Gå til innhold

Forhøyet insulinproduksjon, eller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nedsatt glukosetoleranse, og en venninne av meg mente hun hadde det samme, og lurte på om jeg kunne måle blodsukkeret hennes.

Ut i fra de målingene jeg tok, så jeg ingen indikasjon på at hun burde undersøke om hun hadde nedsatt glukosetoleranse, men det er likevel en ting jeg lurer på.

Hun spiste hjemmelaget potetmos, og drakk ett glass husholdningssaft (uten tilsatt sukker).

Blodsukkeret før hun spiste, var 5,4, to timer etter inntak, var blodsukkeret 5,1.

Jeg synes dette var en veldig rask reduksjon, men jeg vet jo ikke hva som er vanlig.

(Jeg sa selvsagt ikke noe til henne om dette, men jeg spekulerte litt på dette selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne ting burde gjøres fastende og hos lege, med kontrollerte mengder glukose. Potetmos er jo så mangt, poteter kan ha mye eller lite stivelse og hvor mye man spiser vil jo også påvirke dette her. Så det trenger ikke være en veldig rask reduksjon i det hele tatt.

Til sammenligning så har jeg gjennomført glukosebelastning hos fastlegen min, da gikk jeg fra 6,2 fastende til 8,4 to timer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting burde gjøres fastende og hos lege, med kontrollerte mengder glukose. Potetmos er jo så mangt, poteter kan ha mye eller lite stivelse og hvor mye man spiser vil jo også påvirke dette her. Så det trenger ikke være en veldig rask reduksjon i det hele tatt.

Til sammenligning så har jeg gjennomført glukosebelastning hos fastlegen min, da gikk jeg fra 6,2 fastende til 8,4 to timer etterpå.

Takk for svar.

Ja, jeg vet at glukosebelastning skal gjøres fastende og hos lege, men hun ville se om hun hadde høyt blodsukker etter et karbohydratrikt måltid, for å kanskje få en indikasjon på om det var et problem.

Hun spiste omtrent lik mengde som jeg gjorde, bortsett fra at jeg drakk vann i stedet for saft, og jeg hadde blodsukker på 10,2 etter 2 timer. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Hun spiste hjemmelaget potetmos, og drakk ett glass husholdningssaft (uten tilsatt sukker).

Blodsukkeret før hun spiste, var 5,4, to timer etter inntak, var blodsukkeret 5,1.

Jeg synes dette var en veldig rask reduksjon, men jeg vet jo ikke hva som er vanlig.

Dette er helt normalt. Men er på topp etter 1,5timer og da skal man helst være som man var før man spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt. Men er på topp etter 1,5timer og da skal man helst være som man var før man spiste.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vel Zzyzx diabetes?

På min siste glukosebelastningsprøve gikk jeg fra 5.8 (fastende) til 4.8 på to timer etter inntak av sukkerløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vel Zzyzx diabetes?

På min siste glukosebelastningsprøve gikk jeg fra 5.8 (fastende) til 4.8 på to timer etter inntak av sukkerløsning.

Nei, for å få diagnosen diabetes etter en glukosebelastning, må blodsukkeret være over 11,1 etter to timer.

Et blodsukker mellom 7,8 og 11 to timer etter glukosebelastning, viser nedsatt glukosetoleranse, ikke diabetes.

Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vel Zzyzx diabetes?

Nei, faktisk ikke. Jeg var innenfor referanseverdi (beslutningsgrense) på belastningen, og jeg har null symptomer på diabetes. Men jeg sjekkes med jevne mellomrom pga fare for å utvikle diabetes. Flere familiemedlemmer har fått diabetes type 1 etter fylte 40, så jeg må passe på å få det sjekket innimellom. Jeg er ikke i risikosonen for type 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...