xoxoxo Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 (endret) Hei. Jeg har noen spørsmål ang. deprisjon, antidepressiva og Cipralex. Er det noen som har erfaringer rundt dette? Fikk idag resept på Cipralex hos fastlegen og skal begynne på de i morgen. Legen sa til meg at jeg kunne begynne på 10mg i en uke og deretter øke. Han sa også at jeg kunne begynne rett på 20mg og kombinere dette med Stesolid hver dag den første uken. Har ikke noe erfaringer med antidepressiva fra før av så hadde vært fint om dere som vet mer om dette enn meg kunne være så snill å svare meg på det jeg lurer på. Evt. bivirkninger? Er det slik at man blir veldig trett og full av angst til å begynne med? Hvor lang tid tar det før dette evt. går over? Er det noe mer vesentlig jeg bør vite om når jeg når begynner på disse. Det ble en del spørsmål, ja. Jeg er bare veldig nyskjerrig. Blir veldig glad for svar! Endret 21. september 2010 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 (endret) Bivirkningene jeg fikk var ekstrem kvalme i en uke, men nå etter to uker er det helt borte. Det hjalp litt når jeg spiste rett etter jeg tok tablettene. Utenom det har jeg ikke merket noen ting (har kun gått på de i to uker, så har ikke merket at de funker heller. kan ta rundt 6 uker). Endret 21. september 2010 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #3 Skrevet 21. september 2010 (endret) Evt. bivirkninger? - Jeg blir veldig trøtt. Ligger i senga 12 timer om dagen, så dagene blir korte. Er det slik at man blir veldig trett og full av angst til å begynne med? Hvor lang tid tar det før dette evt. går over? - Jeg fikk ikke forverret angst, men søvnen sliter jeg med enda (1,5år etter). Endret 21. september 2010 av ninuska_
ninuska_ Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler og forumets retningslinjer. ninuska_, mod
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 cipralex tar noen uker føre den virker. og ja den kan gi noe forverret situasjon føre den blir betre situasjonen. så derfor viktig å kontakt legen om du blir enormt deppa-tenker får lyst å dø. kvalmen reduseres ved å ete et måltid når du tar tabletten. følte meg litt slapp til å begynne med, men ikke så veldig lenge. også kan den gi vektøkning.
Gjest Lexie Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Bivirkningene er veldig induviduelt. Jeg begynte med 5mg og hadde ingen. Jeg skal gå på 5 mg en måned før dosen økes. (Tar de for angst). Ellers står det en god del forklart i bruksanvisningen. Ikke drikk for mye alkohol.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Min forlovede begynte å ta disse for ca en måned siden. Nå er hun et fullstendig vrak, uten ambisjoner, uten følelser, hun har total beslutningsvegring, hun er bare trist og lei hele tiden og sier hun har lyst å krype sammen til en ball og gråte. Vel var hun deprimert før hun begynte, men dette virker bare å ha gjort vondt værre. Ikke er hun nevneverdig interessert i meg mer, og alt virker helt pyton. Så har hun slitt med for mye magesyre, kvalme, og har vondt i hodet hele tiden. Jeg synes hele opplegget virker som noe skikkelig dritt.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Min forlovede begynte å ta disse for ca en måned siden. Nå er hun et fullstendig vrak, uten ambisjoner, uten følelser, hun har total beslutningsvegring, hun er bare trist og lei hele tiden og sier hun har lyst å krype sammen til en ball og gråte. Vel var hun deprimert før hun begynte, men dette virker bare å ha gjort vondt værre. Ikke er hun nevneverdig interessert i meg mer, og alt virker helt pyton. Så har hun slitt med for mye magesyre, kvalme, og har vondt i hodet hele tiden. Jeg synes hele opplegget virker som noe skikkelig dritt. Slik ble jeg også .og la på meg nesten 10 kg. Nå skal jeg begynne med hormonkrem.progesteron. Du mangler det hormonet når du er deprimert.
xoxoxo Skrevet 22. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2010 (endret) Takk for mange svar! De svarene jeg har fått er til veldig god hjelp. Du som har en kjæreste som ble helt ødelagt av disse, stakkars jente. Jeg har lest mye om disse og det er en del negative reaksjoner. Det gjør meg litt redd. Vil for all del ikke bli mer deprimert enn det jeg allerede er ( Jeg vil såklart komme meg opp, ikke synke dypere. Fortsett å del deres erfaringer, det er bra å lese hvordan folk rundt om har reagert på disse. Tok min første pille idag. Innlegget er endret iht KGs regler og retningslinjer. Spørsmål angående moderering kan tas på Ris, ros og spørsmål ninuska_, mod Endret 22. september 2010 av ninuska_
Gjest wild bird Skrevet 23. september 2010 #10 Skrevet 23. september 2010 Jeg gikk på Cipralex for noen år tilbake. Hadde ikke så mange bivirkninger, egentlig. Ble trøtt og gjespet mye gjennom hele dagen. Var også veldig tørst i starten. Ble litt sløv. Men dette stabiliserte seg, og jeg hadde veldig god effekt av de! På bare noen måneder var depresjonen mer eller mindre borte, jeg klarte å ta tak i ting som jeg ikke engang orket tenke på mens jeg var skikkelig deprimert. For meg var det en kjempegod hjelp for å få livet mitt på beina igjen.
Gjest Nora Skrevet 24. september 2010 #11 Skrevet 24. september 2010 Cipralex kjører deg rett til helsike før den bygger deg opp igjen. Jeg har selv gått på det, og var en stund helt ødelagt, men plutselig ble det litt bedre. Var veldig sliten, men hadde ikke andre bivirkninger enn at jeg ble enda mer deprimert i starten.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2010 #12 Skrevet 24. september 2010 jeg tar cipralex mot angst. ble veldig mye verre i starten. helt ødelagt, torde ikke gå ut døra på fler uker, torde ikke engang hente posten! ønsker jeg hadde hatt tiltakslysten til å sjekke opp andre behandlingsmetoder, evt intensiv psykologbehandling osv.. oppturen etterpå er jo fin når du merker bedring når bivirkningene har gitt seg, men d helvette i starten kunne jeg godt klart meg uten. likens med stesolid og andre beroligende midler skal man være veeeeldig forsiktig med! tror viktigheten av å skaffe seg informasjon om denne typen tabletter er vikigere. men der er det kanskje litt annerledes med derpresjoner, jeg har aldri vært noe veldig deprimert og kan ikke uttale meg om hvordan d virker i forhold til det. men ei jeg kjenner fikk cipralex for depresjon og måtte skifte til en annen sort da hun ikke ble noe bedre, heller tvert imot.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #13 Skrevet 24. september 2010 Merka ingenting. Eller, jeg ble kanskje dårligere, vet ikke om det var pga pillene.
Gjest Ella Skrevet 25. september 2010 #14 Skrevet 25. september 2010 Jeg fikk ingen bivirkninger i starten. Eneste jeg har merka er en del nattsvette, men heller det enn å gå rundt og være SÅ nede. De har hjulpet meg enormt, og jeg føler meg heller ikke "flat" eller likeglad slik som andre sier de blir. Jeg er bare bedre :-) Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå