Gå til innhold

Oppsigelse per mob på toget


Ingy

Hva er det OK å snakke om i det offentlige rom?  

  1. 1. Hva er det OK å snakke om i det offentlige rom?

    • Alt, ingenting er for privat til at andre ikke kan høre det
      0
    • Det meste, men ikke intime detaljer e.l. om andre
      2
    • Samme for meg hva folk prater om
      3
    • Noen tema er OK, men mye hører hjemme der det kun er to par ører
      21
    • Kun snakk om vær, sport, nyheter og politikk er o.k.
      1


Anbefalte innlegg

eller

Private samtaler i det offentlige rom

Var litt usikker på overskrift, for egentlig vil jeg ta opp temaet generelt, med utgangspunkt i følgende hendelse:

Det er kveld, jeg skal ta toget mellom to byer. Finner meg et ledig sete, det er få folk i vogna. Rigger meg til med mat og blad. Mannen bak meg tar opp mobilen og ringer. Innleder samtalen med «Det passer kanskje ikke så bra at jeg ringer nå, men hvordan går det med deg?» Jeg prøver å konsentrere meg om bladet mitt, men mannen snakker nærmest rett inn i øret mitt og jeg hører hvert ord.

Han snakker i 5-10 minutter og i løpet av samtalen forstår jeg at han er en arbeidsgiver som ringer til en ansatt som ikke har vært på jobb på flere uker, angivlig pga. sjukdom, og som han nå forteller kommer til å miste jobben hvis h*n ikke stiller opp. Han nevner ingen etternavn, men flere fornavn og det er lett å forstå hva firmaet driver med. Hadde jeg vært inne i bransjen ville jeg kunnet identifisere firmaet.

Etter at han har lagt på snur jeg meg og sier fra på en høflig måte at jeg ikke synes slike samtaler bør tas på et tog. Han blir skikkelig sur og vi veksler flere ord. Jeg sier at jeg bare ønsket å si fra, at jeg ikke ville likt det hvis sjefen min tok en sånn samtale fra toget, at jeg synes han oppførte seg uproft og at jeg ble ufrivillige lyttende til samtalen. Han blir skikkelig pissed og nesten roper at det er har jeg ikke noe med, at jeg skulle flytta meg hvis jeg ikke ville høre, m.m.

Hva synes dere? Er det OK å ta denne typen private samtaler i det offentlig rom, enten det er per mobiltelefon eller med en samtalepartner ved siden av deg?

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tykkjer ein skal ta omsyn til kor mange som kan høyre det ein seier! På same måten som heime - viss tlf. ringer når ein har besøk, sit ein då ikkje i stova, attmed gjestene og snakkar om den som ringer sine personlege problem! Det anser iallefall eg som svært dårleg folkeskikk! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Selvfølgelig er det ikke OK å ta slike samtaler offentlig! Det er faktisk ikke OK å ta den type samtale i det hele tatt, den ansatte burde vært kalt inn til et møte for å få denne type beskjed. Ros til deg for å tørre å si fra!

Jeg syns det er OK at 13 åringen ringer på mobilen for å si "jeg er hjemme fra skolen nå" - eller "jeg går der og der". Jeg syns også det er i orden at folk ringer for å si at de er forsinket e.l.

Hvis noen ringer for å prate/disktuere noe gir jeg klar bekjed om at det ikke passer hvis jeg er på et sted der jeg ikke kan trekke meg unna. Det må folk bare godta!

Når det gjelder meg selv og å overhøre andres samtaler....jeg er ganske flink til å stenge lyden ute...og lar meg sjelden irritere...Dethender nok at jeg blir ganske lattermild, men det kan jeg jo leve med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Ingy, og denne arbeidsgiveren ... hva kan man si annet enn at det var utrolig uproft gjort. Du var tøff som sa ifra :tommel opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var tøff og kul som gadd å den lille fighten - det er ikke ofte vi mennesker sier fra om ting som ikke berører oss selv direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er ganske hensynsløst uansett hva man prater om i mobilen når man er på et offentlig sted - det verste er vel restauranter - men tog er jo et sted hvor de fleste ønsker å slappe av så det kommer langt opp på lista det også. Dessuten å ta en samtale som er en personalsak er jo helt horribelt - det er jo konfidensielt.

Så godt du sa fra !! Det er jo det som skal til for at det skal bli slutt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er skandaløst! Slikt skal tas skriftlig og overleveres rekomandert eller personlig - det er en grunn til det!!!

Merkelig hvor mange hemmeligheter man kan få vite om firmaer i det offentlige rom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei klart en skal ikke ta sånne samtaler på toget, jeg hadde nok ikke vært like tøff som deg å sagt fra dessverre. Men uproft det er vel bare forbokstaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg irriterer meg grønn over mobilen i det offentlige rom.

Jeg har tatt langdistansetog og f....det var mobiler i annenhvert sete. Det ringte og pep hele kvelden.

I går var vi på kafe. To karer på bordet ved siden av oss satt med hver sin tlf...alle hørte hva som ble sagt.

Slik er det på alle kafeer. Går det ikke an å ta tlf på utsiden før du går inn. Slå for h...av tlf.. På buss like dan.

Folk går til og med på rest,på kveldstid og har med seg mobilen.

Kommer de hjem til deg så kan noen finne på å legge den på salongbordet. Noen har de i veska. Er man på besøk til noen så synes jeg det er uhøflig å ta tlf og starte en lengre samtale. Greit med de som venter en viktig tlf/beskjed eller noe slikt.

Håper resturanter setter opp forbud med mobil, Så på tv at det var et land som satte opp glasshus til bruk for mobil. Håper det kommer hit også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Nei, denne sjefen hadde virkelig ikke peiling. Eller desto verre: Kanskje visste han nøyaktig hva han gjorde; Spekulerte å skremme den ansatte, kanskje?

Uansett, sjefer har også taushetsplikt. Selv om han ikke nevnte noe navn, ville jeg sagt at dette absolutt er brudd på den. Og ikke bare det; Jeg håper virkelig denne ansatte er organisert. Fagforeninga hadde ikke sett med blide øyne på hverken brudd på taushetsplikten eller den type advarsel pr. tlf.

Det var bra at du sa fra Ingy, det hadde jeg også gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det denne sjefen gjorde var totalt uhørt, ovenfor den ansatte han snakket med riktignok, ikke ovenfor deg. (synes jeg!)

Av hensyn til den man snakker med på tlf bør man ikke ta opp alt i det offentlige rom, men bortsett fra det så bryr jeg meg fint lite om hva andre snakker om på tlf rundt meg. Kanskje nettopp fordi det er så vanlig, reagerer jeg sjeldent med annet en fliring for meg selv dersom noen er for personlige så jeg hører det. Og jeg tar ikke fem flate øre for å vise vedkommende at jeg har hørt hva personen sa, og gjerne flire om jeg synes det var drøyt.

Selv derimot, hater jeg å prate privat i tlf så andre hører hvert ord, og prøver å unngå det. Ringer folk meg på bussen, så er det så kort tid til jeg er av bussen, at jeg heller snakker med vedkommende etterpå, og sier fra om det.

Kjører jeg derimot tog, så kan det(ihektiske perioder) være en av de få gangene jeg virkelig har tid til å prate med noen, så da kan jeg ha private tlf samtaler, men som regel (på lokaltog) går jeg da ut i gangen slik at ingen sitter tett på. (dersom det ikke står andre i gangen fra før da riktig nok, da visker jeg omtrent i tlf istede...) :lol:

På langdistansetog har jeg ofte opplevd at det er "stillevogner", jeg sitter der, og skrur selvfølgelig av tlf, det står det store skilter om. Hadde noen satt seg i en høylydt samtale i tlf der, ville jeg varslet konduktøren rett og slett, og bedt ham/henne si fra til vedkommende.

Tog med stillevogn, der man velger å ikke sitte i stillevogn, bør man akseptere at andre sitter i tlf og at man hører hva vedkommende sier, det er en vogn for de som ikke ønsker "snakk og bråk" og det er vogner der man kan gjøre det om man vil. Man velger selv hvor man vil sitte, og får ta konsekvensene etter det.

Tog uten stillevogner kan man godt dempe volumet på snakkingen i det minste, og ikke prate i timer.

Når jeg er sammen med venner, så synes jeg det er greit å skru av volumet og legge tlf på bordet (også når jeg er på besøk hos folk), jeg legger den på bordet for at jeg skal se det om det er noen jeg BØR prate med. Mange begynner å få eldre besteforeldre og foreldre, eller har andre syke rundt seg, og det er for meg viktig å være tilgjengelig og svare dersom f.eks moren min ringer meg uten om det som er vanlig. Rett og slett fordi det kan ha skjedd noe bestefaren min.

Dersom kjæresten min melder for å si at han legger seg (vi bor ikke sammen, og pleier å sende nattaklem før vi legger oss) så vil jeg gjerne få besvare det også, fordi det er viktig for oss begge. Da sier jeg gjerne unnskyld til vedkommende jeg er sammen med og forklarer hva jeg skal. Synes det er helt greit om mine venner gjør det samme mot meg.

phu... dette ble langt... og jeg har fremdeles mer jeg kunne sagt om saken... :ler: men slutter jeg! så ikke jeg kjeder folk til døde her.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mobiltelefoner med private samtaler i det offentlige rom er en uting.

Dessuten skal oppsigelser av arbeidstakere i dette landet foregå skriftlig - så hele situasjonen er jo så absurd som den kan få blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...