Gå til innhold

Plutselig vektøkning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har de siste månedene gått opp en del kilo i vekt, og dette bekymrer meg. Er ikke redd det er noe sykdom eller noe, men at jeg bare skal fortsette å gå oppover og oppover.

Jeg har de siste 5 årene ligget på en veldig stabil vekt, men i løpet av sommeren og fram til nå har den sakte men sikkert økt..

Jeg har ikke endret treningsmengde og kosthold (ok, kanskje kosa meg litt mye i sommer, men det har jeg gjort før også, uten utslag på vekta!).

Går ikke på noen medisiner, slutta på p-piller for en måneds tid siden.

Noen som har noen tips til hva dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skriver du ikke hvor gammel du er.

Ofte når man går fra å være 17-18-19 til å bikke over i 20-årene så går man op av naturlige årsaker. Dette er jo kroppens gang, forbreder oss på å føde barn ;)

Alkohol om sommeren kan gjøre mye på kort tid, husker jeg hadde normalt sett gått ned 5 kilo i løpet av en sommer, etter mye alkohol og kos, pizza, pølser og litt ekstra bernaise-saus.

Kan være du går opp i vekt av p-pillene, noen gjør jo det, mens andre går ned i vekt, men du sier jo at det har vært i løpet av sommeren, og du sluttet på pillen for kun 1 mnd siden..

Om det er aldersfenomenet så er det bare å trene mer=)

Skrevet

Nå skriver du ikke hvor gammel du er.

Ofte når man går fra å være 17-18-19 til å bikke over i 20-årene så går man op av naturlige årsaker. Dette er jo kroppens gang, forbreder oss på å føde barn ;)

Alkohol om sommeren kan gjøre mye på kort tid, husker jeg hadde normalt sett gått ned 5 kilo i løpet av en sommer, etter mye alkohol og kos, pizza, pølser og litt ekstra bernaise-saus.

Kan være du går opp i vekt av p-pillene, noen gjør jo det, mens andre går ned i vekt, men du sier jo at det har vært i løpet av sommeren, og du sluttet på pillen for kun 1 mnd siden..

Om det er aldersfenomenet så er det bare å trene mer=)

TS igjen her.

ja, jeg glemte visst alderen min. Er 24 år ;)

165 cm høy, har ligget stabilt på 50-52 kg, som er det jeg vil ligge på, men som nå virker fjernt...

Pleier alltid å veie mindre på sommeren, men ikke nå. Og ja, begynte på nye p-piller i våres, og slutta for en måned siden ca. Så kaaan jo være det, men jeg har jo bare fortsatt å gå opp i vekt!

Skrevet

det kan være p-pillene, men det kan jo også være at du rett og slett har blitt eldre! Det skjedde med en venninne, og resultatet var at hun bare måtte trene mer for å opprettholde kroppen.

Skrevet

TS igjen her.

ja, jeg glemte visst alderen min. Er 24 år ;)

165 cm høy, har ligget stabilt på 50-52 kg, som er det jeg vil ligge på, men som nå virker fjernt...

Pleier alltid å veie mindre på sommeren, men ikke nå. Og ja, begynte på nye p-piller i våres, og slutta for en måned siden ca. Så kaaan jo være det, men jeg har jo bare fortsatt å gå opp i vekt!

50 kg for en på 165 cm er ganske lite. Det er ikke uvanlig for jenter på 17-19, men de fleste blir litt rundere når de kommer i tjueårene.

Om du har gått opp til 56-58 kg er det ingenting å bekymre seg for, men du bør følge med og se at det stabiliserer seg og ikke øker og øker.

Skrevet

50 kg for en på 165 cm er ganske lite. Det er ikke uvanlig for jenter på 17-19, men de fleste blir litt rundere når de kommer i tjueårene.

Om du har gått opp til 56-58 kg er det ingenting å bekymre seg for, men du bør følge med og se at det stabiliserer seg og ikke øker og øker.

Hm... Ja, kanskje jeg skal vente litt og se hva som skjer da. Og heller innse at jeg begynner å blir gammel, ingen tenåring lenger.. :S

Synes bare det er så rart at det skjer sånn plutselig, når livsstilen er helt den samme! (P-piller har jeg vært av og på i flere år, har også tidligere gått på de jeg sluttet med nå sist).

Skrevet

Mange som får seg en overraskelse i tyveårene. Ting skjer med kroppen, og ofte har man en annen livsstil enn før selv om man ikke tenker over det.

Husker jeg fartet mye rundt før jeg ble tyve på kjøpesentre, gikk til venninner, gikk til og fra skole og slike ting.

Det er ikke så mye av det nå lenger, så det gjelder å trene :) Kiloene sniker seg sakte på uten at man merker det i begynnelsen. For din del høres det ut som du ikke har noe å bekymre deg over hvis du veide 50-52kg før.

Du får se på maten du spiser og hvor mye aktivitet du er i. Trener du og spiser sunt og fortsatt legger på deg, så kan det være lurt å passe på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...