrusted-brussels-sprouts-recipe.html

Simple Cauliflower recipe

http://www.101cookbooks.com/archives/simple-cauliflower-recipe.html

Håper flere vil dele sine favorittoppskrifter på hvordan gjøre det trauste grønnsakstilbehøret litt mer spennende :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oooo.. Gøy!! Liker initiativet !!! :)

Selv er jeg ikke overbegeistret for ihjelkokte grønnsaker, så det spiser jeg ALDRI!!

Noen av mine variasjoner.

Tasty tomater

Små tomater. Deles i to. ha olivenolje, salt, pepper og litt balsamicoeddik over i en form. stenkes i ovnen på ca 175 grader i 20-30 min. NAAAAM!!!

rotgrønnsaker

Ha det av grønt du liker i en form. Rotgrønnskaer er spesielt godt sammen. Tilsett noen hvitløk og kryddet + olje og bak i ovnen.. NAM!!!!

Kremet brokkoli

Del brokkoli i mindre biter. Ha i en form og tilsett litt matfløte eller kreme fraish (generelt melkeprodukter i tykkere form). ha i salt, pepper og litt hvitløk. strø over parmesan og gratiner i oven på ca 200 i 20-30 min. Knalldigg

tips

Er veldig glad i å lage maten fra bunnen av, og bruker da grønskaene i maten. da "forsvinner" de litt, men setter masse smak på maten.

Eks sauser, supper, gratenger, former osv...

Det som gjør grønsakene godt er å bake dem i ovnen isteden for å koke de. Da forsvinner ikke all smaken ut i vannet.

Skrevet

Restegrønnsaker:

Hos oss hvertfall blir det alltid litt smårester av grønnsaker igjen. Fem seks sopp, en halv paprika, en halv løk, 4-5 cherrytomater... Ta det du har i kjøleskapet, del i passende biter, sleng i en bolle med litt olivenolje, salt, pepper og dine favorittkrydder, gjerne litt balsamico eller en vinskvett du har igjen også. Putt i en ildfast form, strø over godt med parmesan, i ovnen på 200 grader i 10-12 minutter. Kjempegodt!

Sitronsopp

Del sjampignon i to, og fjern stilkene. Toss in a bowl med olivenolje, salt og pepper. Inn i ovnen i ildfast form, 225 grader i 10-12 minutter, snu de innimellom. Når de kommer ut av ovnen, klem noen dråper sitron over. Nydelig!

Skrevet

Hven koker grønnsakene ihjel?

Det kan da ikke være kokken? Hva er kjedelig med grønnsaker?

Skrevet

Ingenting er kjedelig med grønnsaker! Jeg prøvde å være morsom :P Poenget mitt var at endel grønnsaker lider under den skjebnen at det finnes gjerne bare et par måter man tilbereder de på. Som f.eks. å koke de. Kokte grønnsaker er godt det (når det er gjort riktig: brokkoli f.eks. skal nesten bare dyppes i kokende vann! Den skal være sprø og god!), men variasjon gjør matlagingen i hverdagen mer spennende. Så derfor er jeg personlig ute etter tips til å utvide grønnsakshorisonten ;)

Skrevet

Jeg vil gjerne fronte Rosenkål bonne femme! :Nikke:

Ypperlig til alle typer vilt og er forkokt rosenkål surret sammen med sjalottløk og sprøstekt bacon :nigo:

Rosenkål bonne femme:

1 pk rosenkål

3 sjalottløk

3 Skiver røkt bacon

1 ss nøytral olje (solsikke/ mais)

1 ss smør

1 ss salt

vann

Framgangsmåte Rosenkål bonne femme :

Rens rosenkålene fra de yttereste bladene.

Skrell og finhakk sjalottløk.

Skjær bacon i små terninger.

Del de rensede rosenkålene i 4, gjennom stilken slik at bladene henger sammen under koking.

Kok de i godt saltet vann i 3-4 mimutter.

Skyll de deretter i kaldt vann for å bevare farve og stoppe kokeprosessen.

Ha løk og olje i samme panne som kjøttet ble brunet i, her er mye smak.

Tilsett baconet og surr godt, ha i smør og stek videre.

Ha tilslutt i rosenkål og la det bli varmt.

Smak til med salt og pepper.

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Vilt/Reinsdyrfilet-med-rosenk%C3%A5l-bonne-femme

Skrevet

Både rosenkål, blomkål og brokkoli er ellers godt å kombinere med chili, hvitløk og enten nøtter eller pinjekjerner, eller ansjos (sånne små salte i olje, ikke sukkersaltet "norsk" ansjos). Gi dem et kjapt oppkok, avkjøl raskt i isvann og surr dem så i olje sammen med nevnte ingredienser ved servering.

Ellers er jeg glad i gulrotpuré: Gulrøtter kokes møre, gjerne i friskpresset appelsinsaft pluss litt vann. Hell av væsken når de er møre, ha i salt, pepper, en smørklatt og revet frisk ingefær etter smak, mos sammen med stavmikser. Eller bare ha gulrøttene hele, og ha over olivenolje, frisk revet ingefær og hakket frisk koriander.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Brokkoli er skikkelig deilig å lage grateng av! Med masse ost på toppen :D

Skrevet (endret)

Jeg bruker mye appelsindampet fennikel til fisk, passer også til svin man damper rett og slett skivet fennikel i 1 cm appelsinjuice. Damp under lokk til mørt.

Ellers liker jeg godt smørdampede brekkbønner og gulrøtter i staver (sammen). Ha en skvett vann og en klatt smør i en liten gryte, og ha grønnsakene i. Damp under lokk til møre. Passer til det meste!

Forøvrig koker jeg KUN rotfrukter, alle øvrige grønnsaker damper jeg. Ellers kan alt ovnsbakes med hell, særlig cherrytomater!

Endret av tineline
Skrevet

Hah, genial trådidé!

Rotgrønnsaker gjør seg godt som mos. Gulrot, kålrot, sellerirot, pastinakk.... og selvfølgelig potet. Mos kan varieres i det uendelige; fra vanlig mos med litt salt og pepper i, til luksusmos med fløte og parmesan, urtemos, chillimos, hvitløksmos...

Ovnsbaking er også en fin måte å få variert på. Ovnsbakt brokkoli er kjempegodt! Del opp i buketter, ha over litt god olje og maldonsalt e.l. Nam! :)

Sopp som er marinert i olje, soyasaus og hvitløk er kjempegodt å steke/ovnsbake. Ellers synes jeg faktisk at god, gammeldags soppstuing bør få litt skryt også :) Kan fort gjøres mer spennende med litt parmesan eller soyasaus i sausen, hvis man ønsker det.

Gulrot kokt i en blanding av appelsinjuice og fersk, hakket ingefær.

Wok! Mye morsommere å woke grønnsaker. I stedet for kokt gulrot og brokkoli til laksefileten, kan man woke de samme grønnsakene og tilsette saus eller krydder etter smak. Ingefær + sweet chilli-saus er godt. Eller østerssaus. Hvitløk og soyasaus. Teriakysaus. Sursøt saus. Hvitløk og chilli. Og så videre.

Skrevet

Den der blomkåloppskriften kan sikkert passe fint til lammelår, tror dere?

Skrevet

Den der blomkåloppskriften kan sikkert passe fint til lammelår, tror dere?

Høres ut som om det vil passe helt supert! :jepp:

Skrevet

Jeg forveller ofte blomkål, purre, paprika og brokkoli. Som singel klarer jeg ikke alltid planlegge måltider og jobben medfører litt reising. Elsker å lage mat, men ikke like mye når jeg ikke venter gjester.

Gjest stillness
Skrevet

Oj,bra tråd :)

Har vært på jakt etter nye ideer for grønnsakene her også.Koker dem nesten aldri så her går det i stekte grønnsaker.Blir litt kjedelig i lengden det også :)

Skrevet

Man kan jo gjerne bruke litt grønnsaker man vanligvis ikke har.

Det første man gjør når man skal begynne å lage mat er å forvelle grønnsakene.

Avhengig av grønnsak så skal de i godt saltet fosskokende vann en kort stund. 1-5min.

Så RETT i isvann i 2-3minutter. Så skal de tørkes og legges til kjøling. Dette kan man gjøre flere timer i forveien.

Når de skal varmes opp kan de enten puttes i ovnen eller varmes i varmt vann. Ovn anbefales, da blir de ikke våte og bløte.

Et tips til en siderett: Ovnsbakt gulrot. Skjer gulrøtter i brede staver (ikke julienne, bare del dem på langs). Stek et par minutter i stekepannen med litt smør. Ikke så høy varme for det tåler ikke smøret.

Når gulrøttene har fått litt farge puttes de i en ildfast form og inn i ovnen på 200 grader til de er så møre som du vil ha dem. 15-20min.

Smaker fortreffelig.

Skrevet

Jeg vil slå et slag for OVNSBAKT HVITLØK, suuupergodt!

Ta en hel hvitløk, skjær den horisontalt på midten og dryss litt olje over. Her kan man i tilegg kutte opp andre grønnsaker som man ovnsbaker sammen med hvitløken så har man en hel rett. Prøv gjerne rødbete, søtpotet, gulrot og aubergine.

Stek i ovn på ca 180 grader i 30 min (bare pass på så det ikke blir svidd)

Etterpå er det bare å trykke hvitløksbåtene ut av sine skall og nyte, gjerne sammen med brød og annet tilbehør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...