Gå til innhold

Vondt i kne etter trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en veldig utrent jente (23 år), som endelig har tatt meg sammen og begynt å trene. Var på løplabbet og fikk meg nye joggesko, samt nye treningsklær. Jeg er slank, men har elendig kondisjon og mangel på muskler da jeg aldri har trent regelmessig før.

Så til problemet. Jeg jogget på mølle for 1 uke siden i 30 minutter, og etter denne økten fikk jeg vondt i venstre kne, på yttersiden av kneet. Det gikk over etter et par dager. Prøvde meg på nytt med jogging i dag, 60 min jogging på mølle (8,5 km/t), og det samme skjedde. Vondt i venstre kne da jeg nærmet meg slutten. Kjenner ingenting i høyre kne.

Hva burde jeg gjøre nå? Kan jeg jogge oftere, eller burde jeg holde meg til 1 gang i uka for å 'venne' kroppen til trening? Kan jeg ha fått en skade allerede som må sjekkes opp? Har aldri hatt vondt i knærne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første - du er utrent, men klarer å jogge 60 min??? WOW!

Å jogge på mølle kan være en stor belastning for kroppen, det samme gjelder å jogge på asfalt. Det er hardt underlag, og når du i tillegg ikke er vant til å jogge er det ikke rart kroppen sliter litt. Jeg får selv raskt vondt i kneet hvis jeg jogger på asfalt. Mølle tør jeg ikke prøve en gang.

Prøv å jogge på grus i stedet, og se om det hjelper. Og prøv å ikke jogge altfor lenge/mye til å begynne med, viktig å la kroppen venne seg til den nye belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ny i trening så må du ikke trene så hardt, da kan man ledd få vondter og skader!

Ta det rolig i starten, ikke noe heidundrande treningsøkter. Om du skal løpe så ville jeg heller dratt i skogen og løpt på bedre underlag enn tredemølle. De fleste får vondter en gang i blant i løpet av sitt treningsliv, men som regel er det bare noe som går over etter noen dager. Jeg hadde mye vondt i knea i starten, men nå er det sjelden, kun hvis jeg virkelig har hatt en hard økt som overgår normale treninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ny i trening så må du ikke trene så hardt, da kan man ledd få vondter og skader!

Ta det rolig i starten, ikke noe heidundrande treningsøkter. Om du skal løpe så ville jeg heller dratt i skogen og løpt på bedre underlag enn tredemølle. De fleste får vondter en gang i blant i løpet av sitt treningsliv, men som regel er det bare noe som går over etter noen dager. Jeg hadde mye vondt i knea i starten, men nå er det sjelden, kun hvis jeg virkelig har hatt en hard økt som overgår normale treninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.5km/t er nesten "brisk walk"-fart, så det er ikke veldig imponerende.

TS her. Jeg vet at dette er ganske sakte fart, men jeg er ny vet du. Må begynne i det små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Jeg vet at dette er ganske sakte fart, men jeg er ny vet du. Må begynne i det små :)

Som andre her har sagt: Ta kortere turer utendørs i litt ulendt terreng. Tredemølle gir null variasjon i underlaget, og det er spesielt ugunstig for knær og ankler.

Begynn med 3-4 km eller det du klarer å jogge på 20-25 minutter. Sett også opp tempoet litt, til i hvertfall over 10 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også tatt meg turer i skogen, slik at bena får en "myk" tilnærming til treningen først. For mange kan det være for mye belastning å begynne rett på jogging. Hadde jeg fått mye vondt, ville jeg ikke ha satt opp farten eller jogget mer. Men supplert med annen trening. Hvorfor ikke gå fort i motbakke feks? Trene styrke rundt kneet/balanse? Og etter noen ukers tid så har du gradvis begynt å jogge mer, og tenker ikke over kneproblemer lenger :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tar det med rolig med hastigheten fordi du er ny,men ikke hvor lenge du holder på? jeg vil jo si at det er viktig å passe på i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Skal absolutt jogge i skogen nå i starten :) Trodde faktisk ikke at tredemølle var så hardt underlag. Lærer noe nytt hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...